Gå til innhold

Er dyr mindre verdt enn mennesker?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

En bonde kan være like glad i melkekyra si som jeg er glad i katten min.

Det er dokumenterte tilfeller der bønder er mer glad i både kua og sauene enn de fleste er i kona si :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare poengtere en ting her - "mennesker og dyr" blir misvisende, for vi er jo et pattedyr vi også. Vi er bare et pattedyr som har stor nok hjerne til å tenke abstrakt, tomler og veldig skjøre kropper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da får du lese ting engang til, jeg sier at vi har andre følelser ovenfor en ku enn en katt, ikke at de er mindre verdt. For en bonde vil kua ha like mye verdi som en katt,men en ku har også en verdi fordi vi faktisk spiser den. Ting er ikke sort hvitt slik du presentere det her, man må ikke være vegetarianer selv om man mener kuer er like mye verdt som mennesker.

Nei, du må lese en gang til, og gjør du det ser du at jeg skriver om følelser i forhold til en ku.. Kanskje ikke du har samme følelser for en ku som for en katt, men så lenge du mener du kan kreve at folk skal respektere at du har like mye eller mer følelser for en katt som for et menneske burde du respektere at andre har like mye føleser for en ku som for en katt, syns du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter meg selv sjelden i døren. Jeg ser stor forskjell på å drette opp et nyttedyr, kjæledyr og mat. Du ser meg ofte omtale sau og lam som "uprosesserte koteletter" og ku som "hamburger". Jeg ville aldri omtalt min hund, som er min flokk og min familie, som mat. Du vil heller aldri se meg behandle hunden min som et menneske.

Vel, da har du jo et veldig rasjonelt og fornuftig syn på saken så da er vi helt enige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

' date=' post: 230640, member: 544"']Nei, du må lese en gang til, og gjør du det ser du at jeg skriver om følelser i forhold til en ku.. Kanskje ikke du har samme følelser for en ku som for en katt, men så lenge du mener du kan kreve at folk skal respektere at du har like mye eller mer følelser for en katt som for et menneske burde du respektere at andre har like mye føleser for en ku som for en katt, syns du ikke det?

Fra ditt innlegg: Forøvrig sier du vel også at en ku er mindre verdt enn en katt, så det er greit å drepe en ku..? Når har jeg egentlig sagt at jeg ikke respekterer følelsene andre har for en ku? Om en bonde kom til meg og sa at kua hans fylte år ville jeg gratulert han og være glad på hans vegne, fordi jeg respekterer hans følelser, det endrer imidlertid ikke mine følelser for kua som et nyttedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at dyr er herlige skapninger :)

men syns du nakenrotte er like mye verdt som et menneske?

eller hva med med flaggermus? :)

Falggermus er dødskule! De ser ut som trøtte labradorer. Jeg savner flaggermusene i Australia. De var større enn måker. Eneste som var litt pes var når de gjorde fra seg på bilene, for det etset gjennom lakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falggermus er dødskule! De ser ut som trøtte labradorer. Jeg savner flaggermusene i Australia. De var større enn måker. Eneste som var litt pes var når de gjorde fra seg på bilene, for det etset gjennom lakken...

Hehe :p bæsj på bilen er uansett ikke særlig heldig.

Og JA flaggermus er drittkule ;)

Fra ditt innlegg: Forøvrig sier du vel også at en ku er mindre verdt enn en katt, så det er greit å drepe en ku..? Når har jeg egentlig sagt at jeg ikke respekterer følelsene andre har for en ku? Om en bonde kom til meg og sa at kua hans fylte år ville jeg gratulert han og være glad på hans vegne, fordi jeg respekterer hans følelser, det endrer imidlertid ikke mine følelser for kua som et nyttedyr.

Så i bunn og grunn så vart du såret fordi du følte at venninnen din ikke respekterte følelsene dine...? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :p bæsj på bilen er uansett ikke særlig heldig.

Og JA flaggermus er drittkule ;)

Så i bunn og grunn så vart du såret fordi du følte at venninnen din ikke respekterte følelsene dine...? :unsure:

Det også selvsagt, hvordan tror du hun ville reagert om jeg kalte ungen hennes for en liten drittunge som ikke var noe verdt? Jeg synes holdningen mange folk har med at det "bare" er dyr er helt forkastelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det også selvsagt, hvordan tror du hun ville reagert om jeg kalte ungen hennes for en liten drittunge som ikke var noe verdt? Jeg synes holdningen mange folk har med at det "bare" er dyr er helt forkastelig...

Kanskje du skulle sagt til venninden at du faktisk ble såra av kommentaren hennes? Eller har du gjort det?

Mine venner har ikke samme forhold til dyr som jeg har, men de respekterer at jeg er glad i de og at de betyr mye for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa hun at katten din ikke var noe verdt? Jeg forstår at "bare en katt" kan virke som en litt dustete slengkommentar, men leser du ikke veldig mye inn i den uttalelsen? For all del, kjenner ikke vedkommende.

For øvrig tror jeg de færreste likestiller mennesker og dyr. Da ville vi alle vært vegetarianere. Selv om det blir trukket et skille mellom dyr man har et emosjonelt forhold til lenger opp i tråden, så tror jeg likevel ingen her inne ville synes det var greit å spise mennesker, bare fordi det ikke var noen vi kjente :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det også selvsagt, hvordan tror du hun ville reagert om jeg kalte ungen hennes for en liten drittunge som ikke var noe verdt? Jeg synes holdningen mange folk har med at det "bare" er dyr er helt forkastelig...

Hehe tenker nok hun hadde blitt rimelig fornærmet :p

Dessverre er det mange som ikke bryr seg skiten om dyr som dem har selv eller andre har.

Har vokst opp med dyr og elsker dyr, men når magen rumler og jeg ser kyr som beiter

tenker jeg "mmmm BIFF!" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant tråd :).

Først av alt, mennesker er dyr. Vi er nært beslektet med sjimpansene selv om vi har langt høyere intelligens.

Jeg merket at jeg ble vanvittig provosert, jeg følte at hun mente at Eros var mindre verdt enn hennes sønn og det gjorde meg direkte kvalm.

Vel, hvis katten og ungen begge holdt på å drukne samtidig, så hadde jeg prioritert å redde ungen først. Men jeg hadde reddet en katt foran en rotte igjen. Ville du latt et barn drukne til fordel for katten din?

Mennesker > katter > rotter

Generelt ser man på "verdien" av dyr etter hvor intelligente de er, gjør man ikke? Men jeg ser også at dette fort blir et minefelt i og med at det kan komme mot-spørsmål som "Synes du smarte mennesker er mer verdt enn andre mennesker?". Og nei, det synes jeg jo ikke. Men jeg synes at f. eks. Anders Behring Breivik er mindre verdt enn samtlige som leser denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flue = insekt.

Men...jeg synes på mange måter at dyr er minst like mye verd som mennesker. Blant annet vil jeg heller behandles dyrisk enn menneskelig, for det er ingen grenser på faanskapen mennesker kan finne på. Dyr er ikke falske og de skuler ikke intensjonen sin.

Tja, det finnes da ondskap i insekts-verdenen også. I videoen ser vi eksempel på et insekt som paralyserer byttet sitt (dreper det ikke, for å holde kjøttet ferskt) og spiser det levende. Offeret kan føle at det blir spist, men er ute av stand til å bevege seg. Grunnen til at mennesker er i stand til å finne på ennå mer faenskap enn andre dyr er høyere intelligens, større ressurser, muligheter osv. Men ondskap finner man som sagt flere plasser i dyreverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa hun at katten din ikke var noe verdt? Jeg forstår at "bare en katt" kan virke som en litt dustete slengkommentar, men leser du ikke veldig mye inn i den uttalelsen? For all del, kjenner ikke vedkommende.

For øvrig tror jeg de færreste likestiller mennesker og dyr. Da ville vi alle vært vegetarianere. Selv om det blir trukket et skille mellom dyr man har et emosjonelt forhold til lenger opp i tråden, så tror jeg likevel ingen her inne ville synes det var greit å spise mennesker, bare fordi det ikke var noen vi kjente :p

Ikke direkte nei, men det var ganske tydelig at det ikke var noe særlig viktig at Eros hadde bursdag for det var bare en katt. Hadde jeg vært desperat nok ser jeg ikke forskjellen på å spise menneske og katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte nei, men det var ganske tydelig at det ikke var noe særlig viktig at Eros hadde bursdag for det var bare en katt. Hadde jeg vært desperat nok ser jeg ikke forskjellen på å spise menneske og katt.

Jeg tenkte mer på i det daglige, i en ekstrem situasjon er det nok en del som hadde revudert de fleste av "reglene" sine :)

Og flaggermus er jo kjempesøte :)

brushie+fuckyeahdementia.tumblr.com

000010620.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...