Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål..

Når jeg trener ben trener jeg gjerne ;

knebøy, markløft og leg extension(?maskin hvor du sitter og retter ut bena, haha?)

Men jeg utrolig glad i benpress, føler jeg får det til bra og digger øvelsen.

MEN så er spørsmålet.. burde jeg trene benpress og knebøy i samme økt, eller er de for like?

Jeg klarer jo aldri like bra på "nr 2" når jeg tar med begge. Kan jeg evt trene ben en dag, og dagen etter trene overkropp og f eks ta med benpressen der? Eller er det for kort pause.. hm

Og hva med utfall? liker utfall også, pluss at jeg er mye sterkere i ett ben så føler jeg burde trene utfall... Hvilke øvelser passer/passer ikke denne øvelsen med?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5620-kneb%C3%B8y-vs-benpress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt av poenget er jo å samle øvelser for en spesifikk muskelgruppe på en trening, og ikke trene bein hver dag. De trenger hvile de også. Dermed går det fint an å kjøre benpress samme dag som knebøy. Likevel ville jeg valgt å kjøre knebøy først, og heller bruke beinpress som en øvelse hvor du tyner siste rest ut av beina. Kan også nevne at du ikke bør erstatte knebøy med beinpress. Knebøy er generelt en bedre øvelse enn beinpress.

nano: det er det jeg gjør nå! Funker greit, men noen ganger begynner jeg med/trener jeg bare benpress, og da klarer jeg mye mer. Men da fortsetter jeg slik. Så får jeg heller bare begynne med benpressen en sjelden gang for å se hvor mye jeg klarer :)

Var aldri et alternativ å bytte bort knebøyen! Ville bare finne en løsning så kan kjøre benpress også!

Takk for svar :)

nano: det er det jeg gjør nå! Funker greit, men noen ganger begynner jeg med/trener jeg bare benpress, og da klarer jeg mye mer. Men da fortsetter jeg slik. Så får jeg heller bare begynne med benpressen en sjelden gang for å se hvor mye jeg klarer :)

Var aldri et alternativ å bytte bort knebøyen! Ville bare finne en løsning så kan kjøre benpress også!

Takk for svar :)

Må da være mye kulere å bøye tungt i knebøy enn beinpress? Hadde uansett kjørt knebøy før beinpress hele tiden, du får mye mer ut av bøyen enn press :) Men nå er jeg knebøyfantast på min hals, så jeg blir kanskje ikke helt objektiv :D

Annonse

Personlig må jeg kjøre benpress istedet for knebøy, da det skjer noe merkelig nede i leddet ved foten innimellom ved knebøy og utfall. Skal teste knebøy uten noen form for vekt i morgen, men erfaring sier vondt i fot :p. Men når det gjelder benpress er jeg stygt redd for (det vil si jeg VET) jeg ikke kjører den dypt nok. Hvor dyp skal den egentlig være?

Personlig må jeg kjøre benpress istedet for knebøy, da det skjer noe merkelig nede i leddet ved foten innimellom ved knebøy og utfall. Skal teste knebøy uten noen form for vekt i morgen, men erfaring sier vondt i fot :p. Men når det gjelder benpress er jeg stygt redd for (det vil si jeg VET) jeg ikke kjører den dypt nok. Hvor dyp skal den egentlig være?

Så dyp som mulig kanskje ;) ikke vet jeg, men de få gangene jeg har kjørt de, så har jeg kjørt så dypt jeg kommer.

Har også kjørt ett bein om gangen, det er ganske hardt og tungt.

Hva slags sko bruker du i knebøy? Og hva slags vondt får du? Har du også vondt utenom når du ikke kjører knebøy?

Du skal kjøre helt til du kjenner det stramme i magen.

Men du skal ikke så langt ned at du kjenner innvollene blir skviset :p

Den vond-tingen i de leddene (gjelder begge ben) har jeg hatt siden slutten av barneskolen. Det er også derfor jeg ikke løper noe særlig. Det er nok bare noe jeg må leve med, men trene kan man jo gjøre likevel, bare man finner det som passer og funker :thumbsup:

Jeg har noen spørsmål..

Når jeg trener ben trener jeg gjerne ;

knebøy, markløft og leg extension(?maskin hvor du sitter og retter ut bena, haha?)

Men jeg utrolig glad i benpress, føler jeg får det til bra og digger øvelsen.

MEN så er spørsmålet.. burde jeg trene benpress og knebøy i samme økt, eller er de for like?

Jeg klarer jo aldri like bra på "nr 2" når jeg tar med begge. Kan jeg evt trene ben en dag, og dagen etter trene overkropp og f eks ta med benpressen der? Eller er det for kort pause.. hm

Og hva med utfall? liker utfall også, pluss at jeg er mye sterkere i ett ben så føler jeg burde trene utfall... Hvilke øvelser passer/passer ikke denne øvelsen med?

Du bør gi hver muskelgruppe 3-4 dager hvilke (gitt at du kjører hardt og ordentlig så klart), så ta heller benpress i samme økta ja. Jeg pleier av og til å gjøre det. Har alltid knebøy først og sliter meg helt ut på den (der trener du ALT, i motsetning til når du sitter på rumpa..), for deretter å supplere med de andre. Av og til har jeg så mye som 8 sett på knebøy, og da tar jeg ikke benpress etterpå. Andre ganger tar bare 4 set og supplerer med liknende øvelser slik som brede knebøy med kettlebell og benpress. :) Så du kan fint ta dem samme dag!

Ang utfall: jeg tar dem samme dagen som knebøy!

Bendagen min ser sånn ca slik ut (varierer som sagt innenfor visse rammer, alltid ca 50-55 min):

Knebøy: 6 set, 8 reps

Markløft: 4 set, 10 reps

Brede knebøy med kettlebell/hantel: 4 set, 10 reps

Bulgarske utfall: 4 set, 10 reps

Ettbens hipthrust med vekt: 4 set, 10 reps

Legg i smith maskin på stepkasse: 4 set, 15 reps

Jeg kjører så langt som mulig for å virkelig ta tak i rumpa. Tror knærne er nærmest ved brystet.

Annonse

Oi da, tror jeg må ha på noe vanvittig lav vekt for å få myket opp skikkelig først. Blir spennende i morgen tidlig :p

Som du ser i videoen er det litt smak og behag alt ettersom hvor hardt du vil ta på bakside lår og rumpe. Men et viktig punkt er å ha bena relativt høyt oppe på platen, hvis ikke belaster man knær veldig.

Nå gjør jeg helst benpress i denne type maskin, men det gjelder vel det samme her også, å ha bena høyt på platen?

benpress_148410179.gif

I denne maskinen er det jeg får knærne helt opp til brystet, slik som på bildet, ja. Og regelen om å heller ha dem litt høyere opp enn motsatt gjelder der også, så langt til ikke føles ubehagelig.

Jeg veier rundt 49, og har på først 100 kg 12*2, 125 kg 12*2 rep, 150 kg 12*2. Men jeg går ikke dypt med de vektene overhodet, dessverre ikke med 100 kg heller. Akkurat som det stopper så og så dypt.

Jeg kuttet ut benpressen lenge, fordi jeg fokuserte på knebøy og utfall, som ikke blir bra uansett har jeg funnet ut. Før tok jeg mer i benpress og gikk dypere, så jeg må trene meg opp på nytt igjen der nå :oops:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...