Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg er i gang med det som kommer til å bli en lang eksamensvår (siste semester på medisinstudiet), og trenger noen tips når det gjelder kosthold. Skal prøve å opprettholde en akseptabel form gjennom våren selv om jeg vet av erfaring at den må lide under timer på lesesalen.

Problemet med eksamenslesing er at man blir så utrolig sulten fryktelig fort. Jeg spiser til vanlig så mye proteiner som jeg klarer til frokost, middag og lunsj, men sliter fortsatt med at magen (og hodet) skriker etter mat (og spesielt sukker), og det går hardt utover konsentrasjonen. Jeg trener normalt 5 - 6 ganger i uken, styrke og cardio. Noen som har forslag til gode mellommåltider f.eks?

Et forslag jeg fikk fra en annen med.student: Slutt med styrketreningen, det er det du blir sulten av. (hehe. not going to happen)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4764-kosthold-og-eksamenslesing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe som hemmer sultfølelser og godtesuget hos meg, er det nettopp styrketrening. Når jeg er inne i de verste eksamensperiodene, spiser jeg rett og slett fordi jeg syns lesing er dritkjedelig. Løsningen for meg har vært å ta med maten jeg har planlagt å spise på skolen, og legge igjen bankkortet hjemme. Etter hvert forsvinner vanespisingen også. Om jeg først gir etter for suget, sitter jeg der og spiser resten av dagen... Har også prøvd å lære meg forskjellen på reell sult og godtesug. Dersom jeg faktisk er sulten, spiser jeg et skikkelig måltid i stedet for å begynne med småspising.

Uansett - lykke til på sisteåret ditt! Hilsen andreårsstudent som absolutt ikke vil begynne på sin eksamenslesing helt enda :(

Varme drikker og god tyggis hjelper på mitt sug. Og styrketreningen føler jeg også kontrollerer cravings. Ja, jeg blir jo sulten, men jeg får lyst på næring som tar vare på kroppen, fordi jeg tross alt ikke vil ødelegge når jeg jo har vært å trent! Ser at dette kanskje ikke var helt i tråd med spørsmålet ditt.. men skyr er et fint, mettende mellommåltid :-) Og knaskegulrøtter er fint til "kjedespising" :p

Annonse

Er det noe som hemmer sultfølelser og godtesuget hos meg, er det nettopp styrketrening. Når jeg er inne i de verste eksamensperiodene, spiser jeg rett og slett fordi jeg syns lesing er dritkjedelig. Løsningen for meg har vært å ta med maten jeg har planlagt å spise på skolen, og legge igjen bankkortet hjemme. Etter hvert forsvinner vanespisingen også. Om jeg først gir etter for suget, sitter jeg der og spiser resten av dagen... Har også prøvd å lære meg forskjellen på reell sult og godtesug. Dersom jeg faktisk er sulten, spiser jeg et skikkelig måltid i stedet for å begynne med småspising.

Uansett - lykke til på sisteåret ditt! Hilsen andreårsstudent som absolutt ikke vil begynne på sin eksamenslesing helt enda :(

Takk det samme. Eksamenslesing er pes, spesielt når man må begynne i januar.

Ja det har blitt en del styrketrening det siste året. Mye pga litt lite motivasjon til å lese, men mer fordi jeg hater å starte sommeren med å føle seg som dritt etter måneder med lesing og unnasluntring med kosthold.

• 3 uker senere...

Det ble mye junkfood i eksamenstida mi for å si det sånn, mulig det gikk utover resultatene og ;)

aurora86: Min erfaring er at det fungerer ypperlig å f.eks erstatte deler av sukkeret med stevia\sukrin uten at det går utover smaken. Bakte pepperkaker til jul hvor jeg erstatta 1\3 av melet med havremel, og ca halvparten av sukkeret med stevia og sukrin. Smakte akkurat som vanlige pepperkaker, men ble da betydelig sunnere. Sålenge det å gjøre noe sunnere ikke går utover smaken er jeg all-in :)

Jeg synes i hvertfall periodisk faste fungerte kjempebra under eksamensperioden (og ellers forsåvidt). Utrolig hvor lite tid man bruker på mat, når man bare spiser to måltider i døgnet! Om du bare tar en kaffekopp og drar på trening når du våkner (og spiser første måltid etter det) har du fortsatt hele dagen til lesing. Store måltider med mye proteiner holder deg mett lenge!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...