Gå til innhold

Myo-reps!


AdelH

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg ikke skal prøve meg på dette snart, for jeg blir fort lei det jeg driver med, og dette vil kanskje gi meg litt flere utfordringer..

Nå kjører jeg 3x8-12, men jeg kjører også flere sett hvis jeg føler for det.

Noen synpunkter og erfaringer med myo-reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har trent med myoreps i et par uker nå, synes det er helt knall foreløpig. For tidlig for meg å si om det gir bedre resultater enn andre prinsipper, men det jeg liker med det er at øktene blir effektive og jeg klarer å holde mer intensitet gjennom hele økta. Går selv fort lei av mange sett og reps, så skal fortsette med dette en stund. Jeg gjør det nok ikke helt etter boka, men i eksamenstiden funker det bra for meg. Har ikke tatt meg tid til å lese nøye gjennom samtlige 4 artikler på myrevolution, men der står det godt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myo-reps fungerer bra på mindre muskelgrupper som skuldre,triceps,biceps føler jeg:) Kan brukes bra også på nedtrekk,skråbenk og noen andre øvelser, men ikke noe på baseøvelsene som bøy og mark.

Fin strategi for å få opp intensiteten på magetreninga også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://fitnessbloggen.no/myoreps-%E2%80%93-naermere-fasiten-enn-noen-gang/

Les også http://fitnessbloggen.no/utmattelse-ved-styrketrening-hvordan-hvorfor-nar-det-trengs-det-og-nar-det-absolutt-ikke-trengs/

Etter det jeg forstår fra å ha lest artikkelen til Christer Dehlin er at man godt kan bruke myo, også på baseøvelser. Prinsippet er at man ikke skal trene til utmattelse på hvert sett, men heller redusere % av 1RM (Myo skal heller ikke utføres til total utmattelse, men det finns nyanser).

Det blir da forvirrende for en mindre erfaren treningsglad gutt at artikkelen som BadWolf viser til sier at man ikke bør trene myo med baseøvelser. Men så tenker jeg at dersom man tar i bruk prinsippet fra artikkelen til Christer Dehlin, så kan man bruke MYO også for baseøvelsene (men kun de gangene man ikke skal trene tungt).

Hovedpoenget til begge artiklene er dog at man ikke skal trene til total utmattelse, fordi flere sett med mindre belastning kan være mer effektivt enn å alltid gå for 90% RM.

Men som sagt, dette bør egentlig presiseres av noen som har skikkelig peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/myoreps-–-naermere-fasiten-enn-noen-gang/

Les også http://fitnessbloggen.no/utmattelse-ved-styrketrening-hvordan-hvorfor-nar-det-trengs-det-og-nar-det-absolutt-ikke-trengs/

Etter det jeg forstår fra å ha lest artikkelen til Christer Dehlin er at man godt kan bruke myo, også på baseøvelser. Prinsippet er at man ikke skal trene til utmattelse på hvert sett, men heller redusere % av 1RM (Myo skal heller ikke utføres til total utmattelse, men det finns nyanser).

Det blir da forvirrende for en mindre erfaren treningsglad gutt at artikkelen som BadWolf viser til sier at man ikke bør trene myo med baseøvelser. Men så tenker jeg at dersom man tar i bruk prinsippet fra artikkelen til Christer Dehlin, så kan man bruke MYO også for baseøvelsene (men kun de gangene man ikke skal trene tungt).

Hovedpoenget til begge artiklene er dog at man ikke skal trene til total utmattelse, fordi flere sett med mindre belastning kan være mer effektivt enn å alltid gå for 90% RM.

Det blir ikke forvirrende, artikkelen jeg linket til er en veldig god innføring. Og om man er lite erfaren som vektløfter burde en heller ikke starte med myoreps ( noe som også står i artikkelen du linket til ).

Vektene må være tunge nok til at det siste settet går merkbart senere, det er et av poengene med myoreps.

Men som sagt, dette bør egentlig presiseres av noen som har skikkelig peiling.

Så Børge når ikke kriteriet ditt for skikkelig peiling på Myo-reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke forvirrende, artikkelen jeg linket til er en veldig god innføring. Og om man er lite erfaren som vektløfter burde en heller ikke starte med myoreps ( noe som også står i artikkelen du linket til ).

Vektene må være tunge nok til at det siste settet går merkbart senere, det er et av poengene med myoreps.

Så Børge når ikke kriteriet ditt for skikkelig peiling på Myo-reps?

JEG SA: 1,. ser du på artikkelen til Børge, så sier han at man ikke bør bruke myo-reps på baseøvelser. Hvis du ser på artikkelen til Christer Dehlin, så sier han at du kan bruke Myo-reps på baseøvelser.

Så da sier jeg det EN GANG TIL MED CAPS: Jeg vet ikke hva som er riktig, og DERFOR bør en person som har PEILING forklare det på en riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEG SA: 1,. ser du på artikkelen til Børge, så sier han at man ikke bør bruke myo-reps på baseøvelser. Hvis du ser på artikkelen til Christer Dehlin, så sier han at du kan bruke Myo-reps på baseøvelser.

Altså det var ikke forvirrende før du gjorde det forvirrende, siden de som svarte på tråden før deg ikke anbefaler baseløft med myo-reps. Det hadde altså vert bedre om han leste børge sin artikkel og startet med et basic opplegg med myo og så først når han blir vant med metoden kan han selv ta en vurdering på om han burde inkludere baseløft.

Så da sier jeg det EN GANG TIL MED CAPS: Jeg vet ikke hva som er riktig, og DERFOR bør en person som har PEILING forklare det på en riktig måte.

Kan jo starte med å fortelle deg at caps lock faktisk gjør lesbarhet vanskligere, så om du er ute etter at folk skal få med seg det du skriver så anbefaler jeg deg å ha caps lock skrudd av. Om du i tilleg er av typen person som skriker argumentene dine i den virkelige verden når du ikke føler deg forstått, kan jeg fortelle deg at folk flest ikke vill høre noe mer på deg selv om du skrur opp volumet. :)

I tilleg det du skriver her er ikke det samme du skrev i den første posten din. Nok en gang må jeg spørre deg om du ikke tror Børge har tilstrekkelig kunnskap om myo-reps? Eller kanskje du mener han ikke anbefaler myo-reps på baseøvelser bare fordi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare på det jeg spurte om istede for å bli kranglete? ;)

Les artikkelen til Børge. Som det står er det baseversjonen. Når du har prøvd ut på egenhånd en stund kan du lese de andre artiklene ( del 1 , 2 og 3 ) for å sette deg inn i hvordan du kan "tweake" opplegget utifra egne preferanser etc :)

Myo-reps har en stor fordel ved at det gir gode resultater på kortere tid, veldig kjekt viss du liker å få en god "pump" feeling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...