Gå til innhold

Ny her, og trenger hjelp til å sette opp treningsprogram =)


kakemonster

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg er ei jente på 26, mamma til 2 jenter på 4 og 6 år. Gikk opp henholdsvis 40 og 35 kilo under svangerskapene. Gikk ned 35 kilo etter første og 30 kilo etter andre. Og nå sliter jeg med di berømte siste 10.

Fra tidligere har jeg en veldig dårlig og en god treningserfaring. Første gang jeg satte beina mine inn på sats fikk jeg satt opp et program av en av trenerne der, resultatet ble at musklene økte såpass fort at jeg fikk strekkmerker på armene, lårene og bak knærne. Ikke spesielt koselig og jeg sverget på at jeg aldri skulle trene igjen.

Mitt andre treningsforsøk gikk veldig bra, gikk ikke spesielt mye ned i vekt, men jeg følte meg stram og flott. Trente 5-7 dager i uka og elsket det. Etter en operasjon hvor jeg fikk 6-8 uker treningsforbud klarte jeg aldri å komme meg tilbake igjen.

Nå er jeg nyoperert igjen og merker så alt for godt på kroppen at jeg trenger å komme meg tilbake på treningsstudio. Trives ikke i min egen kropp og føler meg som et forferdelig dårlig forbilde for barna mine. Jeg er vokst opp med en familie som har veldig mye negativt fokus på kropp, vekt og mat, og dette er ikke noe jeg ønsker å vidreføre til mine barn.

Mitt største problem er å spise nok. Jeg vet at det er viktig å spise flere ganger om dagen, små porsjoner, men det er forferdelig vanskelig å gjennomføre. I perioder spiser jeg kun lunsj og middag. Andre perioder spiser jeg dritt, hele tiden (føles det som hvertfall)! Akkurat nå er jeg inne i en sånn spiseperiode, resultatet er jo såklart at jeg går opp i vekt og blir kjempestressa.

Nå føler jeg at nok er nok, og at det er på tide å få kroppen tilbake i form. Så derfor er jeg her, og derfor trenger jeg hjelp! Jeg trenger hjelp til å sette opp et treningprogram som gir meg di resultatene jeg ønsker, og som ikke får meg til å gi opp slik jeg gjorde første gang. Mine ønsker for kroppen er å gå ned 10 kilo i vekt, få tynnere/strammere lår og armer. Jeg ønsker ikke veldig synlige muskler (er dette i det hele tatt mulig å oppnå? :confused: ). Jeg ønsker også en strammere mage, men heller ikke her ønsker jeg spesielt synlige muskler.

Sender en lavkarbosjokolade i posten til den/de som orker å hjelpe meg med å sette opp et skikkelig treningsprogram :D

Status per dags dato:

Høyde: 161cm

Vekt: 68kg

img3427fk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste vil ikke være treningsprogrammet ditt, men hvor mye du legger i det. I tillegg er kostholdet mye viktigere for vektnedgang. Om du skal ned i vekt er det minst 80% kosthold og kanskje 20% vekttrening - men det er for å sende signaler til kroppen om at den trenger å beholde mest mulig muskler.

Har du kontroll på kaloriinntaket ditt?

For trening kan du f.eks. kjøre noe ala:

Knebøy: 5x5

Markløft: 2x5

Chins: 5x5

Foroverbøyd roing: 5x5

Benkpress: 5x5

Militærpress: 5x5

Kjør hele programmet to eller tre ganger i uken, og kjør tungt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger å lese denne artikkelen: http://fitnessbloggen.no/myten-om-kvinner-og-styrketrening/

Deretter har jeg et par kommentarer til hva du skrev:

  • Det er ikke sant at man trenger å spise små måltider ofte. Faktisk vil jeg anbefale at man spiser 2-3 stoore måltider om dagen, og thats it. På den måten er det lettere å møte energikravet sitt uten å overstige, og man slipper å gå sulten hele dagen. Sjekk ut kostholdsmønsteret som kalles Periodisk Faste http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/


  • Du har allerede en slank kropp, så keg ville ikke konsentrert meg om vektnedgang, men kroppskomposisjon. Vekt er ikke en indikasjon på hvor bra man ser ut, men det er kroppskomposisjon. Ikke vær redd for å trene tungt og legge på deg litt
    muskler. Sjekk disse damene:
    311462_266368600065935_129509700418493_677938_35186041_n.jpg

6a0120a558e580970c0133edef9ffa970b-800wi

tumblr_lvn1ext4p61r30l77o1_500.jpg

Disse damene trener beinhard styrketrening, likevel er de ikke kroppsbyggere. Husk at såkalt hypertrofisk trening skjer i repetisjonsintervallet 8-12 repetisjoner, likevel er jeg sikker på at 90% av alle PTer setter opp alle øvelser med 8-12 reps, selv om du som kunde sier du ikke vil ha store muskler. Så løft tungt (1-6 repetisjoner), og gled deg over resultatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :) Mye nyttig her, bra artikler. Periodisk faste høres veldig ut som noe for meg, nå må jeg bare jobbe med å øke kaloriene.

Har du kontroll på kaloriinntaket ditt?

Jeg teller ikke, men jeg har en pekepinn og vet at jeg spiser for lite. Driver med kaloritelling på jobb, og da ser man fort hvor man ligger sånn ca på sitt eget kosthold. Jeg ligger på rundt 7-900, ofte mindre.. :oops: Drakk shake fra xtravaganza en periode, altså ca 500kcal per døgn, merket ingen forskjell fra ellers. Begynte i tillegg å kaste opp shakene fordi de rett og slett var grusomme, så en periode lå jeg under dette, da trodde jeg at jeg skulle daue. Men så har jeg jo også perioder hver jeg sikkert ligger på rundt 2-3000. Hvertfall sånne perioder som jeg har vært i nå, sykemeldt hjemme på sofan :rolleyes: Har nettopp begynt å jobbe igjen etter 3 uker borte, og merker at jeg med en gang slutter å spise så mye.

Hvis du trenger litt veiledning ift. kosthold også, så hjelper jeg gladelig til. Trening er dog ikke mitt sterkeste felt (enda) :)

Det takker jeg veldig ja til :) Trenger litt hjelp for å komme meg ut av denne gropa jeg har gravd meg litt fast i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen :) Mye nyttig her, bra artikler. Periodisk faste høres veldig ut som noe for meg, nå må jeg bare jobbe med å øke kaloriene.

Enig med larskr her. Det første du må gjøre er å få orden på kaloriene dine. Det nytter ikke å innsnevre tiden du spiser på og håpe at du magisk klarer å spise mer på under halvparten av tiden. Det er faktisk hardt arbeid å spise nok på periodisk faste. Hilsen en som liker å overspise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at dette med kaloriene er et stort problem. Hadde PT på et tidspunkt, men matmaset får meg til å gi opp. Det er ikke noe jeg kan noe for, og å spise 6 ganger om dagen framkaller hjertestans hos meg. Ser på mat som et nødvendig onde (bortsett fra taco, problemet med taco er at jeg spiser så mye at jeg har problemer med å puste :p). Når man ikke er så glad i mat og må tenke mat hele tiden, planlegge neste måltid og gruble over hvordan man skal klare å få ned mere mat i en allerede full mage, så blir bare saken enda verre. Det har forresten ingenting med slanking, kropp osv å gjøre, jeg bare rett og slett liker ikke og har aldri likt å spise noe særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at dette med kaloriene er et stort problem. Hadde PT på et tidspunkt, men matmaset får meg til å gi opp. Det er ikke noe jeg kan noe for, og å spise 6 ganger om dagen framkaller hjertestans hos meg. Ser på mat som et nødvendig onde (bortsett fra taco, problemet med taco er at jeg spiser så mye at jeg har problemer med å puste :p). Når man ikke er så glad i mat og må tenke mat hele tiden, planlegge neste måltid og gruble over hvordan man skal klare å få ned mere mat i en allerede full mage, så blir bare saken enda verre. Det har forresten ingenting med slanking, kropp osv å gjøre, jeg bare rett og slett liker ikke og har aldri likt å spise noe særlig..

Spis mat med flere kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mat med flere kalorier :)

Har du noen tips? :)

Av "kurer" har jeg prøvd:

Lavkarbo - Gikk ikke spesielt bra når jeg ikke spiste nok og aldri fikk i meg nok fett

Lavkalori - Det går jo helt fantastisk, for det er jo sånn jeg lever

Den berømte sykehussuppa - Funker dritbra di første to dagene, men man blir jo dødslei av å spise bare en ting hele tiden

Xtravaganza - Dårligste ideen jeg noensinne har hatt (og enda betaler svindyrt for med tanke på at man binder seg i 1 år!) Trodde det skulle gå dritbra siden jeg slapp unna mat, men her må man jo også drikke shake hver 3 time, planlegge måltider og følge med klokken. I tillegg til at smaken er så grusom at det ikke kan beskrives. Prøvde det i september, og klarer enda ikke å drikke litagomelk engang :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt, marmorert kjøtt. Fet fisk. Bernaise. Proteinshake med helmelk.

Jeg sliter med å spise nok selv, men jeg passer på å få minst to proteinshaker om dagen i tillegg til minst ett skikkelig måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror shake er utelukket enda en stund.. Kan det erstattes med noe? Proteinbar for eksempel? Så lenge jeg ikke har seinvakt så spiser jeg alltid middag sammen med familien, det er mitt gode måltid. :) Nå når jeg har nattevakter så spiser jeg middag til frokost, og to små måltider i løpet av natten. Et av måltidene består gjerne av skyr eller cottage cheese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende meg en melding i innboks? Jeg er nok for ny her til å skjønne hvordan jeg skal gjøre det :oops::D

Diett.no :)

Hver gang du spiser noe så skriv ned hva det er, for eksempel; Prior Kyllingfilet Naturell - 2stk Frokost knekkebrød m/2skiver ost.

Du skal slavisk skrive ned alt du spiser, og når det har gått 7 dager så setter du deg ned og regner sammen antall kcal osv du har fått i deg på en uke. da får du en pekepinn på om du får i deg nok eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende meg en melding i innboks? Jeg er nok for ny her til å skjønne hvordan jeg skal gjøre det :oops::D

Ikke vær redd for å spørre om noe. Jeg svarer deg gjerne i innboksen også jeg altså, men det er ikke unormalt å ha slike spørsmål når man er ny ;)

Det jeg også vil se på er hva du spiser, altså ikke bare hvor mye. I tillegg oppgis verdiene i prosent, noe som er litt forvirrende, da de ikke sier noe om hvor mange gram det er. Diett.no bruker ADI (anbefalt daglig inntak) og det stemmer ikke helt over ens hva alle mener. Her oppfordrer de fleste til å spise mer protein, mens på diett.no så er vel det satt til 30 % av 2000 kcal. Bare det blir feil, fordi det 2000 kcal er ikke riktig mengde for alle. Noen trenger mer, andre mindre.

Det beste hadde vært om du skrev ned hva du spiste her, f.eks:

Frokost:

200 g xxxx, 12 g xxx

Lunsj.....osv.

Men du kan også ta bilde fra diett, men da av dette etter at du har plottet inn matvarene:

post-36-14440835666978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...