Gå til innhold

Sunn mat og trening.


Chiara

Anbefalte innlegg

Ja, jeg leser endel blogger. Deriblant er det rosablogger, treningsblogger, matblogger osv.

I dag leste jeg en god post i bloggen "sunn mat og trening" ( http://sunnmatogtrening.blogg.no/ ) . Synes hun sier det bra, her er et lite avsnitt:

Jeg synes strong is the new skinny i utgangspunktet er et veldig fint ordtak, men jeg synes dersverre det har blitt svært misbrukt og tatt ut av sammenheng. Mange av disse "fitspiration" bildene som blir postet på diverse blogger, blader og forskjellige forumer, viser oss damer som ser mye "sunnere" ut enn de jentene som ramler nedover catwalken. Men de fleste av disse bildene viser fakrtisk en fettprosent som er minst like lav som catwalkmodeller, men musklene lurer oss. Grunnen til at jeg tar det opp er at veldig mange streber jo etter denne "looken". Okeida, så er du ferdig med å ville se ut som en utsultet modell fra Milano, men jeg tror ikke er noe lettere, eller sunnere å strebe etter "fitnessmodellooken". En for lav fettprosent er like usunt på en catwalk som på en fitnesscene

.

Er dere enige eller mener dere at det faktumet at det vises muskler det sunnere med lav fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lav fettprosent er ikke noe å strebe etter over tid, uansett om man skal på en catwalk eller bodyfitness. Vi kvinner er ikke genetisk skapt til å ha så lav fettprosent som damene på fitnesscenene har, og det som heller ikke kommer frem på disse bildene er at den formen damene har på scenen ikke er en åretrundt-form. De har spist nitidig for å skrape seg fram til konkurransen og den formen holder de kanskje maks ett døgn før de ser "mer normal ut" igjen. Det gjelder også på bilder og sånn. Man kan fake ganske mye med litt sminke og rett lyssetting.

Blir fettprosenten for lav på oss så skjer det en del hormonelle prosesser i kroppen, i likhet med når fettprosenten er for høy. Begge deler er ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på en del av treningsbloggene omkring. For lav fettprosent er ikke sunnt uansett om man har muskler eller ikke. Når man har så lav fettprosent at man mister menstruasjonen og får dun over hele kroppen er man ikke sunn, uansett hvor mye muskler man nå måtte ha. Blodårer og sixpack er ikke ensbetydende med sunn.

Det er en god del slike treningssider jeg har sluttet å lese på grunn av det i mine øyne syke fokuset på å tyne mest mulig fett av kroppen. De som holder på slik er ikke bedre forbilder for ungjenter enn modelljentene, med tanke på å utvikle spiseforstyrrelser og gi et helt forkvaklet bilde av hva som er en sunn kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å provosere; Er det så mye bedre å være muskuløs enn å være "tynnfeit" mtp helse? Går det ikke mest på hva en synes er pent da?

Det er helt klart bedre å være muskuløs enn å være tynnfeit. Muskler er ikke bare utseende. Styrketrening gir økt beintetthet, noe som er med på å forhindre beinskjørhet. Etterhvert som man blir eldre vil man miste muskelmasse, noe som fører til lavere beintetthet, i tillegg til at man kan få problemer med å klare seg i hverdagen, med tanke på å løfte ting, åpne glass, osv. Å trene styrke for å motvirke tapet av muskelmasse er derfor svært viktig for helsen og livskvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart bedre å være muskuløs enn å være tynnfeit. Muskler er ikke bare utseende. Styrketrening gir økt beintetthet, noe som er med på å forhindre beinskjørhet. Etterhvert som man blir eldre vil man miste muskelmasse, noe som fører til lavere beintetthet, i tillegg til at man kan få problemer med å klare seg i hverdagen, med tanke på å løfte ting, åpne glass, osv. Å trene styrke for å motvirke tapet av muskelmasse er derfor svært viktig for helsen og livskvaliteten.

Sant nok :thumbsup:

Men for mange så er ikke det grunnen til at de trener. Det er utseende, og som bonus er det helsefordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinskjørhet er noe som lett kan ramme kvinner i senere alder. Derfor er det viktig å styrke kroppen hele veien.

Jenter trener ofte for å forme den ideelle kroppen. Jeg tror det er viktigere å trene for å oppnå den sunneste kroppen slik at man kan gå alderdommen i møte uten sykdommer. Mens sana in corpore sano, sa gymlæreren min en gang. Sunt legeme i et sunt sinn.

Gutter er også litt som jenter, der de kanskje prøver å bli større og se best mulig ut. Lett å bli avhengig av trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...