Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har forstått det slik at brød o.l. ikke her helt optimalt når man skal gå ned i vekt.

Hva kan man spise i stedet? Jeg liker i grunnen det meste, men tåler ikke havregryn. Er ikke spesielt interessert i ting som krever for mye planlegging/forbedring. Muligens hvis det går an å lage i store porsjoner om gangen. Har prøvd med en boks tunfisk og/eller mager kesam, men blir litt dyrt i lengden.

Forslag?

Edit: Ser forsåvidt jeg burde postet denne under matlaging.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/6513-hva-b%C3%B8r-man-spise-til-frokost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er glad i brød, så kan det være en idé å lage store posjoner av f.eks. gulrotrundstykker eller loffeboller. Jeg vil anta at disse kan fryses ned (har ikke prøvd selv, men jeg tror det), og tas opp kvelden i forveien. Spises som du ville gjort med vanlige boller og rundstykker....

Annonse

Jeg spiser 50 g usaltet cashewnøtter, 40 g kllingfilet og en proteinshake:)

Da får jeg en god start mtp proteiner og fett, og lite karbohydrat:)

Kcal: 601

Protein: 61,4

Karbohydrater: 26,9

Fett: 27,3

Fiber: 1,5

Dersom jeg blander shaken med vann istedenfor melk går karb ennå mer ned :)

Det stemmer, etter at jeg kuttet litt ned på brødmat merket jeg stor forskjell. Det ser ut som du har fått en del gode tips, men slenger inn en av mine favoritter:

Naturell, gresk yoghurt (uten fett) med bær og nøtter oppi. Rør inn for eks. bjørnebær, det setter en deilig smak (og farge) på den kjedelige yoghurten. For å bli skikkelig mett blander jeg også usaltede nøtter og mandler oppi. Sammen med ett par knekkebrød (gjerne hjemmelagde, lavkarbo. Eller bare Kavli/Wasa dersom tiden ikke strekker til...) så skal du nok få en protein- og fiberrik start på dagen :)

Annonse

Liker brukernavnet ditt.

En av de enkleste måtene å lage en grei protein/fett/lite karbofrokost er å beregne rester fra middagen og bare spise dem. Lag noen ekstra grønnsaker, kjøtt og fisk, og spis det kaldt til frokost.

Takker for mange bra forslag. Dette virker som det mest gjennomførbare for min del.

Jeg er litt i eksperimenteringsfasen. Men ideen om å ikke spise brødmat til frokost fikk jeg av noen venner, men de kunne ikke forklare hvorfor. Det har vel noe med forbrenningen å gjøre? Føler ikke brødmat skiller seg spesielt ut mtp kaloriinnhold, i hvertfall i mitt kosthold.

Takker for mange bra forslag. Dette virker som det mest gjennomførbare for min del.

Jeg er litt i eksperimenteringsfasen. Men ideen om å ikke spise brødmat til frokost fikk jeg av noen venner, men de kunne ikke forklare hvorfor. Det har vel noe med forbrenningen å gjøre? Føler ikke brødmat skiller seg spesielt ut mtp kaloriinnhold, i hvertfall i mitt kosthold.

"Vanlige" brødskiver inneholder som regel en del karbohydrater, og lite proteiner og fett. Ideelt sett burde måltidet inneholde mer proteiner, noe som ikke er så lett å oppnå bare ved proteinrikt pålegg som f.eks. kokt skinke. En pakke kokt skine fra Gilde (100 g), inneholder "bare" 18 g proteiner. Vanligvis bruker man ikke en hel pakke, så mengden proteiner vil bli enda lavere....

Så derfor vil det være fornuftig å bytte ut rene brødmåltider med noe annet som inneholder mer proteiner, eller evt. lage erstattninger som proteinpannekaker, proteinrike lefser, etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...