Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på forskjellige ting rundt dette.

Bare for å få¨det på det rene:)

Når man har en kosedag...spiser litt god middag og snop.,..mye mer kcal enn man gjør de andre dagene selvfølgelig...eller,mye og mye..kanskje imellom 1-2000 kcal mer pluss minus.

Man får jo spisevom liksom:P Men man går kanskje opp feks en kg den helga...som forsvinner-MEN det jeg lurer på er hva skjer inni kroppen helt eksakt når man er i ganske stort underskudd 700 kcal pluss treninga på sikkert 3500 kcal i uka give or take og man spiser litt mer enn man bør en helg...For jeg har hørt mye rart rundt dette:P

Feks at kroppen ikke greier å ta opp alle kcal som fett -la oss si at man spiser 3500 kcal den dagen. DET er vel ikke tilfelle...for jeg tenker at kroppen tar IVERTFALL opp det når d er mye mettet fett for det suger jo kroppen opp fortere og lagrer?Eller?:p

kan noen bare give me facts:P?

Man legger jo ikke på seg en kg fett den dagen liksom?

Sikkert andre tråder som denne men,takknemmelig for feedback likevel;)

Fortsetter under...

Jeg har så utrolig vanskelig for å lese engelsk,ikke at jeg ikke kan lese engelsk men når det blir såppas kompisert lesing så greier jeg ikke å oversette skikkelig jeg:/ Men takk for forsøket ivertfall. Det går ikke an å få det på norsk?:Phehe:)

Enkelt forklart:

Daglig underskudd på 700kcal (og et lavt/moderat daglig inntak av karbohydrater) --> Lave nivåer av muskelglykogen (energisubstrat)

Oppkarbing med et stort overskudd av kcal (lite fett og mye karbohydrater) --> Glykogenlagrene i musklene fylles opp

Så man vil gå opp i vekt, eller "legge på seg", etter en oppkarbing, men det er ikke fett (hvis man gjør det riktig) som legger seg på kroppen. Så lenge fettinntaket ikke er for stort, så vil man i stedet legge på seg karbohydrater i musklene for å si det litt banalt. I tillegg binder ett gram karbohydrat tre gram av vann, så man vil også "legge på seg" vann.

Så man vil gå opp i vekt, eller "legge på seg", etter en oppkarbing, men det er ikke fett (hvis man gjør det riktig) som legger seg på kroppen.

Hvordan gjør man det riktig? Hva skal man spise, hvor mye, hva skal man holde seg unna?

http://myrevolution.no/forum/f20/retningslinjer-for-oppkarbing-1105/

"For å gi deg et svar på det siste spørsmålet: karbmengden du skal innta er veldig individuell og varierer med kroppsvekt, fettprosent, hvordan dietten din er satt opp, hvor mye du trener, og hvor ofte du velger å karbe opp. Se artikkelen min om kvinner og diett der man faktisk bør karbe oftere jo lavere man kommer i fettprosent - men da vil også mengden per oppkarbing justeres ned."

Annonse

Gjest RogerAJ

Som kroppsbygger, så har jeg alltid 1 spisedag i uka når jeg er offseason!. Normalt sett, så har alt man spiser av kalorier, som overgår det kroppen klarer å forbrenne i løpet av en dag potensiale til å lagres som fett... men med en spisedag i uka, så er det minimalt som omdannes til fettlagring( med forbehold om at man kjører en bra diett de andre dagene)!. Vektøkningen man opplever dagene etter dette er stort sett veske som samles pga høyt inntak av karb, og pga salt nivået i kroppen!. Det er også sånn, at ved å innta mye kalorier ekstra en dag ibland, faktisk ender opp med å gi forbrenningen ett ekstra boost :). Mitt råd er, har man først spisedag, så spis det du vil... alle de andre dagene bør være nok tid til å bekymre seg for vekta og formen!!

Hvordan gjør man det riktig? Hva skal man spise, hvor mye, hva skal man holde seg unna?

Oppkarbing = spis karbohydrater. Spis protein. Unngå fett så lang det er forsvarlig. Ergo er det ingen "fråtsedag", men mat som er planlagt uten fett. Her er for en gangs skyld korn og ris bra å spise. Sjokolade ikke så bra, og ergo er det ingenting morsomt i forhold til ett "frimåltid" :p

For å minimere fettlagring skal fettinntaket være absolutt minimalt mens karbohydratinntaket altså skal være skyhøyt. 1000gram karbohydrater er for de mest hardcore i løpet av en 24timersperiode. MEN, det er helt unødvendig å oppkarbe om man har en fettprosent over 20% for menn og 28% for kvinner Å oppkarbe eller ha en fridag for mennesker med slik fettprosent har egentlig ingen annen funksjon enn å motivere til videre fettreduksjon. Hvor ofte man skal oppkarbe kommer også an på fettprosenten man har - de med veeeldig lav fettprosent bør oppkarbe 1-2 ganger i uka, mens de som har normal fettprosent kan holde seg til en gang i uken, og de som som ligger litt over det igjen kan karb opp 1 gang hver 14 dag eller litt hyppigere.

Når man går på diett, som mange av oss gjør, hvor kroppen er litt i underskudd, man spiser lite karbohydrater etc, så vil hormonet leptin justere seg ned. Leptin er ett proteinhormon som primært produseres i fettcellene. Dette er ett av det viktigste hormonene vi har i kroppen da det påvirker hvor mye insulin (fettlagringshormon) som frigjøres, det påvirker immunforsvaret, øker forbrenningen av fett i muskler og reduserer brukes av gukose og aminosyrer. Leptin gjør også fettcellene bedre rustet til å stå mot fettlagring.

Leptin påvirkes av f.eks fettprosent - overvektige har mer leptin enn de med mindre fettprosent, samt kortvarige endringer av kaloriinntak og å gå på minimalt med karbohydrater påvirker leptin. En uke med redusert diett og leptin vil reduseres med 50%. Dette er fordi kroppen ikke er en idiot og vil gjerne ha godt med fett på seg da den ikke frykter det - kroppen liker faktisk fett, dermed legger den til rette for å beholde kroppsfettet etter noen dager på diett.

Når fettprosenten begynner å bli lav eller etter en stund på diett skjer det en del negative tilspasninger i kroppen. Bl.a reduseres proteinsyntesen og sjansen for nedbrutt muskulatur, økt kortisol, etc. Ved å øke karbohydratinntaket dramatisk med jevne mellomrom kan du bidra til å booste fettforbrenninga ytterligere (bl.a syklisk ketogen diett bygger på slike prinsipper), vi reduserer alle de negative tilpasningene slik at kortisol senkes og glykogen i muskulatur og lever fylles opp slik at du igjen finner deg i en oppbyggende fase istede for en nedbrytende fase og kroppen er igjen bedre rustet til å ta av fettet pga energiunderskudd.

Oppkarbing = spis karbohydrater. Spis protein. Unngå fett så lang det er forsvarlig. Ergo er det ingen "fråtsedag", men mat som er planlagt uten fett. Her er for en gangs skyld korn og ris bra å spise. Sjokolade ikke så bra, og ergo er det ingenting morsomt i forhold til ett "frimåltid" :p

For å minimere fettlagring skal fettinntaket være absolutt minimalt mens karbohydratinntaket altså skal være skyhøyt. 1000gram karbohydrater er for de mest hardcore i løpet av en 24timersperiode. MEN, det er helt unødvendig å oppkarbe om man har en fettprosent over 20% for menn og 28% for kvinner Å oppkarbe eller ha en fridag for mennesker med slik fettprosent har egentlig ingen annen funksjon enn å motivere til videre fettreduksjon. Hvor ofte man skal oppkarbe kommer også an på fettprosenten man har - de med veeeldig lav fettprosent bør oppkarbe 1-2 ganger i uka, mens de som har normal fettprosent kan holde seg til en gang i uken, og de som som ligger litt over det igjen kan karb om 1 gang hver 14 dag eller litt hyppigere.

Når man går på diett, som mange av oss gjør, hvor kroppen er litt i underskudd, man spiser lite karbohydrater etc, så vil hormonet leptin justere seg ned. Leptin er ett proteinhormon som primært produseres i fettcellene. Dette er ett av det viktigste hormonene vi har i kroppen da det påvirker hvor mye insulin (fettlagringshormon) som frigjøres, det påvirker immunforsvaret, øker forbrenningen av fett i muskler og reduserer brukes av gukose og aminosyrer. Leptin gjør også fettcellene bedre rustet ti å stå mot fettlagring.

Leptin påvirkes av f.eks fettprosent - overvektige har mer leptin enn de med mindre fettprosent, kortvarige endringer av kaloriinntak og å gå på minimalt med karbohydrater påvirker leptin. En uke med redusert diett og leptin vil reduseres med 50%. Dette er fordi kroppen ikke er en idiot og vil gjerne ha godt med fett på seg da den ikke frykter det - kroppen liker faktisk fett, dermed legger den til rette for å beholde kroppsfettet etter noen dager på diett.

Når fettprosenten begynner å bli lav etter lang eller kortvarig diett skjer det en del negative tilspasninger i kroppen. Bl.a reduseres proteinsyntesen og sjansen for nedbrutt muskulatur, økt kortisol, etc. Ved å øke karbohydratinntaket dramatisk med jevne mellomrom kan du bidra til å booste fettforbrenninga ytterligere (bl.a syklisk ketogen diett bygger på slike prinsipper), vi reduserer alle de negative tilpasningene slik at kortisol senkes, glykogen i muskulatur og lever fylles opp at du igjen finner deg i en oppbyggende fase istede for en nedbrytende fase og kroppen er igjen bedre rustet til å ta av fettet pga energiunderskudd.

Der svarte du på ca. alt jeg lurte på! Tusen takk - herregud, så mange kunnskapsrike folk det er her inne :-D

wæ.. føler jeg kupper tråden litt fra trådstarter her, haha. Beklager!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...