Gå til innhold

Tilgang på usunn mat / snop !


Espen

Anbefalte innlegg

Var en tur på Elkøp i går, for å spane på noe bruke årets boonuspenger på. I kassa tok det to minutter å komme forbi køen, og jeg ble stående å se på " sjokkselgerne " de hadde der. Utstillingen besto av en halv meter bred samling av TWIX sjokolade. Dette har jeg også lagt merke til andre merkelige steder, som på byggevarebutikken, JULA rørleggerbutikken osv.

Greit at man har et ansvar selv også, men det er neimen ikke lett å gå forbi uten å la seg " friste " av disse " gode tilbudene ". Hadde det nå enda vært vanlige sjokolader på 100gram, men de selger utelukkende " bautapakker " på sikkert 5-600gram eller kanskje enda mer.

Jeg antar de selger ganske mye til folk som handler sånt på impuls, ellers hadde de aldri opptatt den " verdifulle " salgsplassen rett foran kassa med sånt søl.

Synspunkter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig, det er veldig trist å se at slike varer skal oppta så mye plass i disse butikkene... (hva har sjokolade i en elektrobutikk å gjøre egentlig??). Men som du sier så må det jo være fordi folk faktisk handler det, de hadde vel ikke brukt plass på det om de ikke tjente penger. Så den eneste måten å bli kvitt det på er vel at ola nordmann må la være å kjøpe...

Jeg syns denne artikkelen i dagens lokalavis også var litt trist, er glad for at barna mine ikke har slike butikker i umiddelbar nærhet til skolen:meh: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det slik. Om du går en tur i butikken, legg merke til hvordan snophylla er ordnet: Kjærlighet, og "barnegodteri" er på de nederste hyllene, mens de litt mer "voksensjokoladene" trojka, osv ofte er på de øverste hyllene.

De er veldig bevviste på hvordan de skal reklamere for det. Samme gjelder reklame på TV, og det har jo i flere tilfeller blitt kuttet ut reklamer, fordi det gikk direkte mot barn. Det er noe som sier at reklamer ikke skal rettes direkte mot barn, men spør du meg, så gjør mange reklamer det uansett. Og det at det blir reklamert for f.eks "finn penger i chipsposen" (en reklame som jeg mener ble kuttet ut) er også helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er uenig, få ting i livet er kjekkere å knaske i seg en Twix når en står i kø og tenker på hvor søt jenta bak kassen er også tenker man på en kan si til henne som ville vært forferdelig flaut...som f.eks " Vil du dele twix med meg" også er det 100 stykker bak deg som blir sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så synes jeg det hadde vært en mye bedre (helsemessig) løsning om man byttet fruktavdelingen med sjokolade og snop avdelingen. Hvis man vet hva man skal handle, kommer inn i butikken så tror jeg det er lettere å gå forbi sjokoladen og snopet og handle det man skal ha og gå til kassa. Og hva er vel bedre å bli fristet av en frukt når man står i kø? Kanskje står man der litt småsulten, da er jo helt klart en banan bedre enn freia melkesjokolade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke plukke med seg gigantiske sjokolader er ikke noe problem, det er værre med de fine små som passer veldig godt å snokle i seg på veien hjem. Synes det er mye fokus på sjokolade overalt innimellom. I går da jeg skulle plukke ut en boks Cottage Cheese av kjøleskapet i butikken snudde jeg på hodet å så en gigantisk reklameplakat der de annonserte at alle sjokoladeplater 200 g var på "salg" til 19.90, to kroner mindre en boksen jeg holdt i hånda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis voksne folk ikke klarer å gå forbi en hylle uten å måtte kjøpe sjokoladen som ligger der så har de antageligvis større problemer enn det at de spiser "usunt". Det blir for dumt å legge skylden på reklame istedenfor forbrukerne i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis voksne folk ikke klarer å gå forbi en hylle uten å måtte kjøpe sjokoladen som ligger der så har de antageligvis større problemer enn det at de spiser "usunt". Det blir for dumt å legge skylden på reklame istedenfor forbrukerne i mine øyne.

Det blir som å forsøke å ignorere det faktum at reklame har en effekt. Selvfølgelig velger vi alle selv hva vi kjøper, men om ikke reklamen hadde hatt virkning, ville den ikke vært der overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...