Gå til innhold

Tilbakemelding på Mark og Knebøy


Lusca

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må jobbe med å holde spenn i korsryggen i begge øvelser. I bunnposisjon i bøy og startposisjon i mark er korsryggen krum. Jobb med hoftemobilitet og fokuser på å være tight i ryggen.

Ellers er selve teknikken i bøyen god. Det kan være lurt å trene litt med stopp i bunn slik du gjør, for å bli komfortabel med bunnposisjonen. Men når det blir skikkelig tungt blir det vanskelig.

Du har hoftene for langt ned i startposisjonen i markløft, hoftene stiger uproporsjonalt fort i forhold til vekten. Skuldrene dine er bak vekten, de skal være litt foran (skulderbladene direkte over vektene).

arm_angle.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøyen er uten tvil en av de bedre jeg har sett. Jeg ser ikke noe spesielt som trenger forbedring der, ei heller på markløften i grunn. Mulig teknikken blir litt annerledes ved tyngre løft, men oppvarmingssettene dine ser i hvert fall veldig bra ut!

la til 2 løft til.. oppvarming bøy 50 og en 100x 1 mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du har fleksjon i korsryggen i knebøyen, samme i markløft. Det er IKKE bra. Mens du jobber med hoftemobilitet og mobilitet i øvre del av rygg, kan du gjøre boksbøy en stund framover. Sett bokshøyden til en høyde som gjør at du kan opprettholde spennet i ryggen hele løftet, og jobb deg "nedover" i dybde etterhvert som mobiliteten blir bedre. Husk å sette deg "bakover" og ikke "ned"

Markløft løfter du som en knebøy med stanga i hendene, det har blitt nevnt tidligere at du begynner med hofta for lavt. Her en en artikkel du bør lese, og i bunnen av den er det en video som grundig forklarer "set up" i markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har fleksjon i korsryggen i knebøyen, samme i markløft. Det er IKKE bra. Mens du jobber med hoftemobilitet og mobilitet i øvre del av rygg, kan du gjøre boksbøy en stund framover. Sett bokshøyden til en høyde som gjør at du kan opprettholde spennet i ryggen hele løftet, og jobb deg "nedover" i dybde etterhvert som mobiliteten blir bedre. Husk å sette deg "bakover" og ikke "ned"

Markløft løfter du som en knebøy med stanga i hendene, det har blitt nevnt tidligere at du begynner med hofta for lavt. Her en en artikkel du bør lese, og i bunnen av den er det en video som grundig forklarer "set up" i markløft.

Takk for respons.

Ang. flekssjon, er det for mye "spenn"/Svai du tenker på ? sammenligner meg med figuren på bilde til Alexander V , så jeg må har rompa lenger opp og "beinere"/stivere rygg... korrekt?

Er det noen gode øvelser for hofemobilitet, borsett fra oppvarming/stretching før løft?

Skal se på den artikkelen ikveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for respons.

Ang. flekssjon, er det for mye "spenn"/Svai du tenker på ? sammenligner meg med figuren på bilde til Alexander V , så jeg må har rompa lenger opp og "beinere"/stivere rygg... korrekt?

Er det noen gode øvelser for hofemobilitet, borsett fra oppvarming/stretching før løft?

Skal se på den artikkelen ikveld :)

nei, jeg mener det motsatte, du har ikke spenn/svai i ryggen, og dette må du opprettholde gjennom hele løftet.

Markløft: Press rumpa kraftig bakover, og press brystet kraftig oppover mens du trekker sammen skulderbladene. Får du til dette, er du sannsynligvis i en god startposisjon. Mangler en av dem, vil du trolig ikke være det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg mener det motsatte, du har ikke spenn/svai i ryggen, og dette må du opprettholde gjennom hele løftet.

Markløft: Press rumpa kraftig bakover, og press brystet kraftig oppover mens du trekker sammen skulderbladene. Får du til dette, er du sannsynligvis i en god startposisjon. Mangler en av dem, vil du trolig ikke være det..

Ville ikke opprette en ny tråd, så spør like gjerne her :) Kan du forklare meg hva det vil si å ha spenn i ryggen? Har aldri forstått hva det er :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF?! dette er jo på aktiv blindheim :eek: trodde jeg var den eneste som trente der som også henger her. Men vertfall for å si noe saklig, diameteren på vektene du bruker er veldig små (markløft), bruk de 25kg som er størst, vil hjelpe deg mye med spennet.

trener i 0800 tiden når jeg er hjemme.. :) Trodde jeg var eneste på senteret i 1-2 mnd før enkelte dukket opp i 0900 tiden .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg mener det motsatte, du har ikke spenn/svai i ryggen, og dette må du opprettholde gjennom hele løftet.

Markløft: Press rumpa kraftig bakover, og press brystet kraftig oppover mens du trekker sammen skulderbladene. Får du til dette, er du sannsynligvis i en god startposisjon. Mangler en av dem, vil du trolig ikke være det..

mk.. Skal lese meg litt mer opp på dette og den artikkel du linket tidliger. men middag først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er igrunn ganske selvforklarende den her og da.. om det bare er å "ha baren midt over foten, grip tak uten å senke hofta, bøy knærne til skinleggen treffer stanga.... løft."

men det han gjør i filmen synst jeg ser mer ut som @Alexander V sin " what you actually do".

Regner med du vil at jeg skal gjøre den posituren "what you think you do" ..

Små forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...