Gå til innhold

Hvor mange kcal om dagen?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19, har gått ned fra 73 til 49 kg med å spise sundt (og lite) og trene masse (trener både kondiss og styrke ca 6 ganger i uken). Jeg prøver selvfølgelig ikke å gå ned mer i vekt, heller å ligge på meg litt, og har derfor byttet ut mye av kondisjonstreningen med styrketrening. Ligger på rundt 1200 kcal om dagen, og sliter med å spise mer, fordi jeg prøver å spise mest mulig proteinrikt, og da er man jo mett så lenge :p

Spiste ofte enda mindre før, men nå prøver jeg å komme over 1200 hver dag, men trenger jeg egentlig det? vil jo ikke ligge på meg igjen heller :p vekten er så og si stabil også

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5746-hvor-mange-kcal-om-dagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare lurte litt på hvor mye andre spiser, er jo en liten jente, så trenger vell ikke alt for mye mat heller :p Føler allerede jeg spiser mye mer enn mamma og andre, men det er vell fordi jeg spiser mer kalorifattig mat enn dem..går mye i kesam, kylling, havregrøt, grønnsaker og proteinpulver :p

hvor høy er du?

163, så vet jo at 49 kg er litt lite...men føler ikke jeg ser FOR tynn ut heller, har markerte muskler over hele kroppen, og er egentlig veldig fornøyd med den formen jeg er i nå..vet bare ikke helt hvordan jeg skal holde det..kansje ligge på meg litt i muskler heller

Hvor høy er du?

1200kcal om dagen er ekstremt lite. Det er såvidt nok til å holde kroppen fungerende på en normal måte.

Så lite kalorier er greit over en kort periode, men å ikke spise mer enn det til vanlig er ikke bra for kroppen.

Kroppen trenger energi for å fungere, og for en standard jente så er denne basalforbrenningen på rundt 1400kcal. Det er altså energimengden som skal til for å holde deg i live.

Så ja, du TRENGER å spise mer enn 1200 kcal om dagen.

Annonse

163, så vet jo at 49 kg er litt lite...men føler ikke jeg ser FOR tynn ut heller, har markerte muskler over hele kroppen, og er egentlig veldig fornøyd med den formen jeg er i nå..vet bare ikke helt hvordan jeg skal holde det..kansje ligge på meg litt i muskler heller

Jeg er 168cm, veier nesten 60kg og spiser normalt 2200-2500 kcal om dagen (akkurat nå rundt 3000)

Hvor høy er du?

1200kcal om dagen er ekstremt lite. Det er såvidt nok til å holde kroppen fungerende på en normal måte.

Så lite kalorier er greit over en kort periode, men å ikke spise mer enn det til vanlig er ikke bra for kroppen.

Kroppen trenger energi for å fungere, og for en standard jente så er denne basalforbrenningen på rundt 1400kcal. Det er altså energimengden som skal til for å holde deg i live.

Så ja, du TRENGER å spise mer enn 1200 kcal om dagen.

prøver, men er virkelig ikke lett, ender med at jeg trøkker i meg masse mat bare for å få det i meg, blir kvalm og dårlig og orker ikke å spise mer på en stund :p

Gjest Jester
er akkuat det jeg egentlig vet, men ikke klarer helt å få til..har jo ikke gått ned mer i vekt på en stund, og føler jeg har nokk muskler og, vil ikke bli for stor :p

Det trenger du ikke være redd for, rett og slett fordi du spiser alt for lite, og trener alt for mye kardio til at det går an. I tillegg kan du jo se alle de loggene her der gutter har stappa i seg mat til de triller og trener beinhardt og fortsatt ser ut som mannen i gata. Poenget mitt er at det skjer ikke over natta, enda vanskeligere for jenter, og umulig for jenter med lite mat :)

prøver, men er virkelig ikke lett, ender med at jeg trøkker i meg masse mat bare for å få det i meg, blir kvalm og dårlig og orker ikke å spise mer på en stund :p

Om du ikke orker å trøkke i deg mat så er det mulig å spise små porsjoner flere ganger om dagen, Det gjorde jeg før da jeg gikk fra 2500 kcal til 3500 kcal. Nå veit jeg ikke hvor mye jeg spiser men ligger på ca. 3000 kcal om dagen.

Jeg er 170 cm og veier 60 kg.

Og som Rudboy sier, du blir ikke stor over natta det tar laaang tid.

Annonse

Ikke trøkk i deg masse mat på et måltid. Spis deg mett og heller flere ganger om dagen, og spis kaloririk mat som f.eks kjøtt og ris/potet/pastaretter. Nøtter, avokado osv. Du blir ikke tjukk av å øke kcal-mendgen din til ihvertfall 1800kcal.. Og du trenger ihvertfall ikke bekymre deg for å bli for stor, for muskler tar ekstremt lang tid å bygge, spesielt på kcal-underskudd.

Ikke trøkk i deg masse mat på et måltid. Spis deg mett og heller flere ganger om dagen, og spis kaloririk mat som f.eks kjøtt og ris/potet/pastaretter. Nøtter, avokado osv. Du blir ikke tjukk av å øke kcal-mendgen din til ihvertfall 1800kcal.. Og du trenger ihvertfall ikke bekymre deg for å bli for stor, for muskler tar ekstremt lang tid å bygge, spesielt på kcal-underskudd.

er akkuratt dette jeg egentlig vet, men syns er så vanskelig å innstille seg på å gjøre..ender alltid bare opp med dårlig samvitighet hvis jeg klarer å pise masse :p men takk for gode tips :)

Jeg sliter også med å få i meg nok kcal ila en dag. Jeg skal på vedlikehold ligge på ca 1900 kcal om dagen. Når jeg begynte å trene og følge med på kostholdet lå jeg på ca 800 kcal om dagen, noe som jo er alt for lite! Jeg ammer ennå i tillegg, og burde bare pga det ligget på min 1500... Jeg syns det var kjempe vanskelig å få i meg nok mat til å nå opp til det jeg burde ligge på, men jeg kommer dit litt etter litt. I tillegg har jeg kjøpt meg meal teck fra www.tn.no som er ok å ha på de dagene jeg absolutt ikke klarer det.

Jeg syns dette med spisingen, og å få i meg nok mat er kjempe vanskelig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...