Gå til innhold

Beste dressing?


Expekt

Anbefalte innlegg

Jeg mååå ha dressing på salat og alt av kjøtt. For min del er det ingen som helst tvil; Partydressing er den beste dressingen som finnes.

Ler mer om Partydressing her.

Næringsinnhold: 100 g vare inneholder:

Energi: 979 kJ (234 kcal). Protein: 0,9 g. Karbohydrat: 8,8 g. Fett: 22 g.

Netto: 450 g.

Kan noen vettuge personer fortelle meg på en skala fra 1-10 hvor usunn denne dressingen egentlig er? Er dressingen så usunn at jeg "aldri" bør spise den igjen? Jeg har lenge tenkt å lage en egen dressing med hjelp av Kesam, men trenger litt tips..

Hva er deres favorittdressing til salat / kjøtt ? Og hvilket krydder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra 1-10 der 10 er bør aldri spises så vil jeg si 7-8... Det vil si litt av og til gjør ikke noe, men det bør ikke være del av det daglige kostholdet, til det er det for mye dårlig fett og sukker.

Denne synes jeg er god:

100 gram mager kesam

1 ss hvitløkspulver

litt salt

søtning (natreen, sukrinmelis eller stevia f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, som linek86 sier, tatt utgangspunkt i dressingen du selv liker aller best; nemlig partydressing. Innholdsfortegnelsen på den er:

Ingredienser: Vann, rapsolje (22 %), sukker, tomatpurè ( tilsvarer 8,2 g ferske tomater i 100 g dressing), eddik, fortykningsmiddel (modifisert stivelse, xantangummi, natriumalginat), sennep (vann, sukker, sennepsfrø, eddik, salt), eggeplommepulver, eggehvitepulver, salt, paprika, dill, sitronjuice (av konsentrat), konserveringsmiddel (natriumbenzoat, kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), aroma, pepper. Krydderet er bestrålt.

Som basis ville jeg brukt kesam eller skyr naturell, men det kan gi en litt tykk dressing som minner mer om en slags dip. Så derfor kan det være en idé å spe den ut med vann eller melk etter at de andre ingrediensene er tilsatt. Matyoghurt eller yoghurt naturell er også et alternativ, men ofte velges det kesam eller skyr pga. det høye proteininnholdet.

Sukker, tomatpure, eddik, sennep, salt, paprika, dill, sitronjuice og pepper er de ingredisensene i dressingen som hovedsaklig er med på å gi smak. De andre ingrediensene er der mer for å gi konsistens, fylde og holdbarhet.

Sukker kan enkelt erstattes med f.eks. sukrin eller natreen. Sukker brukt som krydder er med på å fremheve de andre smakene, så det er ikke så mye som skal til.

Tomatpure er et "must" for å få en smak som ligner. Ketchup kan gå, men er en del svakere på smak og man må derfor ha mer.

Eddik har en veldig karakteristisk smak, og brukt feil så vil den kunne ødelegge for hele dressingen. Brukt riktig, så vil den ofte løfte retten. Eddik er med på å gi maten en litt syrlig og saftig smak. Ikke farlig å eksperimentere med det, men prøv deg forsiktig frem! Dog vil du kunne klare å lage en smakfull dressing uten.

Eller er det bare å eksperimentere seg frem med salt, sennep (sukkerfri?), paprika, dill, sitronjuice og pepper. Trenger sikkert ikke ha alt heller, men det må DINE smaksløker finne ut av.

Et lite tips er å la dressingen stå å "godgjøre seg". Da vil smakene komme enda bedre frem (bli sterkere), og smaken fra kesam/skyr vil bli mindre.

Jeg hadde litt mye hvitløk i en dressing jeg lagde en gang, og den smakte godt når jeg nettopp hadde laget den. Men etter en stund ble den rett og slett for sterk på smak, så det kan være lurt å ikke overdrive smakene før den faktisk har stått litt. Det er jo ikke noe i veien for å evt. tilsette mer etterhvert, men det er litt vanskeligere å fjerne det. Dvs. du kan jo spare på litt av kesamen/skyren, så kan du jo selvfølgelig mildne den på smak på den måten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...