Gå til innhold

Hvor lite kan jeg spise?


AnonymCapybara

Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år, 169 cm, 59 (utrente) kg.

Jeg vil ned maaasse i fett og opp i muskler, men målet er ikke å bygge meg stor. Målet er å mindre, men så stram og definert som mulig.

Jeg trener intervall to ganger i uken, vanligvis klassiske 4x4. Nå har jeg begynt å trene styrke to ganger i uka i tillegg, løfter vekter med verdens beste kompis som er flink og passer på meg. Og så går jeg overalt hvor jeg skal, så det blir en del gratis aktivitet derfra.

Men. Jeg kjenner at jeg er fristet til å spise veldig, veldig lite for å miste fett så fort som bare mulig. Samtidig vet jeg at jeg må spise nok til at kroppen har bensin til treningen og byggesteiner til å bygge muskler av.

Finnes det noe mål på hvor lite jeg kan spise, og likevel bygge muskler?

Jeg har ligget på rundt 1200 kcal om dagen, kanskje opp mot 1500 på styrkedagene, men jeg er redd det blir alt for lite. Men jeg har ikke noe lyst til å spise masse og bygge muskler først og så slanke meg etterpå heller, jeg vil se resultater, ellers er jeg redd jeg vil miste motivasjonen. Så her har jeg et dilemma, og jeg vet ikke hva som er rett :unsure:

Noen som har erfaringer og tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg kan anbefale som gjør ting lettere senere er å ta feks dietten nå.. Gå ned ish 0,5kg i uka (ca 3500kcal minus i uka), og når du er kommet til det målet ditt og vil begynne å øke i muskelmasse så anbefaler jeg å gjøre det rolig. Feks øk med 200kcal i uka til ting begynner å skje og du merker overskudd. På den måten vil du få ett bedre øye på hva du burde ligge på. En kcalkalkulator kan gi deg en pekepinne som går an å starte meg i allefall.

OG brukt målebånd og speilet, ikke se på vekta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha trent tung styrke 3 ganger i uken, sammen med masse riktig mat for å bygge muskler. Etter en periode med bygging av muskler, ville jeg ha startet en "deffe" periode, hvor du slanker bort fettet, slik at musklene kommer frem. Husk, uansett hvor mye fett du mister, vil ikke kroppen automatisk bli stram og fin. Det må være muskler under fettet. Bygg muskler først, deretter prøv å gå ned i fettprosent uten å miste for mye muskelmasse. Å bygge muskler samtidig som du skal ned i fettprosent er ikke umulig, men vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du vil ned maaaasse i fett - jeg mistenker at du egentlig ikke har så fryktelig mye fett å ta av. Om du vil bli definert, vil det greieste med ditt utgangspunkt være å spise nok. Husk at fettprosenten kan minskes ved å øke muskelmassen også. Og du blir ikke stor over natta ved å trene styrketrening heller.

Det som skjer om du fortsetter å spise så lite som du gjør nå, er at musklene forsvinner i samme slengen. Du blir seende ut som en mindre versjon av deg selv. Du vil ikke bli mer definert eller på noen slags måte se bedre ut enn du gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, etter å ha sett mange motiverende etter-bilder ser jeg at jeg kan bli mye, mye finere uten å nødvendigvis bli mindre. Jeg trener tung styrke to dager i uken og tunge intervaller (som i praksis også er styrketrening for lår og bakstuss) 1-2 ganger i uken, så jeg tenker jeg legger meg på 1800 kcal i hvert fall på treningsdagene, kanskje til og med over. Passer på å spise masse proteiner og moderere og time karbohydratene. Og holder meg unna sukker. Da tror jeg dette blir bra innen våren og sommeren treffer oss for fullt :) Takk for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke stor av å pumpe jern med mindre du trener jævlig mye mer enn normalen-dvs 3 ish ganger i uka med styrketrening. Det er vanskelig å bygge,tro meg! Hadde jeg kunnet bare løfte litt og bli stor og sterk så jubajuba:p Men d er ikke så enkelt sister:P Muskler får du ikke gratis langt derifra!

Begynn å tren styrke tre ganger i uka,det øker forbrenninga av fett og du får mer definerte muskler med tiden. Det tilsier at du må spise mye...altså...ikke sånn 1300 kcal dagen....over 1400 kcal,ikke under ivertfall. Og rett mat,mye proteiner: kjøtt,fisk,kylling,og reker feks og egg og magre melkeprodukter so cottage cheese og mager kesam og masse grønnsaker og gjerne en del bær. På trenings dager kan du godt ha litt ekstra karbohydrater. Havregrøt til frokost feks og rosiner og riskaker er fine rett etter trening. Også fylle på med masse proteiner:) God kilde til karbs på treningdager kan være feks søtpotet eller bulgur. og nevnte jeg grønnsakene? Masse av de:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte denne kalkulatoren for å finne hvordan jeg skulle spise, dvs hvordan fordele kallorier, protein, fett og karbs :) Jeg er ca samme str som deg, og har gått ned 1 kg i uken etter jeg begynte. Nå har jeg ikke veid meg denne uken, men jeg ser jo at fettet forsvinner, samtidig som jeg blir sterkere :D Jeg skal heller ikke bli schvææær, men jeg skal bli sterk og ha godt snlige muskler. Det er vertfall målet nå, så får vi se hvor sterk jernfeber jeg får etterhvert, jeg har en tendens til å bli bitt ganske så kraftig av sånn basiller :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke stor av å pumpe jern med mindre du trener jævlig mye mer enn normalen-dvs 3 ish ganger i uka med styrketrening. Det er vanskelig å bygge,tro meg! Hadde jeg kunnet bare løfte litt og bli stor og sterk så jubajuba:p Men d er ikke så enkelt sister:p Muskler får du ikke gratis langt derifra!

Jeg vet at jenter ikke (så enkelt) blir store ;) Føler alle er veldig opptatt av å opplyse jenter om at vi ikke kommer til å bli store av styrketrening, men jeg skjønner ikke helt hvorfor alle tror at alle jenter tror de kommer til å bli bolestore av fire styrkeøkter. Jeg har i hvert fall aldri trodd det, ville bare presisere at det ikke er det som er målet eller forhåpningene heller. (Men om jeg BLIR litt muskuløs likevel så sier jeg bare velkommen og ja takk :D )

@Matilde, den var lur! Selv om jeg prøver å ligge lavere på carbs enn det de dagene jeg ikke trener, hvis jeg klarer det. Og da særlig lite raske carbs, for jo mindre jeg spiser av det jo enklere er det for meg å overkomme sukkeravhengighet og søtsug.

1 kg i uken er jo kjempefort, jeg tenkte meg om og kom fram til at om jeg mister 3 kg (fett) til sommeren er jeg egentlig der jeg vil være. Regnet meg fram til at det energiunderskuddet kan jeg egentlig hente fra treningen alene, så jeg kan visst egentlig spise ganske mye jeg :D Vil jo ikke bli fyrstikkdame heller :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...