Gå til innhold

Er dyr mindre verdt enn mennesker?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Had

Mener du virkelig det? Den dag jeg blir far, og noen lar mitt avkom dø til fordel for en katt hadde jeg dedikert mitt liv til å få personen fengslet for livet.

Jeg mener at vi ikke kan måle dyr og mennesker, som forsåvidt også er dyr, som en målestokk. Spørs helt hva man mener med verdier. Jeg er glad i dyr, jeg respekterer de på det vis at jeg aldri i livet ville slått eller påført skade på en levende skapning. Kan nevne at jeg er jeger. Jeg skyter fugler og dyr, men langt ifra for å se blod. Det å jakte er et valg jeg har tatt i livet med helt andre tanker i hodet enn å påføre død og smerte. Å skadeskyte et vilt er helt jævlig, jeg får vondt inni meg og gjør hva jeg kan for å ende et skadeskutt dyr sine smerter. Jeg kom over et lite lam på en tur en gang på jakt som hadde brukket et bein ganske stygt. Fikk tak i bonden og snakket litt. Han sa jeg kunne avlive dyret hvis jeg ville eller gå. Eneste jeg hadde på meg da var en kniv, og valgte å avlive dyret kjapt istedenfor å bare gå videre å tenke på det stakkars dyret som lå der med smerter.

Vi har katt i huset som jeg er glad i. Jeg kunne gjort mye for den, men aldri i livet om jeg ville valgt å redde kattens liv istedenfor et menneske, meg jeg hadde ikke hatt problemer med å kaste meg ut i kamp mot en mannevond hund som prøvde å rive katten i filler. Jeg mener man er psykisk syk om man verdsetter dyr mer på den måten enn mennesker. Vår intelligens og tenkemåte gjør oss på en måte mer verdt enn dyr, men det betyr ikke at jeg mener dyr er uten verdi.

Jeg håper virkelig ikke jeg blir misforstått her. Om noen lurer på noe send pm, så det ikke oppstår misforståelser.

Helene Drage, jeg håper du skriver i frustrasjon og setter ting på spissen. Jeg nekter å tro du ville latt din far drukne om han fikk et illebefinnende ved et vann og falt uti, selv om katten din lå rett ved siden av.

Hadde min far druknet ville det jo vært noe helt annet. I dette eksempelet var det snakk om et ukjent barn og katten min, da vil mine tanker gå til katten min. Måtte du velge mellom ditt barn og en annens barn, hvem ville du da valgt å redde? For meg blir det det samme! Hadde det imidlertid vært snakk om å redde mitt eget barn eller katten min ville selvsagt saken stilt seg helt annerledes. Uansett er det en problem stilling som er så og si umulig å svare på, man vet ikke hvordan man ville tenkt i en slik situasjon og skal jeg svare helt objektiv ville jeg nok uansett reddet barnet, fordi den har minst sjans til å overleve, katten kan jo tross alt svømme :)

Og ja, jeg er antagelig frustert og setter ting på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orker ikke å skrive for tredje gang at mennesket ikke er et dyr. Men spør deg istedet; kan du vennligst gjøre rede for hva som gjør mennesket til et dyr?

Er du enig i at sjimpanser er dyr? Hvis ja, så er også mennesker dyr per definisjon. Videoen jeg postet er deler av beviset på hvorfor vi er i slekt med apene. Det som skjedde for et par millioner år siden var at to ape-kromosomer fusjonerte, som førte til at en ny art så dagens lys - det som i dag er oss mennesker. Det er for øvrig noe av det samme som skjer når mennesker får Downs-syndrom, da de ganske enkelt har ett kromosom for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette eksempelet var det snakk om et ukjent barn og katten min, da vil mine tanker gå til katten min. Måtte du velge mellom ditt barn og en annens barn, hvem ville du da valgt å redde? For meg blir det det samme!

Jeg hadde reddet en annen persons barn framfor min egen katt.

Jeg hadde reddet mitt eget barn framfor et fremmed barn.

De fleste hadde gjort det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Had

Hadde min far druknet ville det jo vært noe helt annet. I dette eksempelet var det snakk om et ukjent barn og katten min, da vil mine tanker gå til katten min. Måtte du velge mellom ditt barn og en annens barn, hvem ville du da valgt å redde? For meg blir det det samme! Hadde det imidlertid vært snakk om å redde mitt eget barn eller katten min ville selvsagt saken stilt seg helt annerledes. Uansett er det en problem stilling som er så og si umulig å svare på, man vet ikke hvordan man ville tenkt i en slik situasjon og skal jeg svare helt objektiv ville jeg nok uansett reddet barnet, fordi den har minst sjans til å overleve, katten kan jo tross alt svømme :)

Og ja, jeg er antagelig frustert og setter ting på spissen.

Ja, jeg ville valgt mitt fremtidige barn fremfor noen andres. Det er derfor mennesker er på toppen av næringskjeden, vi tar vare på våre egne først og fremst. Jeg sier dermed ikke at andres barn er mindre verdt, men jeg har sterkere bånd til eget avkom.

Når jeg nevnte problemstillingen om du ville valgt å redde "mitt" barn eller din katt fra å drukne tok jeg selvsagt utgangspunkt i at begge ville drukne om ingen gjør noe. Når det er sagt, jeg ville heller reddet deg, som 1 individ, enn 1000 katter og bikkjer fra å bli brent i kakkelovn om jeg bare hadde tid til å trykke på en knapp der hver knapp avslutter brenningsprosessen. Rett og slett fordi du er et menneske. Dette var et stygt og voldsomt eksempel jeg håper å aldri blir satt ut for, men du fatter poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Er du enig i at sjimpanser er dyr? Hvis ja, så er også mennesker dyr per definisjon. Videoen jeg postet er deler av beviset på hvorfor vi er i slekt med apene. Det som skjedde for et par millioner år siden var at to ape-kromosomer fusjonerte, som førte til at en ny art så dagens lys - det som i dag er oss mennesker. Det er for øvrig noe av det samme som skjer når mennesker får Downs-syndrom, da de ganske enkelt har ett kromosom for mye.

Ja sjimpanser er dyr. Aper. Kan du gjøre rede for den slutningen? Hvis aper/sjimpanser er dyr, så er mennesket dyr.

Kanskje ikke, men hunder og katter har da personlighet, rettferdighetssans

og slike ting.

Kilder? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reddet en annen persons barn framfor min egen katt.

Jeg hadde reddet mitt eget barn framfor et fremmed barn.

De fleste hadde gjort det samme...

Da får vi heller være enige om å være uenige på denne :) Som nevnt i en annen kommentar er det bare et teit ultimatum å diskutere uansett. Man vet aldri hvordan man vil reagerer i en slik situasjon, min katt vil antagelig kunne svømme, et barn er hjelpeløst og jeg ville antagelig reddet barnet pga det :) Uansett så har denne diskusjon bare gått for langt og blitt for spekulativ så jeg velger å avslutte den her før den blir for teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge wiki og biologisk er mennesker en ART og vi alle dyr. Men når man bruker det man har inni hue vårt kontra resten av dyreverden så ligger vi langt på topp. Kan hunder og katter vurdere hva som er rett eller ikke uten å la lært det pga disipling fra eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjimpanser er dyr. Aper. Kan du gjøre rede for den slutningen? Hvis aper/sjimpanser er dyr, så er mennesket dyr.

Kilder? :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_evolution

Det står mye her blant annet :).

Her er en kilde i hvert fall. Og jeg har hatt hund selv, og vet at de ikke er "døde" i hodet :). Hvis jeg kjefter på hunden så blir den lei seg, tar halen mellom bena osv.

http://www.dyrsrettigheter.no/menneske-og-andre-dyr/familiedyr/etologi-rettferdighetssans-hos-dyr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
I følge wiki og biologisk er mennesker en ART og vi alle dyr. Men når man bruker det man har inni hue vårt kontra resten av dyreverden så ligger vi langt på topp. Kan hunder og katter vurdere hva som er rett eller ikke uten å la lært det pga disipling fra eier?

De lærer ikke hva som er rett/galt. Les om bla http://no.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betinging og http://no.wikipedia.org/wiki/Operant_betinging feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi heller være enige om å være uenige på denne :) Som nevnt i en annen kommentar er det bare et teit ultimatum å diskutere uansett. Man vet aldri hvordan man vil reagerer i en slik situasjon, min katt vil antagelig kunne svømme, et barn er hjelpeløst og jeg ville antagelig reddet barnet pga det :) Uansett så har denne diskusjon bare gått for langt og blitt for spekulativ så jeg velger å avslutte den her før den blir for teit.

Spekulativ, men flere fullt mulige problemstillinger. Jeg synes ikke det er teit, og noe man må forvente når en kommer med slike utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge wiki og biologisk er mennesker en ART og vi alle dyr. Men når man bruker det man har inni hue vårt kontra resten av dyreverden så ligger vi langt på topp. Kan hunder og katter vurdere hva som er rett eller ikke uten å la lært det pga disipling fra eier?

Dyrene tar vare på hverandre de også, og liker gjerne å leve i grupper.

Det finnes massevis av eksempler på "menneskelignende" oppførsel i dyreverdenen. Og tilsvarende at mennesker oppfører seg som dyr. Se bare hva som skjer i Libya, Sudan, Somalia og slike land. Voldtekt, æresdrap osv. Det finnes barn som har blitt oppdratt av ulver/hunder, og disse barna oppfører seg ikke akkurat som vanlige barn.

250596/ukranian_girl_raised_by_dogs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville valgt mitt fremtidige barn fremfor noen andres. Det er derfor mennesker er på toppen av næringskjeden, vi tar vare på våre egne først og fremst. Jeg sier dermed ikke at andres barn er mindre verdt, men jeg har sterkere bånd til eget avkom.

Når jeg nevnte problemstillingen om du ville valgt å redde "mitt" barn eller din katt fra å drukne tok jeg selvsagt utgangspunkt i at begge ville drukne om ingen gjør noe. Når det er sagt, jeg ville heller reddet deg, som 1 individ, enn 1000 katter og bikkjer fra å bli brent i kakkelovn om jeg bare hadde tid til å trykke på en knapp der hver knapp avslutter brenningsprosessen. Rett og slett fordi du er et menneske. Dette var et stygt og voldsomt eksempel jeg håper å aldri blir satt ut for, men du fatter poenget.

Jeg ser helt klart poenget ditt :) Nå skal man forøvrig huske på at jeg ikke har barn, antagelig vil jeg nok endre mening dersom det noen gang skjer. Jeg har ikke like troa på mennesker slik du har tror jeg, at man er et menneske betyr ikke automatisk at de har større rett til å leve enn mennesker, hva som personen du reddet var Hitler, for å sette det enda mer på spissen?

Men dette begynner å bli voldsomt spekulativt og off topic så jeg foreslår at vi avslutter den der :)

Poenget mitt er at uansett om man mener dyr er like mye verdt som mennesker eller ikke, så burde man behandle dyr med respekt og varsomhet, de fortjener å bli godt behandlet, og man burde også ha respekt for at andre faktisk kan ha like sterke følelser for dyrene sine som for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som ikke sier at dyr ikke føler redsel, kan lære seg ting eller blir glade. Spesielt blant flokkdyr som hunder er jo det også viktig å ha et klart kroppsspråk som viser underkastelse/dominans osv. Hunder i flokk vil jo også "straffe" avvik fra ønsket adferd uten innblanding fra mennesker, men da går det stort sett på å få andre hanner til å holde seg unna hunnene, ikke respektere rangstigen osv.

Det er en stor forskjell mellom å si at hunder har et kroppsspråk, og at de viser enkelte følelser, til at de har et bevisst forhold til sine egne handlinger og moralske standarder. Det er ingen her som mener de er "døde" i hodet, det er stråmannsargumentasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulativ, men flere fullt mulige problemstillinger. Jeg synes ikke det er teit, og noe man må forvente når en kommer med slike utsagn.

Jepp og man burde også forvente at folk kan diskutere en ting saklig uten å komme med usakligheter og fornærmelser og antydninger om at noen er psykisk syke fordi man er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at mennesket er vesentlig mer verdt enn andre dyr, men jeg har, med unntak av bestemte arter, også respekt for andre dyr enn mennesket (mennesket er ifølge taksonomien også et dyr). Husdyrhold, jakt og fiske er en viktig del av menneskeheten, men jeg ser gjerne at dyrene får unngå å lide unødvendig. Jeg dreper ikke for moro skyld, men jeg gidder heller ikke bruke tid på å være skånsom mot dyr som har forvillet seg inn i huset. Utendørs får dyrene være i fred om de ikke plager meg.

Flue = insekt.

Feil! Derimot:

fluer ∈ {insekter}

Sagt uten matematikk: fluer er ikke det samme som insekter. Derimot er fluer en del av klassen insekter, som også innbefatter andre dyr enn bare fluer.

Hvis du ville gjøre et poeng av at insekter ikke er dyr, kan jeg gjøre deg oppmerksom på at taksonomien sier det motsatte. (lenke, se særlig høyre ramme) Altså:

insekter ∈ {dyr}

At vi spiser dyr er ikke dermed sagt at vi ikke kan behandle de bra, jeg tviler på at du ville skutt og drept katten/hunden din og spist den til middag.

Nei, men om du mener at storfe, svin, høns, etc. har lik verdi som mennesker, har du ikke da problemer med å spise disse dyrene? De blir jo tross alt drept for å bli mat for mennesker. For du synes vel ikke det er greit å drepe mennesker for å spise dem? Eller er du vegetarianer, slik at begge deler uansett er ugreit? Hele samfunnet vi lever i er lagt opp rundt at andre dyr er mindre verdt enn mennesker.

Det er neppe spesielt mange som ville slaktet kjæledyret sitt, selv om det hadde kjøtt av ypperste kvalitet. En sau, f.eks., kan også bli et kjæledyr for deg, om du kjæler mye med den. Og har den først blitt et kjæledyr, blir det kanskje litt vanskelig for deg å slakte den. Men man er ikke nødt til å kjæle med hvert enkelt husdyr for at husdyret skal ha det bra.

Det handler litt om følelsesmessig verdi også ikke minst, man har ikke samme følelsene for en ku som man har for en katt.

Her begynner du å nærme deg et veldig viktig undertema i denne diskusjonen. Folk har ulik respekt for ulike dyrearter, og ser ulik verdi i de forskjellige dyrene. Fobier er også veldig viktig for hvordan forskjellige personer oppfører seg rundt dyr. Jeg leste f.eks. om en særdeles herpetofob (herptilfryktig) dame som hadde fått tre stålormer inn i en hytte hun eide. Reaksjonen hennes var å gå løs på ormene med saks og kokende vann. På grunn av fobien drepte hun tre individer av en fredet art på en særdeles brutal og torturmessig måte. Finnes det en bestemt type dyr du liker mindre enn andre? Eller ser du like stor verdi i f.eks. veps, hoggorm, skorpioner, flaggermus og stinkdyr som en fremmed katt?

Det at enkelte mennesker avliver dyr når de føler for det taler faktisk for at mennesker er dumme, kalde og kyniske.

Med samme logikk må vel f.eks. huskatter og tumlerdelfiner være dumme, kalde og kyniske, da enkelte individer blant disse dyrene også dreper andre dyr om de føler for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...