Gå til innhold

Måltidet som øker dødsrisikoen med 18 prosent


Anbefalte innlegg

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article686041.ece

Mer propaganda mot rødt kjøtt. Så ser man sammenhengen på studien:

De som økte med ett tilberedt måltid basert på rødt kjøtt, eksempelvis med bacon, pølse eller hamburger, hadde 21 prosent høyere risiko for å dø av hjerteinfarkt og 16 prosent større risiko for å dø av kreft.

Kan vi anta at det måltidet da kanskje ikke bare var rødt kjøtt, men heller prosessert rødt kjøtt med natriumnitritt + tilbehør i form av hvit brød med masse sukker eller frityrstekte poteter?

http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/archinternmed.2011.2287

Noen som vet om gode forskningsstudier på inntak av rent rødt kjøtt?

Tillegg:

Selve forsningsrapporten peker forøvrig på at prossesert rødt kjøtt er værre enn uprossesert, men at det fremdeles er korreleans mellom økt dødelighet og rent rødt kjøtt. Men de peker på at det også kan bero på høy varme under tilberedning som skaper kreftfremkallende stoffer. Studien viser også at økt inntak av andre sunne matvarer reduserer dødeligheten. Så igjen er det nok ikke studien i seg selv som er feil, men tolkningen av den når sensjasjonspregede medier skal gjenbringe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Vi skal jo alle dø en dag. Jeg ofrer gjerne noen år av livet mitt og lever godt og spiser god mat enn å hele tiden følge med på hva som er det beste helsemessig å spise. Tror strengt tatt ikke det er maten jeg får i meg som er det farligste av alt man får i seg på en normal dag i Oslo av diverse "forurensinger"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...