Gå til innhold

Mest effektive utførelse av chins?


Melo

Anbefalte innlegg

Trener ukentlig chins, men er usikker på den mest effektive måten å gjøre dette. Jeg ønsker å få mest mulig ut av treningen og håper derfor noen her kanskje kan gjøre meg litt klokere på emnet.

Vil dere være mest effektivt å stoppe ved 90 grader i albuleddet eller dra slik at haka er over? hvor bredt bør grepet være? Trener med overhåndsgrep ettersom fokuset når jeg trener chins er rygg. Det er muligens ikke noe konkret svar på hva som er mest effektivt, men kom gjerne med hva dere selv føler fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

først og fremst skal jeg være litt pedantisk ;) Chinups: Underhåndsgrep. Pullups: Overhåndsgrep

Jeg mener grepsbredde og under/overhåndsgrep bør varieres for best resultater. Nåd det kommer til hvor stort ROM man skal ha, finnes det sikkert delte meninger, men på chinups, kjører jeg til brystkassa, pullups går litt forbi panna.

Jeg ville lest denne:

http://www.beyondstrengthperformance.com/wp-content/uploads/2012/01/The-Pull-up-Manifesto6.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, både chins og pullups er vel strengt tatt en lats-øvelse? Jeg trodde "den store" forskjellen lå i arbeidsforholdene til biceps, og dermed egentlig ikke var en veldig stor forskjell? (Eller burde jeg gå og gjemme meg bak en dør nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, både chins og pullups er vel strengt tatt en lats-øvelse? Jeg trodde "den store" forskjellen lå i arbeidsforholdene til biceps, og dermed egentlig ikke var en veldig stor forskjell? (Eller burde jeg gå og gjemme meg bak en dør nå?)

bør ikke gjemme deg nei. Chinups legger mer stress på biceps og mindre på lats ja. Men man merker at det er forskjell på dem :)

Chinups er betydelig lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest effektive utførelse med tanke på muskelvekst er sannsynligvis å bruke partail reps der du kutter ut 10-20% av bevegelsen i top og bunn. Dette gjør at du har et konstant spenn i de musklene du vil trene og vil gi en okklusjonseffekt. I chins/pullups er det heller ikke vits å dra seg lengre opp enn til panna siden etter det er det så og si kun bicepsen som gjør jobben. Grepet bør være skulderbredde eller litt bredere, da er ROM til latsen størst. At superbredt grep på pullups gir større issolasjon på latsen er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MJF har rett i det - grep skal være slik at underarmer er vertikale for best kraftvektor. Det blir ca skulderbredde... Forøvrig er jeg litt uenig i at chins er lettere for "alle". Det spørs hva du har trent mest av. Klatrere som kun trener pullups er sterkere i det enn i chins.

...når det er sagt er jeg sterkere i chins enn i pullups, men så trener jeg hovedsaklig chins også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør ikke gjemme deg nei. Chinups legger mer stress på biceps og mindre på lats ja. Men man merker at det er forskjell på dem :)

Chinups er betydelig lettere

Hei, jeg sier ikke at du tar feil, men har du (eller noen andre som leser dette) en kilde på dette?

Jeg forstår ikke hvordan mer stress på biceps skal gå på bekostning av lats, da de har to forskjellige roller. For meg virker det mer logisk at biceps tar over for brachioradialis og brachialis, uten at latsen direkte blir påvirket av dette.

Derimot vil jeg tro at hvis man klarer fler reps eller mer vekt med supinert grep (chins), vil man kunne kjøre latsen hardere fordi armene ikke er en begrensende faktor? Jeg har "hørt" at EMG har vist lik aktivering av lats i chins og pullups når øvelsen utføres med samme grep og samme vekt, men har ikke noen kilder på dette. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...