Gå til innhold

Kari Jaquesson - har hun utspilt sin rolle?

Anbefalte innlegg

Er forskjell på å få ungene dine til å spise sunnere og sulte dem. Når det finnes så mange forskjellige idretter man kan trene så skal det ikke vær vanskelig å finne minst en ting ungen din liker. Nå skal det sies at tiden har forandret seg og at jeg muligens er den siste genrasjonen som ønsket oss sykkel da vi var små (1990) og man blir mer stillestående nå enn før.

Nå har jeg alltid hadd en del ekstra å drasse på så jeg skal vel ikke klage på andre, men jeg husker mange av de andre tjukke barna i klassen fikk loff med nugatti på brødskivene, ble kjørt til skolen, hadde med seg godteri på skolen osv. Tror det er viktig å lære barna gode kostholdsvaner på lik linje med at man lærer dem å pusse tenne og vaske hendene før de skal spise.

Ja, og det er jeg ikke uenig i;) Det var heller det som ble nevnt at man skulle droppe et måltid og la dem gå sulten. Det er ikke rette veien, uansett. Det er kostholdet som må forandres.

Fortsetter under...

Problemet med Kari, slik som jeg ser det, er nettopp hennes mangel til evne for å formidle budskapet sitt. Det er vel og bra å "snakke fra levra", men man må se det opp mot om hun når ut til alle disse menneskene som føler seg tråkket på etter hennes uttalelser.

Det går an å snakke direkte og ærlig uten å såre folk, og det går an å formidle budskapet på en sådan måte at man får med seg de aller fleste. Det er ingen som er direkte uenige i hva Kari egentlig mener, problemet er altså måten hun sier det på. Personlig må jeg jo også si at hun gjorde en noget bedre figur på debatten her for noen dager siden enn hva hun gjør på bloggen sin.

Når det gjelder denne barn og fedmedebatten, så syns jeg jo forsåvidt ikke det er rart at det vekker oppsikt, når hun ikke legger mellom fingrene på at hun mener at årsaken til fedmen ligger hos foreldrene, og da valgte hun spesielt å "henge ut" en mor, hvor hun mer eller mindre ga moren den glatte laget. Hun kunne like gjerne skrevet "du er en dårlig mor", og det treffer nok ganske godt i mammahjertene...

Point beeing, selv om Kari går for å være en no BS-figur, så skader det ikke å være litt mer ydmyk og lære seg å formidle meningene sine på en litt annen måte.

Det går an å snakke direkte og ærlig uten å såre folk, og det går an å formidle budskapet på en sådan måte at man får med seg de aller fleste.

Jeg hadde en lignende diskusjon rundt politisk korrekthet i går faktisk etter x antall alkoholenheter, men still. Greia er jo nettopp at folk ikke klarer å forholde seg til det som blir sagt. Dessverre er det en tendens til at samfunnet skal forholde seg til at folk ikke tåler sannheten, men skal ha den pakka inn på alle mulige måter. Er så drittlei akkurat det der. Problemet er jo ikke at det er måten det direkte og ærlige blir sagt på som gjør at folk blir såra. Problemet er derimot at folk ikke tåler sannheten. Detta er ikke et problem med KJ, men strengt tatt et problem med at folk må vokse opp. Og i min mening hvis folk blir fornærma av det KJ sier rundt det her f.eks. så har hun truffet spikern midt på skallen spør du meg. Hvis man ikke hadde kjent seg igjen så hadde man ikke brydd seg et kløyva ord om hva hun sa.

Om metoden til Kari er riktig kan diskuterast. Eg er ikkje noko stor fan av uthenging i media.

Når det er sagt så synest eg dette emnet absolutt burde vore meir på dagsorden. Feite ungar er barnemishandling meiner eg, på lik linje med overvektige husdyr. Foreldra påfører dei ein kropp og livsstil dei kan slite med heile livet.

Verda blir feitare og feitare. Me blir ikkje kvitt problemet med å skyve det under teppet i fare for at nokon skal føle seg støtt. Du kan knapt uttale ein vits om stereotyper, etnisitet eller religion utan at nokon føler seg støtt og syt i media. Ikkje kan du kalle ein person feit heller, det heiter overvektig. Som om det endrar noko som helst. Eg er mokkalei av alle som blir støtt av alt. Grow some balls! Ja, livet kan vere tøft og tungt, men det skjer ingenting om problem ikkje blir konkretisert og tatt tak i.

Kanskje det at Kari kaller ei dame for ei dårleg mor er det som skal til for at enkelte skal vakne opp og innsjå realiteten. Kari seier ikkje sånt for å vere stygg, men fordi ho meiner det og ser på saken som eit samfunnsproblem.

Om metoden til Kari er riktig kan diskuterast. Eg er ikkje noko stor fan av uthenging i media.

Når det er sagt så synest eg dette emnet absolutt burde vore meir på dagsorden. Feit ungar er barnemishandling meiner eg, på lik linje med overvektige husdyr. Foreldra påfører dei ein kropp og livsstil dei kan slite med heile livet.

Verda blir feitare og feitare. Me blir ikkje kvitt problemet med å skyve det under teppet i fare for at nokon skal føle seg støtt. Du kan knapt uttale ein vits om stereotyper, etnisitet eller religion utan at nokon føler seg støtt og syt i media. Ikkje kan du kalle ein person feit heller, det heiter overvektig. Som om det endrar noko som helst. Eg er mokkalei av alle som blir støtt av alt. Grow some balls! Ja, livet kan vere tøft og tungt, men det skjer ingenting om problem ikkje blir konkretisert og tatt tak i.

Kanskje det at Kari kaller ei dame for ei dårleg mor er det som skal til for at enkelte skal vakne opp og innsjå realiteten. Kari seier ikkje sånt for å vere stygg, men fordi ho meiner det og ser på saken som eit samfunnsproblem.

word

Jeg hadde en lignende diskusjon rundt politisk korrekthet i går faktisk etter x antall alkoholenheter, men still. Greia er jo nettopp at folk ikke klarer å forholde seg til det som blir sagt. Dessverre er det en tendens til at samfunnet skal forholde seg til at folk ikke tåler sannheten, men skal ha den pakka inn på alle mulige måter. Er så drittlei akkurat det der. Problemet er jo ikke at det er måten det direkte og ærlige blir sagt på som gjør at folk blir såra. Problemet er derimot at folk ikke tåler sannheten. Detta er ikke et problem med KJ, men strengt tatt et problem med at folk må vokse opp. Og i min mening hvis folk blir fornærma av det KJ sier rundt det her f.eks. så har hun truffet spikern midt på skallen spør du meg. Hvis man ikke hadde kjent seg igjen så hadde man ikke brydd seg et kløyva ord om hva hun sa.

Trenger ikke pakke inn sannheten, men man kan si den på en litt annen måte, det kan man gjøre. Når det er sagt, så er hennes framgangsmåte å snakke fra hjertet, en egenskap man i utgangspunktet burde sette pris på. Men, istede for å si til denne mora "du gjorde alt galt, du TVANG henne ikke i aktivitet osv" så kunne hun også ha sagt "hvorfor tok du henne ikke med deg på tur? Hva skjedde? Var valget bevisst å la henne sperre seg inne?"

Annonse

Trenger ikke pakke inn sannheten, men man kan si den på en litt annen måte, det kan man gjøre. Når det er sagt, så er hennes framgangsmåte å snakke fra hjertet, en egenskap man i utgangspunktet burde sette pris på. Men, istede for å si til denne mora "du gjorde alt galt, du TVANG henne ikke i aktivitet osv" så kunne hun også ha sagt "hvorfor tok du henne ikke med deg på tur? Hva skjedde? Var valget bevisst å la henne sperre seg inne?"

Nå begynner du med pedagogikk :D

Så lenge man kan fremme et sundt kosthold og liv, i landets største aviser og evnt på tv, så ser jeg ingen ting galt i det. Ja, dama er slitsom, men om det er slike kvinnfolk som klarer å få medienes oppmerksomhet rundt temaet trening og kosthold, så får vi ta til takke med det.

Ped er viktig hvis man skal få frem til og lære folk ting :)

Nå skal det sies at veldig mange trenger en reality check med trøkk i. Av og til fungerer ikke denne fremgangsmåten: Hei du! Kanskje du skulle vurdere å tenke på å kanskje av og til spise bitte bitte litt mindre sjokolade. For hvis du hadde kanskje tenkt på og være i fysisk aktivitet annenhvert skuddår og begynne å lukte litt på gullerøtter så kan du og ungen din få en litt bedre fremtid sånn kanskje da, men dette her er ikke noe press altså!...

Av og til fungerer bare den harde og fæle sannheten: "Hvis du fortsetter å leve sånn, så vil ungen din utvikle sykdommer og mest sannsynlig DØ mye tidligere enn normale mennesker. Dette er ikke for å slem, men du skjønner desverre ikke livets realiteter!"

Faren til en kammerat av meg prøve alt mulig for å slutte å røyke uten at det hjalp, og han røyka MYE. En dag så han en mann sitte i veikanten i Tyrkia røyka via et rør i halsen, da sluttet han på dagen. Å bli vist hvordan ting faktisk er kan være veldig effektivt i livesstilsendringer.

Jeg har ikke sansen for dama overhode, hun er elendig til å formidle meningene sine og driver rett og slett med mobbing av de som ikke er like flinke på dette med trening og kosthold. Selvsagt har foreldrene ansvar når det kommer til barns overvekt, ingen tvil om det, men istedet for å drive direkte uthengig og mobbing er det ikke da bedre om vi diskuterer hva som kan gjøres slik at folk som synes det er vanskelig faktisk får den hjelpen de trenger? Hvorfor trykke overvektige ned når vi heller kan hjelpe til å løfte de opp? Jeg tror ikke mange overvektige får den selvtilliten de trenger til å endre seg ved å mobbe dem på den måten som Kari og andre her også viser tendenser til.

Kjempefint at mange her inne synes det er kjempelett å trene og spise sunt, men det er ikke alle som synes det, og for mange er det vondt og tøft å ta tak i overvekten og livsstilen sin, og jeg må si mange viser stor mangel på empati. Selvsagt er det ens egen feil at man er overvektige, selvsagt har man tatt feil valg et sted, men burde vi ikke heller oppmuntre de til å ta tak i ting nå og endre livet sitt istedet for å sitte på den høye hesten og se ned på dem? Jeg vet med meg selv at det ikke hjalp å få trykt det inn i trynet hvor feit jeg var og hvor mye dritt jeg spiste, men positive utsagn som "du kan klare det om du vil det selv, det vil bli hardt, men det vil bli verdt det", det hjelper mye mer! Tro meg, de fleste overvektige vet nok selv at de har dummet seg ut og er på feil sti, men mobbing og håning gjør ikke saken bedre!

I bunn og grunn er jeg enig i noen av poengene til Kari, men måten ting blir sagt og gjort på er så feil som den kan få blitt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...