Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare fordi jeg ikke rakk å lese artikkelen du linket til, men så nevnt alkalisert sjokolade; Hvilke spesifikke merker sjokolade i Norge er godkjent under "mørk og sunn for deg"?:D

Sjokolade fra okosjokolade.no :) Det er en helt utrolig god smaksopplevelse å lage kakao på denne, med f.eks vanilje, kanel og honning i tillegg til helmelk.

Annonse

Sjokolade fra okosjokolade.no :) Det er en helt utrolig god smaksopplevelse å lage kakao på denne, med f.eks vanilje, kanel og honning i tillegg til helmelk.

Etter det jeg har forstått så er kakao er bra fordi næringsstoffene er bevart. Med rå, så mener man matvarer som ikke er tilberedt over 42 grader. Blir ikke de gode stoffene ødelagt når man lager kakao da? :huh:

70% sjokolade med havsalt og pecan er min favoritt. Kjempegodt! Bare ekstremt vanskelig å spise bare en stripe!!

Blir det noe mer enn 70% så blir det for "mektig" for meg. Kakaosmaken blir for bitter og fremtredende. Har en venninne som sverger til 99% sjokolade og jeg grøsser innvendig av tanken :p

Kakao inneholder flavanoidet epicatechin (puh, vanskelig navn). Det finnes ikke i bare kakao, men også i te, bær, frukt og noen grønnsaker, samt vin (ikke rart, vin er jo laget på frukt). Dette stoffet sørger for at risikoen for diabetes, hjertefeil, kreft eller slag blir betraktelig redusert.

Fun fact: Kakao er ett afrodisiak

Etter det jeg har forstått så er kakao er bra fordi næringsstoffene er bevart. Med rå, så mener man matvarer som ikke er tilberedt over 42 grader. Blir ikke de gode stoffene ødelagt når man lager kakao da? :huh:

Jeg varmer bare opp til ca. 40 grader uansett. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...