Gå til innhold

Anbefalte innlegg

du har fleksjon i korsryggen i knebøyen, samme i markløft. Det er IKKE bra. Mens du jobber med hoftemobilitet og mobilitet i øvre del av rygg, kan du gjøre boksbøy en stund framover. Sett bokshøyden til en høyde som gjør at du kan opprettholde spennet i ryggen hele løftet, og jobb deg "nedover" i dybde etterhvert som mobiliteten blir bedre. Husk å sette deg "bakover" og ikke "ned"

Markløft løfter du som en knebøy med stanga i hendene, det har blitt nevnt tidligere at du begynner med hofta for lavt. Her en en artikkel du bør lese, og i bunnen av den er det en video som grundig forklarer "set up" i markløft.

se videoen jeg linket til tidligere

Fortsetter under...

trener i 0800 tiden når jeg er hjemme.. :) Trodde jeg var eneste på senteret i 1-2 mnd før enkelte dukket opp i 0900 tiden .. :)

Da kan jeg tenke meg det er tomt ja, mellom 15-22 er det en god del folk, men fortsatt ikke mange :)

Da kan jeg tenke meg det er tomt ja, mellom 15-22 er det en god del folk, men fortsatt ikke mange :)

Greit å senteret for seg sjøl og. null venting :)

se videoen jeg linket til tidligere

Lest og sett, gode tips.. Skal filme neste Mark å legge ut.

men det han gjør i filmen synst jeg ser mer ut som @Alexander V sin "what you actually do".

Regner med du vil at jeg skal gjøre den posituren "what you think you do" ..

Små forvirret

Hei.

Nei, "what you actually do" er faktisk riktigere enn "what you think you do". Sammenlikn med skjelett-bildet lenger opp, så ser du det. Markløft skal IKKE se ut som knebøy med vekten i hendene, dette er to helt forskjellige øvelser. Glem det du har hørt om "løft med beina". Markløft er en HOFTEøvelse. :)

Det som er feil i begge bildene fra filmen din er at korsryggen din er krum.

Ville ikke opprette en ny tråd, så spør like gjerne her :) Kan du forklare meg hva det vil si å ha spenn i ryggen? Har aldri forstått hva det er :p

Det betyr at musklene i korsryggen er stramme og holder ryggen nøytral under belastning. Når du ikke har spenn i korsryggen, krummer den seg og du "henger" på en bøyd ryggsøyle.

• 3 uker senere...

Hei igjen..

Prøver igjen med ny film av markløft.. Føler jeg har krumming enda i korsryggen, men jeg presser bryst opp og rompa bak/opp. Kjenner det er stramt i ryggen, føles ut som jeg har ryggen stiv og i spenn..

Men har en feeling på at jeg løfter mer med bena enda

Tar si tid å laste opp til youtube, så legger ved et bilde .. det er akkurat i løftet

[ATTACH]26826[/ATTACH]

post-3139-1444085186344_thumb.png

• 2 uker senere...

Annonse

I de første klippene du la ut, bruker du veldig små vekter på stanga i markløft. Det gjør at du må løfte stanga opp fra veldig nært gulvet. Vanskelig å holde spennet i ryggen hvis du løfter fra nærmere gulvet enn standard høyde. Standard høyde er 22,5 cm fra gulvet og opp til midt inne i stanga. Vektene skal altså være 45 cm i diameter.

Liten kommentar på knebøy. Sett stanga mykje lengre ned i stativet. Du skal ikkje opp på tå for å få vekta av. Det gjer du kanskje ikkje når vekta blir tyngre, men greit å vere obs på. Gjennomfør kvart løft som om det var eit maksløft. Då arbeider du inn gode rutinar.

• 2 måneder senere...

Markløften på siste filmer ser helt kurant ut. Men det ser veldig lett ut for deg. Det er først på litt tyngre vekter at man ser om teknikken bryter sammen. Jeg tipper du må ha stanga litt nærmere leggene, rumpa litt lenger opp og skuldrene litt mer foran stanga på tyngre vekter.

• 4 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...