Gå til innhold

Sliten i korsryggen - endre trening eller pause?


Pho

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Morsomt at jeg aldri har sett deg på Elverhøy Oo.

Det er helt normalt å være sliten i korsryggen etter en god økt, forventet du noe annet? =)

Litt pirk; Når du går for å sette av deg stanga, prøv å sett ned begge bena likt, den måten du bøyer kroppen for å ta av stanga ser ut til å slite grovt på ryggen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albuene mer fram, og brystet mer opp! Vil kanskje anbefale deg å kjøre tøying av legger/ankelmobilisering for knebøy-økter, eventuelt vektløftersko, ryggen er en smule horisontal. Med dette vil du få rettere rygg, dog litt mer stress på knær pga. større knevandring fremover, men dette går fint så lenge du er sterk nok i rumpa til å holde knærne over tærne og ikke la dem falle inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slår virkelig et slag i taket for 70-talls bøyen!

Siden du har stanga såpass lavt nede, kan du med fordel stå litt bredere. Personlig ville jeg valgt (og jeg gjør dette) å ha stanga et sted mellom der du har den og på nakken, da er det mye lettere å manipulere ryggvinkelen med albuene, presse de fremover for mer horisontal rygg dersom du skulle begynne å falle fremover etc.

Er det mobiliteten som gjør at du ikke står bredere? Isåfall vil du dra veldig mye nytte av å tøye bakside lår (samme hvordan, så lenge det strekker, sjekk youtube). Rykkbøy i sokkelesten el. sko uten hel m/stopp i bunnen vil nok også tøye bra på hofter, DERSOM det er dårlig mobilitet som gjør at du står så smalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albuene mer fram, og brystet mer opp! Vil kanskje anbefale deg å kjøre tøying av legger/ankelmobilisering for knebøy-økter, eventuelt vektløftersko, ryggen er en smule horisontal. Med dette vil du få rettere rygg, dog litt mer stress på knær pga. større knevandring fremover, men dette går fint så lenge du er sterk nok i rumpa til å holde knærne over tærne og ikke la dem falle inn :)

Han har ganske mye knevandring allerede. Fyren kjører lowbar, det er ikke ønskelig med mye knevandring. Tipsene du gir er mer egnet for en som kjører highbar/oly bøy.

Godt eksempel på lowbar:

squat-justin-lascek.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ganske mye knevandring allerede. Fyren kjører lowbar, det er ikke ønskelig med mye knevandring. Tipsene du gir er mer egnet for en som kjører highbar/oly bøy.

Godt eksempel på lowbar:

squat-justin-lascek.jpg

Jeg skjønner hva du mener, men det er vanligvis ikke noe problem med å stå bredt, sette seg mellom knærna, og kjøre lårbeina ut til siden (og dermed unngår knevandring), samtidig som man bruker middel stangplassering. Ikke nakkebøy, ikke lowbar, men et kompromiss mellom de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir påpekt over her så kjører jeg lowbar. Er disponert for kneproblemer og lowbar er mye snillere på knærne mine enn bøy med høy stangplassering.

Tolket det litt som et forsøk på high-bar pga. bredden på bena, men jeg tror likevel ikke du putter nevneverdig mere stress på knær ved å kjøre olympiske knebøy såfremt du er sterk nok i rumpa til å ikke la knærne falle inn på tur oppover (knær over tær). Highbar/oly bøy er mer skånsomt for korsrygg, som du spør om i førstepost, men noe mer stress på knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir påpekt over her så kjører jeg lowbar. Er disponert for kneproblemer og lowbar er mye snillere på knærne mine enn bøy med høy stangplassering.

agreed, men i toppen bryter du med knærne først. Du må "hengsle" hoftene som den første bevegelsen, ikke bryte i knærne. Sjekk EliteFTS sin "so you think you can squat" serie på youtube, samt eric cresseys "mastering the squat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel en tråd om en sliten korsrygg ikke en total overhaling av knebøy teknikken. Og skal dere komme med teknikk tips bør de vel falle inn under rammeverket til Rippetoe ettersom han kjører SS. So you think you can squat videoen er for folk som bøyer i monolift med mangelags drakter og ikke noe for noen som prøver å bygge generel styrke.

Ellers så skal kne og hofte bryte samtidig. Rip anbefaler en middels stilling, ikke noe bredt hvertfall. Men det som kan nevnes her er vel fokus på å holde brystet opp (ikke la hofte komme opp først). Og så "skal" man liksom se i bakken foran seg 1-2m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som det har blitt tyngre og dermed som du sier at du havner litt frempå, men dette vet du sikker best selv.

Opp til 120 på linær progresjon er vel ikke dårlig det :) Ta en lett dag/litt hvile for å se om du er klar for å øke videre eller?

Hva er marken på og hvor ofte "drar" du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å å være frekk eller noe, men tunge low-bar bøy GJØR det sliten og tom i korsryggen, dette er en øvelse som stiller store krav til styrke i dette område for å motvirke fleksjon i korsryggen. Og siden teknikken ser bra ut/du har fått teknikktips som du kan jobbe med, må du nesten regne med å bli sliten i kjernemuskelaturen/korsryggen. Eneste jeg ville gjort er å kjøpe vektløftersko, som avlaster korsryggen, men som igjen stresser knær pga. mer knevandring fremover (som ikke bør være farlig, så lenge du er sterk nok i RUMPA til å holde knærne ut til siden).

Når du som trådstarter starter tråden "sliten i korsryggen", er det naturlig å anbefale en teknikkendring rettet mot olympisk bøy, som sliter mindre på ryggen. Low-bar bøy SLITER på rygg :)

Mvh.Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...