Gå til innhold

Forslag til tredemølle-program?


SandraLinnea

Anbefalte innlegg

HATER tredemøllen, men skal ta meg selv litt i nakkeskinnet nå fremover mot sommeren å prøve å bli venn med møllen igjen. I sommer jogget jeg endel på mølla for jeg syntes det var gøy (fordi alt var nytt) og fikk greie resultater.

Har du noen forslag til et program jeg kan kjøre?

Er ikke så veldig fan av langkjøring i grunn, men peis på med sånne eksempler også :D haha.

Skal trene basisøvelser også :) Påsken er over og nå er det bare å kicke æææsen! 70 dagers godteristopp er satt i gang i morgen, så dette blir bra, får man håpe! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4x4 intervaller en finfin måte å få opp kondisjonen på :)

EKs:

4 minutter løping(85ish % av maxpuls)

2-3 minutter rolig jogging

4 minutter løping

2-3 minutter rolig jogging

4 minutter løping

2-3 minutter rolig jogg

4 minutter løping

Nedtrapping

Tar ca. 40 minutter med oppvarming og nedtrapping :)

Dette kan du kjøre 2 ganger i uka, og om du i tillegg får til en rolig langkjøring, så blir det kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 intervaller en finfin måte å få opp kondisjonen på :)

EKs:

4 minutter løping(85ish % av maxpuls)

2-3 minutter rolig jogging

4 minutter løping

2-3 minutter rolig jogging

4 minutter løping

2-3 minutter rolig jogg

4 minutter løping

Nedtrapping

Tar ca. 40 minutter med oppvarming og nedtrapping :)

Dette kan du kjøre 2 ganger i uka, og om du i tillegg får til en rolig langkjøring, så blir det kjempebra :)

Ja, det går jo! :) Hørt om tabata-intervall? Er de effektive?

Er mer glad i å ha "mye" å gjøre på kort tid. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45/15 eller 17/13? :)

45/15

Hurtig løp i 45 sek - hoppe av i 15 sek x 8-10 stk.

Pause i 3-4 min

x en runde til :)

17/1317sek spurt - hoppe av i 13 sek x 10 min (blir 20 drag?:huh:)

Pause 3-4 min

x en runde til :)

Eller som nevnt 4x4

whæææh! Tror jeg må prøve meg frem. Har ikke trent kondisjon på veldig lenge nå, så begynner rolig tenker jeg. Har tenkt til å prøve tabata-intervall i morgen. hørt om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whæææh! Tror jeg må prøve meg frem. Har ikke trent kondisjon på veldig lenge nå, så begynner rolig tenker jeg. Har tenkt til å prøve tabata-intervall i morgen. hørt om det? :)

Vi må jo alle starte et sted. Så prøv å finn en hastighet som samsvarer med kondisjonen din :) For min del kjørte jeg mye 17/13 og da gikk tiden fort. Men nå bruker jeg mest 4x4! Nøkkelen for meg er å variere :)

Har hørt om det, men vet ikke hva det går ut på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi må jo alle starte et sted. Så prøv å finn en hastighet som samsvarer med kondisjonen din :) For min del kjørte jeg mye 17/13 og da gikk tiden fort. Men nå bruker jeg mest 4x4! Nøkkelen for meg er å variere :)

Har hørt om det, men vet ikke hva det går ut på :p

Har du fått noen bra resultater ut av det? :)

Ja, sant det at noen må starte ett sted!

Tabata-intervall er 20 sek drag 10 sek hvile (hopper av båndet) x8. kan laste ned app på appstore for iPhone om du har det, Gymboss heter den :) får se om jeg klarer det i morgen. effektiv trening på kort tid som passer perfekt nå som eksamenstidene nærmer seg og får håpe den er effektiv etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du misliker langkjøring om du kun løper på mølle. Det finnes ikke noe mer kjedelig og lite givende enn det å løpe på mølla. En rolig tur på skogsstier eller på landevei er jo helt fantastisk!

Hvor mange kondisjonsøkter har du tenkt å ha i uka og hva er målet med dem? Og hvor mange styrkeøkter har du tenkt å ha ved siden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du misliker langkjøring om du kun løper på mølle. Det finnes ikke noe mer kjedelig og lite givende enn det å løpe på mølla. En rolig tur på skogsstier eller på landevei er jo helt fantastisk!

Hvor mange kondisjonsøkter har du tenkt å ha i uka og hva er målet med dem? Og hvor mange styrkeøkter har du tenkt å ha ved siden av?

Nå har jeg hatt en deilig og rolig ferie fra trening pga. lite lyst og veldig lite motivasjon + personlige årsaker ;) Men har vært å gått turer i skogen her hjemme med mine to skjønne valper, men nå må jeg få økt opp tempoet med trening igjen ;) hehe.

Alt i alt har jeg sett for meg minst 3 treningsdager (4 med den på skolen..), og det jeg ser for meg målet med de er for å få bedre kondisjon igjen og minske fettprosenten og gå litt ned i vekt.. Bruker basisøvelser også ved siden av. Som en travel student som snart er ferdig med 3 året på vgs må jeg ta kondisjon og styrke på samme dager. så prøve på 3 kondisjonsdager og 2 styrke. så det vil si at jeg må ta 2 dager med kondisjon og styrke på en dag. men vet ikke jeg, høres jo litt vrient ut? :S

Som regel i helgene er jeg hos kjæresten min i oslo, og da får jeg ikke trent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noen bra resultater ut av det? :)

Ja, sant det at noen må starte ett sted!

Tabata-intervall er 20 sek drag 10 sek hvile (hopper av båndet) x8. kan laste ned app på appstore for iPhone om du har det, Gymboss heter den :) får se om jeg klarer det i morgen. effektiv trening på kort tid som passer perfekt nå som eksamenstidene nærmer seg og får håpe den er effektiv etter hvert :)

Jeg har ikke tatt noen form for ''test'' e.l. for å se om kondisjonen har blitt bedre, men har jo greid å øke litt i hastigheten på den etter hvert. Har mest kjørt den, fordi jeg ville teste noe nytt en periode. (hadde lenge kun holdt meg til 4x4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt noen form for ''test'' e.l. for å se om kondisjonen har blitt bedre, men har jo greid å øke litt i hastigheten på den etter hvert. Har mest kjørt den, fordi jeg ville teste noe nytt en periode. (hadde lenge kun holdt meg til 4x4)

Skjønner :) men du merket ikke noe synlige resultater på kroppen?

Skal prøve å minske mage/ryggfett, der konsentrasjonen min ligger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://myrevolution.no/blade/2011/11/03/your-body-is-listening-what-are-you-telling-it/

Meget bra bloggpost fra Børge Fagerli om cardiotrening. Jeg dro mye nytte av den i sommer og hadde for første gang på lenge det kjempegøy på cardioøktene mine :) (ps. han anbefaler vel i utgangspunktet ikke tredemølle, men ser ikke noe galt i at du bruker det hvis det er det du liker best. Jeg brukte også romaskin en del, var ganske gøy det og)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :) men du merket ikke noe synlige resultater på kroppen?

Skal prøve å minske mage/ryggfett, der konsentrasjonen min ligger på :)

Jeg har over en lengre periode hatt veldig lav fettprosent fra før av, så jeg har rutene. De har verken kommet mer frem eller forsvunnet. Selv syntes jeg at de blir mindre synlig til tider, men har kanskje noe med at jeg spiser så mye. :D og det skal jeg fortsette med før jeg starter på diett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://myrevolution.no/blade/2011/11/03/your-body-is-listening-what-are-you-telling-it/

Meget bra bloggpost fra Børge Fagerli om cardiotrening. Jeg dro mye nytte av den i sommer og hadde for første gang på lenge det kjempegøy på cardioøktene mine :) (ps. han anbefaler vel i utgangspunktet ikke tredemølle, men ser ikke noe galt i at du bruker det hvis det er det du liker best. Jeg brukte også romaskin en del, var ganske gøy det og)

Lykke til!

Fulgte du ukesplanen hans nederst der? :) Fikk du gode resultater?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over en lengre periode hatt veldig lav fettprosent fra før av, så jeg har rutene. De har verken kommet mer frem eller forsvunnet. Selv syntes jeg at de blir mindre synlig til tider, men har kanskje noe med at jeg spiser så mye. :D og det skal jeg fortsette med før jeg starter på diett ;)

aha, okei :) Heldig! :D vil komme dit en dag jeg også. Så får håpe god cardio er retteveien med litt godsaker som basisøvelser på siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, okei :) Heldig! :D vil komme dit en dag jeg også. Så får håpe god cardio er retteveien med litt godsaker som basisøvelser på siden :)

Snu om på fokuset, så kommer du i mål. Altså fokuser mest på styrketreningen og kostholdet, så gjør du litt cardio i ny og ne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt en deilig og rolig ferie fra trening pga. lite lyst og veldig lite motivasjon + personlige årsaker ;) Men har vært å gått turer i skogen her hjemme med mine to skjønne valper, men nå må jeg få økt opp tempoet med trening igjen ;) hehe.

Alt i alt har jeg sett for meg minst 3 treningsdager (4 med den på skolen..), og det jeg ser for meg målet med de er for å få bedre kondisjon igjen og minske fettprosenten og gå litt ned i vekt.. Bruker basisøvelser også ved siden av. Som en travel student som snart er ferdig med 3 året på vgs må jeg ta kondisjon og styrke på samme dager. så prøve på 3 kondisjonsdager og 2 styrke. så det vil si at jeg må ta 2 dager med kondisjon og styrke på en dag. men vet ikke jeg, høres jo litt vrient ut? :S

Som regel i helgene er jeg hos kjæresten min i oslo, og da får jeg ikke trent..

Ikke sånn jeg ville ha lagt opp treningene med tanke på hvilke dager jeg kjørte styrke og kondisjon ei heller fordelingen av styrke og kondisjon, men uansett. Skal du ha tre kondisjonsøkter ville jeg ha lagt de opp noe a la dette:

Økt 1

Intervalldag. Varier mellom korte og lange intervaller, basert på tid eller basert på distanse. Eksempler er 5x1000m, 10x2min, 8x3min,10x500m. Enda kortere spurtintervaller er sikkert greit om du syns det er artig, men med mindre målet ditt er å bli jævlig god til å spurte i 20 sek ser jeg ikke helt vitsen. Forbrenner jo energi, men ikke noe vesentlig mer enn annen type intervaller.

Økt 2

Langkjøring. Denne økten skal være rolig. Prøv å løp sammenhengende mellom 30-60 min. Om du sliter med å klare det, jogg i latterlig lavt tempo til du klarer det. Deretter øker du tempoet.

Økt 3

En rask korttur, progressiv langtur eller intervaller. Poenget er altså en økt med litt mer fart i. Progressive økter er ganske artige; du starter rolig og økter tempoet så og så mye etter en gitt distanse/tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu om på fokuset, så kommer du i mål. Altså fokuser mest på styrketreningen og kostholdet, så gjør du litt cardio i ny og ne :)

Ja, jeg får prøve det! :) Må bare få trening til å bli gøy igjen, at det er ikke er noe MÅ faktor inn i bildet, da blir det bare til at motivasjonen synker. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte du ukesplanen hans nederst der? :) Fikk du gode resultater?

Takk!

Fulgte retningslinjene, men ikke akkurat programmet nederst nei, trente 1-2 sprintintervaller og 1-2 tempointervaller. Ellers gikk jeg bare på tur og koste meg. Hadde alltid fokus på styrketreningen uansett, så det ble som oftest 3-4 skikkelige cardioøkter på morgenene og styrkeøkter på ettermiddagen. Legg det opp slik at det fungerer for deg, men styrketreningen er fortsatt utrolig viktig hvis du vil se fit ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sånn jeg ville ha lagt opp treningene med tanke på hvilke dager jeg kjørte styrke og kondisjon ei heller fordelingen av styrke og kondisjon, men uansett. Skal du ha tre kondisjonsøkter ville jeg ha lagt de opp noe a la dette:

Økt 1

Intervalldag. Varier mellom korte og lange intervaller, basert på tid eller basert på distanse. Eksempler er 5x1000m, 10x2min, 8x3min,10x500m. Enda kortere spurtintervaller er sikkert greit om du syns det er artig, men med mindre målet ditt er å bli jævlig god til å spurte i 20 sek ser jeg ikke helt vitsen. Forbrenner jo energi, men ikke noe vesentlig mer enn annen type intervaller.

Økt 2

Langkjøring. Denne økten skal være rolig. Prøv å løp sammenhengende mellom 30-60 min. Om du sliter med å klare det, jogg i latterlig lavt tempo til du klarer det. Deretter øker du tempoet.

Økt 3

En rask korttur, progressiv langtur eller intervaller. Poenget er altså en økt med litt mer fart i. Progressive økter er ganske artige; du starter rolig og økter tempoet så og så mye etter en gitt distanse/tid.

På økt 1, så skriver du 10x2 min? hva vil det si? blir så forvirret av det.

Hvor ville du satt inn styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...