Gå til innhold

Lege advarte mot kreatin


oyvindshansen

Anbefalte innlegg

Bruk hodet ditt: Tror du kroppen bryr seg om virkestoffet er trykket sammen til tabletter eller om det er i pulverform?

Hva er det for et svar å gi?? Du vet kanskje at pulver og piller, piller kan være drasjerte, kapslet osv for å bli tatt opp i tamen kontra magesekken...Så ja kroppen kan "bry seg"!

Selv om man er ironisk eller prøver og være morsom kan dette lett mistolkes over nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Professor i organisk kjemi fortalte en venn av meg som studerer toksikologi at det foreligger forskningsrapporter som linker bruk av kreatin mot kreft. Ikke spør meg om artiklene. Jeg sa at jeg ikke trodde på det. Men han insisterte på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forresten med med at du skrev kan være skadelig for nyrene, men det er ingen grunn til at noen med friske nyrer skal oppleve problemer med et bruk på 5 - 10 g daglig :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1099942

http://www.springerlink.com/content/m570621w6534k1l4/

og en studie på 21 måneder

http://www.springerlink.com/content/t53405x65841411l/

Disse studiene må nesten tas med en klype salt. Hvis du ser på metoden som er brukt så har de kun testet det på friske, unge, aktive idrettsutøvere i et mindre utvalg. Man kan ikke si at det ikke finnes bivirkninger av kreatin, men det er nok ikke vanlig. Det vil alltid en sjelden gang oppstå folk med uheldige reaksjoner. Man kan derfor ikke konkludere med at en person man såvidt har snakket med over Internett ikke vil ta skade av stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse studiene må nesten tas med en klype salt. Hvis du ser på metoden som er brukt så har de kun testet det på friske, unge, aktive idrettsutøvere i et mindre utvalg. Man kan ikke si at det ikke finnes bivirkninger av kreatin, men det er nok ikke vanlig. Det vil alltid en sjelden gang oppstå folk med uheldige reaksjoner. Man kan derfor ikke konkludere med at en person man såvidt har snakket med over Internett ikke vil ta skade av stoffet.

Som du ser skrev jeg også at det er ingen grunn til å tro at friske nyrer skal oppleve et problem med 5 - 10 g kreatin til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for et svar å gi?? Du vet kanskje at pulver og piller, piller kan være drasjerte, kapslet osv for å bli tatt opp i tamen kontra magesekken...Så ja kroppen kan "bry seg"!

Selv om man er ironisk eller prøver og være morsom kan dette lett mistolkes over nett!

Det har ingen relevans ifht. spørsmålet. Det er ingen rene kreatinprodukter i dag hvor dette vil utgjøre noen forskjell. Tvert i mot vil det faktisk typisk være mindre belastende ettersom det hevdes økt opptak på mindre dose med eksempelvis Kre-Alkalyn. Et produkt som forøvrig er unødvendig.

Rent monohydrat er det beste, med mindre man magen går opp i limingen av det naturligvis :D

Forøvrig "BRYR" ikke kroppen seg, den reagerer på input. Stimulien kan være både fysisk og psykisk, men kroppen har ikke en egen vilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen relevans ifht. spørsmålet. Det er ingen rene kreatinprodukter i dag hvor dette vil utgjøre noen forskjell. Tvert i mot vil det faktisk typisk være mindre belastende ettersom det hevdes økt opptak på mindre dose med eksempelvis Kre-Alkalyn. Et produkt som forøvrig er unødvendig.

Rent monohydrat er det beste, med mindre man magen går opp i limingen av det naturligvis :D

Forøvrig "BRYR" ikke kroppen seg, den reagerer på input. Stimulien kan være både fysisk og psykisk, men kroppen har ikke en egen vilje...

Jeg sier heller ikke at dette gjelder kreatin. Men det er ikke noe rart og tru at det kan være en forskjell når dette gjelder andre preparater. Det var måten du svarte på jeg ikke syntes var så koslig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at dine brystsmerter har en sammenheng med ditt kreatin-forbruk. Isåfall ikke på den måten som legen mener. Men jeg er jo selvfølgelig ikke en lege, og det lureste er jo sikkert å høre på han. De vet jo ofte hva de driver med! :)

Men kan det være du har muskelsmerter? Legen fant ikke ut noe spesielt som kan være årsaken til dine smerter heller? (Foruten kreatinbruk :p)

Personlig hadde jeg UTROLIG mye brystsmerter når jeg var ung. Mange kraftige stikk som gjorde at det skvatt til i kroppen. Trodde ofte det var hjertet som "klikka", men det var alltid bare muskelsammentrekninger/kramper. Kjenner til flere som har slike smerter. (Eller har hatt) Det som ofte er greia er at det er ekstra skummelt når man kjenner noe som stikker rett over hjertet. Da kan jo man gjerne bli litt tung i pusten også. Men det med tung pust trenger jo ikke henge sammen med brystsmertene heller, men man bør selvfølgelig sjekke det ut når man har to slike symptomer samtidig.

Litt offtopic: Personlig har jeg nesten ikke tiltro til legene her jeg bor lenger, etter jeg gikk rundt med gyno i årevis uten å få behandling. (Var innom 5-6 leger) Ble behandlet for brystbetennelse, beskyldt for steroidemisbruk, beskyldt for å bruke ulovlige kosttilskudd +++ gjennom flere år. Hadde syke smerter i "puppene", og til slutt viste det seg at jeg hadde en svulst. Men heldigvis for meg så var den godartet. Gynoen forsvant med engang etter jeg opererte den vekk. (Svulsten produserte østrogen) Poenget mitt med å si dette er ikke å svekke din tiltro til leger, men bare fortelle deg at leger også kan ta feil. Stort sett har de nok rett, men av og til kan de også gjøre feil som vanlige mennesker. Har også opplevd leger som gjør seg opp meninger som ikke har hold i fakta/forskning.

Uansett, jeg har isåfall aldri hørt om at kreatin påvirker hjertet negativt. Da tror ikke jeg kreatin hadde vært så utbredt som det er. Men som sagt, dette er bare hva jeg tror. Å trosse en hjertespesialist sine ord er vel kanskje ikke det enkleste å gjøre... Men tipper ikke at noe hadde skjedd om du fortsatte. Men kreatin er ikke akkurat noe heksebrygg heller, så du greier deg sikkert helt flott uten også!

Lykke til uansett! :)

Edit: Jeg må bare si at uansett hva vi skriver her, så ville jeg heller hørt på en lege enn hva noen skriver over internett. Bedre å være på den sikre siden eller hva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...