Gå til innhold

Sliten i beina, årsak?


Storoe

Anbefalte innlegg

Jeg har kontinuerlig holdt intervalløpinga gående i 9 uker i strekk, men de siste 14 dagene har beina mine vært sykt sliten. Det føles som jeg springer med en evig smerte, det er som om de er tømt for krefter, og dette begynner jeg å kjenne med en gang jeg starter med første drag.

Det skal også sies at jeg trener styrke tre ganger i uka, så totalt 6 treningsdager. Og de siste tre ukene har jeg kjørt hardere på knebøy, det vil si 4x8 med økning hver gang. Startet på nytt program.

Så jeg lurer på om det er knebøyen som tømmer alle kreftene mine så jeg ikke klarer intervaldragene optimalt lenger, eller om jeg rett og slett har belasta beina mine for mye i en lengre periode og trenger en pause?

Jeg har ingen stigning på intervalløpinga. Ligger på omtrent 15.4 km/t på dragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor intervall tre ganger i uka?

og - trener du samme type intervall hver eneste gang?!

Du får MYE mer framgang av variert trening. Som syklist er hele 80% av treningen (i lpet av året) ROLIG trening - langturer på 3-5 timer med jevn og lav puls! Når vi skal ha formtopp øker vi mengden intervalltrening til 3 ganger i uka.. og da varierer vi typen intervaller (intensitet og varighet). Dette er trening som gir formen et løft, gitt at en trrener variert resten av året. Samtidig skal en kun trene med så høy intensitet i korte perioder, nettopp for å få formtopp uten å bli overtrent.. det er en hårfin grense mellom de to.

Hvorfor ikke kjøre en intervalløkt (bytt program innimellom.. ikke kjør samme intervallprogram hele tiden = stagnasjon), en langkjøringøkt (jev puls, ikke veldig høy intensitet, du skal føle du har mer å gå på når du er ferdig.), og en tempoøkt (lang oppvarming, og så f.eks 2 drag på 15 - 20 min (under syreterskelen)).

Styrke: samme her - ikke bruk de samme øvelsene hver gang! Selv kjører jeg bøy en dag, og markløft en annen dag. Da er disse hovedøvelsen, og så kjører jeg mindre belastende øvelser ellers...

(f.eks - program med hovedvekt på ben / rygg)

dag 1:

knebøy - tungt. 2 - 8 reps x 4 serier

strakmark

utfall

nordic hamstrings

roing

dag 2:

markløft - tung. 1 - 6 reps x 5 serier

beinpress

hipthrust

nedtrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...