Gå til innhold

Gratis temakveld om omega-3


MartinNorum

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Omega-3 gruppen opplevde mindre stølhet og smerter knyttet til øvelsen enn kontrollgruppen. I tillegg klarte omega-3 gruppen flere repetisjoner, hvilket resulterte i bedre resultater. Forskerne konkluderte med at dette funnet kan knyttes til den anabole egenskapen Omega-3 har på muskelvev.

...

Den enkle anledning er at studiene som viser forbedret kroppskomposisjon bruker en vesentlig høyere dose enn norske myndigheter anbefaler."

http://afpt.no/?page=8&article=628

Omega-3 er jo positivt for helsa av mange grunner, men oss treningsfolk er gjerne mer interessert i det jeg har uthevet.

Har du link til de studiene som viser forbedret kroppskomposisjon og anabole egenskaper? Charles Poliquin anbefaler ganske høye doser. Er det noe som kjenner til bivirkninger av å ta for mye? Det er jo noe med forholdet mellom omega-3 og omega-6. F. eks.:

"An AA/EPA ratio of less than 3 but not less than 1.5 is considered to be ideal. It is no longer considered "well" to have a ratio greater than 10. Anything exceeding 15 means a high level of inflammation in the blood (Toxic Fat Syndrome) and requires immediate dietary attention."

http://www.metametrix.com/test-menu/profiles/fatty-acids/aaepa-ratio

Som i praksis betyr at folk har godt av et par spiseskjeer tran daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg ser ved å innta høye doser er at omega-3 produkter kommer av at sammen med omega3 produkter kommer f.eks vitamin E hvor det står 1 dose utgjør ish 85 %. Vet ikke bivirkningene med dette heller, har bare antatt (for meg selv) at det er verre :p tanker!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg ser ved å innta høye doser er at omega-3 produkter kommer av at sammen med omega3 produkter kommer f.eks vitamin E hvor det står 1 dose utgjør ish 85 %. Vet ikke bivirkningene med dette heller, har bare antatt (for meg selv) at det er verre :p tanker!?

Jeg spurte om det her og fikk dette til svar:

Det kommer an på hvor mye vitamin-E du ellers har i kosten. Knut Flytlie skriver i sin bok "Vitaminer og Mineraler" at langtidsprofylakse er 300 mg.

300 mg blir jo 15 spiseskjeer tran, så da bør du ha god margin :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Omega-3 gruppen opplevde mindre stølhet og smerter knyttet til øvelsen enn kontrollgruppen. I tillegg klarte omega-3 gruppen flere repetisjoner, hvilket resulterte i bedre resultater. Forskerne konkluderte med at dette funnet kan knyttes til den anabole egenskapen Omega-3 har på muskelvev.

...

Den enkle anledning er at studiene som viser forbedret kroppskomposisjon bruker en vesentlig høyere dose enn norske myndigheter anbefaler."

http://afpt.no/?page=8&article=628

Omega-3 er jo positivt for helsa av mange grunner, men oss treningsfolk er gjerne mer interessert i det jeg har uthevet.

Har du link til de studiene som viser forbedret kroppskomposisjon og anabole egenskaper? Charles Poliquin anbefaler ganske høye doser. Er det noe som kjenner til bivirkninger av å ta for mye? Det er jo noe med forholdet mellom omega-3 og omega-6. F. eks.:

"An AA/EPA ratio of less than 3 but not less than 1.5 is considered to be ideal. It is no longer considered "well" to have a ratio greater than 10. Anything exceeding 15 means a high level of inflammation in the blood (Toxic Fat Syndrome) and requires immediate dietary attention."

http://www.metametrix.com/test-menu/profiles/fatty-acids/aaepa-ratio

Som i praksis betyr at folk har godt av et par spiseskjeer tran daglig.

Les denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekt med kurs sikkert, men dette er ikke noe nytt. Martin Berkhan har skrevet om det samme for rundt et år siden

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

At omega-3 fungerer anabolt er som du sier overhodet ikke noe nytt - men at man kommer til å lære noe nytt er nok likevel sikkert:) Det er en vurderingssak - en del vil nok finne det interessant:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke folk er det som kommer på slike kurs? Jeg har ofte så lyst til å gå på diverse kurser, men jeg tør aldri. Elsker å lære, så kursing er jo idéelt....

Normalt sett er det folk fra treningsbransjen eller personer som er veldig interessert i trening, kosthold helse. Det er åpent for deg!

Det er ikke skummelt og du trenger ikke bidra med noe annet enn å høre på det som blir sagt:)

Påmelding her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er det folk fra treningsbransjen eller personer som er veldig interessert i trening, kosthold helse. Det er åpent for deg!

Det er ikke skummelt og du trenger ikke bidra med noe annet enn å høre på det som blir sagt:)

Påmelding her

Takk for at du tipser om slike kurs Martin :thumbsup: Jeg vet jo at du er faglig ansvarlig i AFPT, men likevel - det er jo tross alt gratis og da blir ikke dørstokkmila så lang ;) Dvs, for min del så er den fortsatt for lang, men dersom det blir arrangert flere slike kurser i fremtiden, så kan det nok hende jeg tar meg en tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tipser om slike kurs Martin :thumbsup: Jeg vet jo at du er faglig ansvarlig i AFPT, men likevel - det er jo tross alt gratis og da blir ikke dørstokkmila så lang ;) Dvs, for min del så er den fortsatt for lang, men dersom det blir arrangert flere slike kurser i fremtiden, så kan det nok hende jeg tar meg en tur ;)

Bare hyggelig det!:)

Det blir flere - barn og overvekt er neste(også gratis), og der blir det nok svært mye interessant å få med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...