Gå til innhold

Lettere forvirret...


Anbefalte innlegg

Sitter om dagen og skal ned i vekt, dvs. jeg skal fjerne kulen på magen og håndtakene på siden. Fortiden går det i å holde kaori inntaket nede og kjøpt SAN Pure CLA 1250 ( skader jo ikke å teste ) fettprosenten ligger vell på ca 19% Trener 2-3 gagner i uken, variert styrke ca 45 min helkropp på maskiner )og mølle, rask gange i ca 30 min.

Hva i allverden skal jeg spise.. Leser meg smått blind på forskjellige teknikker/dietter, og konkluderte med det att jeg ikke er laget for å holde strenge dietter over tid. Samtidig som jeg vill ha raske resultater ( som de fleste andre kanskje.. ) What to do what to do.

Vill det "holde" med ett lavt kalori inntak og lite sukker/fett + treningen, og er det spesielle ting jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke er laget for å gå på en streng diett over tid, så ikke gjør det mener jeg :)

Er ofte lett å gå på en smell / overspise om man er for streng med seg selv.

Det tar lengre tid kanskje, men mye letter å gjennomføre.

Finn ut ditt eget energibehov og legg deg litt under dette (gjærne loggføre matinntaket ditt på diett.no)

Legg om til base øvelser med frivekt istedet for maskiner.

Beveg deg mer! ta trappene, gå fra A til B osv

Lag maten din selv med naturlige råvarer.

kanskje prøve periodisk faste ?

Så kommer resultatet av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop startet å loggføre matinntaket på Diett.no. og ligger vell så langt på mellom 500 og 1000 kal i underskudd pr dag, uten trening. Og med litt kontroll over mat med tillsat sukker og ett lite øye på fett% i mat.

Bilen har stått i noen måneder nå, så det hjelper og tar trapper på skolen fremfor heis.

Får helt enkelt bare ha tålmodighet og fortsette som nå da med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trener du helkropp på maskiner?

Men ja, det vil holde med lavt kaloriinntak. Spørsmålet er bare hvordan du lettest mulig skal holde deg nede på et lavt kaloriinntak. Her finnes det jo over 9000 ulike tilnærminger, men det de fleste er enige i er å droppe brødskive og redusere karbohydratene, øke på proteinene og fettet. Kanskje vil periodisk faste være fint, for da får du i det minste spist deg skikkelig mett et par ganger for dagen selv på et kaloriunderskudd.

Det er vel bare til å legge deg på et fornuftig kaloriinntak og se det an underveis. Skjer det ingenting, kutter du litt ned til neste uke. Går du ned for raskt, øker du bare litt neste uke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn sunn fornuft med andre ord ;)

Jeg har ikke trent på lenge og har hatt en prolaps i ryggen, så har helt enkelt vært itt redd for frivekter ( helt sikkert ubegrunnet ) Og med maskinene på Moov som jeg trener logges alt så jeg lett kan se hvordan jeg har trent de siste gangene, kal forbrenning osv. Trives med maskiner egentlig, selv om frivekter bruker flere muskler på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes 1000 kcal i underskudd hørtes mye ut. Jeg hadde ikke klart å være så streng med meg selv over tid. For du i deg nok proteiner? Uten nok proteiner vil kroppen begynne å ta av musklene og ikke bare fettet.

Jeg synes ikke det er noe problem å ligge lavt i kalorier men allikevel være mett og kose seg. Det finnes mange gode oppskrifter. Har jeg lyst på snacks blander jeg kesam/cottage cheese med holiday dip pulver og knasker agurk til feks. Proteiner og fett metter mye lenger en karbohydrater .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1000 kcal i underskudd hørtes mye ut. Jeg hadde ikke klart å være så streng med meg selv over tid. For du i deg nok proteiner? Uten nok proteiner vil kroppen begynne å ta av musklene og ikke bare fettet.

Jeg synes ikke det er noe problem å ligge lavt i kalorier men allikevel være mett og kose seg. Det finnes mange gode oppskrifter. Har jeg lyst på snacks blander jeg kesam/cottage cheese med holiday dip pulver og knasker agurk til feks. Proteiner og fett metter mye lenger en karbohydrater .

Tar whey 80 proteinshake med melk på morgenen, i følge diett.no ligger jeggodt over dagsbehovet for proteiner. Mye mulig jeg mangler litt annet da ;) Har en "grei" forbrenning, da jeg siste tiden ikke har gått opp noe i vekt tiltross for mye feil mat, så planen er å komme ned nå å bli kvitt magefettet, deretter fortsette med ett noe kontrolert kosthold uten å være super strikt. altfor glad i mat og kos ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trener du helkropp på maskiner?

Men ja, det vil holde med lavt kaloriinntak. Spørsmålet er bare hvordan du lettest mulig skal holde deg nede på et lavt kaloriinntak. Her finnes det jo over 9000 ulike tilnærminger, men det de fleste er enige i er å droppe brødskive og redusere karbohydratene, øke på proteinene og fettet. Kanskje vil periodisk faste være fint, for da får du i det minste spist deg skikkelig mett et par ganger for dagen selv på et kaloriunderskudd.

Det er vel bare til å legge deg på et fornuftig kaloriinntak og se det an underveis. Skjer det ingenting, kutter du litt ned til neste uke. Går du ned for raskt, øker du bare litt neste uke etc.

Hvor mye er mye karbohydrater? ligger på ca 140g om dagen nå. men kalori inntaket ligger som oftest på ca 1000 under ( 2500 er vell forbruket etter en kalkulator jeg fant. ) + da trening 2-3 dager. trenger kanskje ikke tenke så mye mere over karb da?

Klarer fint å ligge på det kalori nivået uten å føle att jeg spiser lite eller mister energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er mye karbohydrater? ligger på ca 140g om dagen nå. men kalori inntaket ligger som oftest på ca 1000 under ( 2500 er vell forbruket etter en kalkulator jeg fant. ) + da trening 2-3 dager. trenger kanskje ikke tenke så mye mere over karb da?

Klarer fint å ligge på det kalori nivået uten å føle att jeg spiser lite eller mister energi.

Tja, hvor mye karbohydrater en trenger er jo individuelt. Det jeg tenkte på er at mange kan ha godt av å bytte ut brødet som man spiser til frokost, lunsj og kvelds. Bare man bytter ut dette, har man allerede redusert karbohydratmengden ganske mye. I tillegg trenger man ikke å la pasta/ris/potet være hoveddelen av middagen. Prioriter gode proteinkilder, og spe på med annen mat til man oppnår ønsket kalorimengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar whey 80 proteinshake med melk på morgenen, i følge diett.no ligger jeggodt over dagsbehovet for proteiner. Mye mulig jeg mangler litt annet da ;) Har en "grei" forbrenning, da jeg siste tiden ikke har gått opp noe i vekt tiltross for mye feil mat, så planen er å komme ned nå å bli kvitt magefettet, deretter fortsette med ett noe kontrolert kosthold uten å være super strikt. altfor glad i mat og kos ;)

Husk at diett.no går ut i fra minstekrav for daglig proteinmengde, såvidt jeg forsto det. Jeg var allerede godt over 100% på proteiner på diett.no selv om jeg ikke hadde spist halvparten av den mengde protein jeg skal ha.

Du bør gange kroppsvekta di med 2 for å få antall gram protein du bør spise:) noen sier 1,5 andre 2,5 så jeg ganger i alle fall med to;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at diett.no går ut i fra minstekrav for daglig proteinmengde, såvidt jeg forsto det. Jeg var allere godt over 100% på proteiner på diett.no selv om jeg ikke hadde spist halvparten av den mengde protein jeg skal ha.

Du bør gange kroppsevkta di med 2 for å få antall gram protein du bør spise:) noen sier 1,5 andre 2,5 så jeg ganger i alle fall med to;)

Jeg ligger greit ann der, med shake og maten ellers får jeg inn det jeg skal etter å ganget med 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal på diett med 1000kcal underskudd(noe som er vel mye, men om du har 20% fett er det kanskje "ok" ) trenger du mer protein / kg enn vanlig anbefalning

Planen er å kjøre det en uke eller max 2 til, målingene jeg har tatt hjemme viser ca 20% men det sitter rundt magen det meste, resten er noe jeg fint tar med trening om jeg klarer å holde disiplinen der ( håper jeg i allefall he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar whey 80 proteinshake med melk på morgenen, i følge diett.no ligger jeggodt over dagsbehovet for proteiner. Mye mulig jeg mangler litt annet da ;) Har en "grei" forbrenning, da jeg siste tiden ikke har gått opp noe i vekt tiltross for mye feil mat, så planen er å komme ned nå å bli kvitt magefettet, deretter fortsette med ett noe kontrolert kosthold uten å være super strikt. altfor glad i mat og kos ;)

Hvis du ønsker å gå ned i vekt og ikke miste muskelmasse blir det ofte anbefalt å ligge på ca 2,5 g pr kg. Jeg bruker ofte å havne på rundt 300% av anbefalt daglig inntak av proteiner på diett.no jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ligger så ekstremt lavt under hvilemetabolismen ass. Jeg trukke jeg ligger mer under enn kanskje 200 om dagen. Og kanskje 700'ish på treningsdager..

Burde vel egentlig bytte på det `? Når du trener, så hadde det jo vært greit med den energien til å reparere igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, liten tanke,Om man kjører med ett greit ( stort) måltid på dagen evt litt føre trening, og kjører med proteinshake eksemplevis morgen kveld for å dekke proteinbehovet bare. sansynligheten for vektnedgang i forhold til kalori inntak/forbruk er jo rett stor ( i min verden i allefall) men når man da starter med ett "vanlig" med da ett lite underskudd, vill man legge på seg endel igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...