Gå til innhold

Øvelser for bakside lår?


Benedicte

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips om litt nye øvelser for bakside lår! Nå kjører jeg strak markløft og sittende lårcurl i maskin(som jeg ikke kan fordra...) og avogtil lårcurl på ball, men her er det jo vanskelig å øke siden jeg ikke kan bruke vekter. Har prøvd nordic hamstrings men NO WAY! Må nok bli litt sterkere først,,,, Noen som har noen gode øvelser på lager??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordic Hamstrings er uten sidestykke, du kan kjøre den med å holde igjen hele veien ned, deretter dytte deg opp igjen. Eller du kan få en treningskompis til å holde noen tau/strikk å "dra deg opp"

Ellers liker jeg liggende hamstringcurls om du har mulighet for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å teste ut nordic hamstrings. Jeg gjør delvis som nevnt over. Holder igjen så lenge jeg klarer på vei ned, og dytter litt opp igjen og aller siste rest på vei opp drar jeg opp selv. Hadde gangssperre uten like de første ukene, så noe må jo skje... Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet slynge og bakside lår øvelser? Skal leite fram noen som tar litt ;)

Om en liker den krampefølelsen er lårcurl med catslides (eller lignende) genial

Med ball og slynge kan du gjøre utallige lårcurlvarianter (husk at hofta skal OPP!)

- lårcurl med begge beina

- lårcurl med et bein

_med slynge kan du også variere med høyden og "vinkel" på slynge - jo høyere og mindre vertikal "bortfra deg" slyngen er jo tyngre er det

- hendene langs siden, på brystet eller rett opp, evt legge en balansepute under ryggen - dette går mer på stabiliseringstrening enn hamstrings men greit å kombinere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en liker den krampefølelsen er lårcurl med catslides (eller lignende) genial

Med ball og slynge kan du gjøre utallige lårcurlvarianter (husk at hofta skal OPP!)

- lårcurl med begge beina

- lårcurl med et bein

_med slynge kan du også variere med høyden og "vinkel" på slynge - jo høyere og mindre vertikal "bortfra deg" slyngen er jo tyngre er det

- hendene langs siden, på brystet eller rett opp, evt legge en balansepute under ryggen - dette går mer på stabiliseringstrening enn hamstrings men greit å kombinere :D

Enig!

Når det kommer til TRX/REDCORD/SLYNGETRENING generelt er det et par rettingslinjer det er lurt å få med seg

Vinkel på slyngen

Fra deg = Enklere

Rett Ned =Middels

Mot deg = Tyngre

Mtp øvelser der du ligger på rygg

Nivåer/Vanskelighetsgrad/tyngde

Hendene Langs Siden = Lettere

Henden på magen = Middels

Hendene på brystet = Vanskelig (legg hendene kryss)

Stabilitet vs Tyngde

En fot vs to fot

Balansepute vs Ingen Balansepute

Varianter av Lårcurl på SLYNGE

Ligg på rygg. Løft hele kroppen over bakken slik at øvre partiet av rygg og nakke er det eneste som berører

Begynner variant

Trekk til deg beina med å lage en knekk med knærne og hoften. Hold resten av kroppen strak.

Tyngre Variant

Trekk til deg beina med å lage en knekk i knærne, men hold hoften strak og resten av kroppen strak

Benytt psinippene ovenfor f.eks på begynner varianten til du mestrer de fleste, så går du over på den tyngre :)

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om stedet du trener har en Glute-Ham Raise-maskin så er det en god erstatning for Nordic Hamstrings. Skikkelig styrkeløft-bøy er også en mulighet om du vil få kjørt baksiden godt.

Jeg kjører nordic hamstrings i nedtrekksapparatet - bare å sette en benk foran og du har perfekt "hold" til beina da jeg verken får føttene behagelig inn i eller under ribbevegg/benk samt at jeg ikke stoler på at noen klarer å holde meg igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører nordic hamstrings i nedtrekksapparatet - bare å sette en benk foran og du har perfekt "hold" til beina da jeg verken får føttene behagelig inn i eller under ribbevegg/benk samt at jeg ikke stoler på at noen klarer å holde meg igjen :D

Godt tips! Det hadde jeg helt glemt av :p Slik kan det se ut: http://fitnessbloggen.no/ovelser/glute-ham-raise-i-nedtrekk/

Jeg har sett folk bruke calf-raise-maskin til dette også, så da har man flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...