Gå til innhold

kalorier forbrent ved tredemøllegange?!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å beregne kcal-forbruk må også høyde, alder, puls og fysisk form (ca beregnet VO2 max) tas med. Det er derfor veldig vanskelig å beregne slik 100%.

Anbefaler dere heller å investere i en pulsklokke :) Veldig greit å ha for å måle kcal-forbruk under trening, og ikke minst for å følge med på pulsen og måle fremgang på trening. XXL selger en helt ok modell fra Sigma til 299,- og G-sport har en fra Polar til 499,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen takk! Men har du et ca. estimat ( selv om dette er unøyaktig ).

Må vente med pulsklokkeinnkjøp til mai nemlig og prøver å beregne fleskekontoen best mulig i forhold til kcal inn-ut :D

Jeg vet dessverre ikke, da det er vanskelig å beregne. De fleste 3d mølller har en "kalorikalkulator" som etismerer om du legger inn alder og vekt, men denne blir ikke riktig da høyde og puls ikke kommer med. Du kan jo ta den som et utganspunkt.

Personlig vil jeg heller ikke tenke på den gåturen som en del av "fleskekontoen". Hvis det er slik at du normalt "spiser opp" kaloriene du forbrenner på trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok. Takk! Jeg ligger i kcalunderskudd, skal ned en god del og går hurtig med stigning for å ikke overdrive utholdenhetstrenningen ved siden av intervaller jeg også kjører :) Men man forbrenner vel ganske bra på en slik økt?

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne og jeg går på tredemølle i 1/2 time (6.7 km/t på 5 % stigning).

Hun veier 55 kg og jeg 70 kg. Vet dere sånn ca hva vi forbrenner hver på 1/2 time med dette? :)

TAKKER for all hjelp!

det kommer ann på hvor langt du går i km, stigning, muskelmasse og puls... MEN en grov regel som stemmer ganske godt (med de tallene jeg har fått av pulsklokke - som medregner puls og vekt) sier at du forbrenner ca din egen vekt i kcal per km. Altså - Hvis du veier 50 kg og går 6 km forbrenner du ca 300 kcal. Går du i terreng/fjell vil det kreve litt mer muskelarbeid og økt puls og dermed forbrenne litt mer enn om du kun går på asfalt.

Vil anbefale å gå litt ute også - på tredemølla har du tilnærmet NULL luftmotstand og du bruker dermed mindre krefter på å gå. I tillegg gjør båndet at føttene forflytter seg bakover "av seg selv"... Hvis du skal gå inne på tredemølle vil jeg anbefale deg å gå med relativt stor stigning på båndet slik at du får opp pulsen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Takk! Jeg ligger i kcalunderskudd, skal ned en god del og går hurtig med stigning for å ikke overdrive utholdenhetstrenningen ved siden av intervaller jeg også kjører :) Men man forbrenner vel ganske bra på en slik økt?

God påske!

Hvor mye går du ned i vekt per uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gå ned "så mye som mulig", men har en oversikt der jeg ligger på 2 gram protein pr. kg kroppsvekt pr. dag og kcalinntaket varierer mellom 1200-1500 kcal hver dag (hvis det blir 2000 på en lørdag prøver jeg å kutte ned til 1200 på søndag slik at helhetlig sett over en uke er jeg i et godt underskudd). Jeg trener 4 intervalløkter i uka (4*4, 30 min) og trener baseøvelser styrke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gå ned "så mye som mulig", men har en oversikt der jeg ligger på 2 gram protein pr. kg kroppsvekt pr. dag og kcalinntaket varierer mellom 1200-1500 kcal hver dag (hvis det blir 2000 på en lørdag prøver jeg å kutte ned til 1200 på søndag slik at helhetlig sett over en uke er jeg i et godt underskudd). Jeg trener 4 intervalløkter i uka (4*4, 30 min) og trener baseøvelser styrke. :)

Hvor mye er "så mye som mulig"? Hvor mye har du gått ned per uke i gjennomsnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å være fonuftig og har et estimat på ca 5000 kcal i underskudd hver uke, selv om det er vanskelig å beregne (derav tråden) hva jeg forbruker osv. Prøver å spise ren, god mat og har en større andel av kalorier fra fett og protein da jeg tror på spesielt fettets potensielle betennelsesdempede virkninger og ikke minst at for min del fører det til bedre metthet og mindre utskeielser. I snitt har jeg gått ned 0,5-1,2 kg hver uke (har ikke holdt på lenge). Grunnen til at jeg gjerne skulle hatt mer konkrete tall er at jeg ikke vil gå for mye i minus og miste muskelmasse osv, men heller ikke vil ligge i balanse og ikke gå ned :) Synes det er vanskelig i forhold til treningen å beregne kcal-forbruk, da spinning f.eks kan tilsi 600 kcal eller 200 avhengig av mange faktorer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All trening teller, for all del, og du skal være fornøyd med den halvtimen du og venninna de gikk, men man forbrenner veldig lite kalorier på så kort tid og såpass liten intensitet. Som oftest! Det er supert at dere fikk dere en økt sammen, men jeg tror ikke du skal tenke at den økten vil medføre muskelsvinn :)

Og dersom du går ned såpass mye hver uke tror jeg du har grei kontroll uten å beregne all trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stei

Jeg prøver å gå ned "så mye som mulig", men har en oversikt der jeg ligger på 2 gram protein pr. kg kroppsvekt pr. dag og kcalinntaket varierer mellom 1200-1500 kcal hver dag (hvis det blir 2000 på en lørdag prøver jeg å kutte ned til 1200 på søndag slik at helhetlig sett over en uke er jeg i et godt underskudd). Jeg trener 4 intervalløkter i uka (4*4, 30 min) og trener baseøvelser styrke. :)

Steike! Fire 4x4-økter i uka? Klarer du å ha progressjon fra økt til økt med så mye trening? Da tenker jeg på hastigheten. Du er kanskje mer opptatt av kcal enn av VO2-maks?

Jeg har begynt med to 4x4-øker i uka nå, og målet er å øke hastigheten med en halv prosent fra økt til økt. Er nysgjerrig på om en slik lineær progressjon fremdeles er mulig med så hyppige økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig tror jeg ikke 4 økter er ideelt for progresjon, men jeg har valgt å kjøre 4 økter i begynnelsen av dietten (fremdeles nok overskudd og trykk) for å forbrenne mest mulig som du sier, så vil jeg trappe ned når jeg ikke har overskudd til dette. Skulle jeg trent for fremgang (selv om min kunnskap er mye mindre enn mange andres her) ville jg, som du, holdt meg på to økter 4*4 samt f.eks en langkjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væskebalansen kan utgjøre flere kg, og avhengig av hva du har spist og gjort dagen i forveien kan dette forklare store svingninger i kroppsvekt.

Det er greit at du ønsker å gå ned i vekt, og derfor må holde deg i energiunderskudd, men pass deg for å gå i den fellen der du trener alt for mye. Når du er i underskudd, vil du også bruke lenger tid på å restituere etter trening, så mye hard trening kan her virke mot sin hensikt. Fire 4x4-økter i uken høres ekstremt mye ut!

Underskuddet styrer du på kjøkkenet, dvs med den maten du spiser, ikke ved de kaloriene du forbrenner på trening. Jeg går utifra at du ønsker å forbrenne mest mulig fett og beholde mest mulig muskler, og da bør fokuset være på to ting når det gjelder treningen:

  1. Styrketrening, slik at kroppen har en grunn til å beholde musklene. Her bør du begrense volumet og satse på kvalitet. Dette betyr at du fokuserer på et par store og tunge øvelser, som basisøvelsene. Tren gjerne et fullkroppsprogram 2-3 ganger i uken.
  2. Endeløse timer med kardiotrening vil ikke gjøre deg tynn. Det vil gjøre deg sliten og sulten, spesielt når du fra før er i energiunderskudd. Om du vil fortsette å trene kardio fire ganger i uken, så foreslår jeg at du lar to av disse være rolig langkjøring, en gang 4x4 og en gang kortintervall, f.eks. gerilja kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et informativt og god svar både i forhold til væskemengde i kroppen og til trening. Grunnen til at jeg har lagt vekt på mye kondisjonstrening er at jeg bygger muskler fort (eksplosiv type) og føler at jeg "vokser" for mye. Da jeg vil bli mindre i størrelse og vekt følte jeg at styrke nærmest ble demotiverende i fot stor mengde. Men jeg ser etter jeg har lest en del her at det nærmest er "umulig" å bygge masse/muskler/volum ved kaloriunderskudd og at det kun vil ha en vedlikeholdende effekt, så sånn sett er det kanskje ingen risiko for for mye volum/muskelvekst ved styrke nå uansett? Jeg skal endre kondisjonsprogrammet og "roe" ned mengdene. ;) Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...