Gå til innhold

Hvor lenge holder kokte egg, cc, kjøtt osv. seg i romtemperatur?


Sara

Anbefalte innlegg

Noen dager blir ekstremt lange for min del, og da hender det at jeg lager salat kl.07 om morningen, og spiser det ikke før kl.16. Så mitt spørsmål er da om hvor lenge matvarer holder seg når man bare oppbevarer det i en matboks i sekken? Kan maten, enten det er skyr eller kyllingfileten være så lenge i romtemperatur, uten å ta skade av det?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med de andre. Problemet oppstår først når man skal kjøle det ned igjen for så å "varme det opp". Tror i grunn de fleste produkter kan stå ute i romtemperatur i 24 timer uten å være dårlig for magen. Selvsagt ville jeg ikke ha spist is etter så lenge, da det er mer i form av suppe, men tviler sterkt på du får mageproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Problemet oppstår først når man skal kjøle det ned igjen for så å "varme det opp". Tror i grunn de fleste produkter kan stå ute i romtemperatur i 24 timer uten å være dårlig for magen. Selvsagt ville jeg ikke ha spist is etter så lenge, da det er mer i form av suppe, men tviler sterkt på du får mageproblemer.

Så da er det gjerne ikke noe problem å ha det en stund i romtemperatur.. men jeg bør altså ikke sette maten i kjøleskapet igjen på jobb? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, personlig så liker jeg å lage shaker mine egne havregryn tidlig på dagen, og spise de senere. Og da tar jeg de i kjøleskapet. Dette grunnet jeg ikke liker lunken shake, men holdbarhetsmessig kunne den fint ha stått ute hele dagen. Så du trenger som sagt ikke, men hvis du syns det smaker bedre kaldt da tar du det i kjøleskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

kjøtt - 4 til 5 timer hvis det ikke er frossent. Fisk - 3-4 hvis ikke frossent. Melkeprodukter, helst ikke hold utenfor kjøleelement, men skal klare seg 1 time hvis det ikke er lett bedervelig. Grunnen til store marginer er pga vet ikke hva temperaturen er hvor du oppbevarer maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du varmebehandler maten din godt nok går det bra :)

Maten vi spiser skal inneholde minimalt med bakterier. Problemet oppstår om du eks går på toalettet og gjør ditt uten å vaske deg, tar i kyllingfileten og skjærer / marinerer og lar den stå i rom temp hvor bakteriene trives at de formerer seg.

Eller du har en mat fjøl som er dårlig vasket :)

Skyr har Sur PH verdi, så det tar veldig lang tid før den blir dårlig :) kan ta flere dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tryggmat.net/tilberedning.html

Varmebehandlet mat har blitt "sterilisert" etter steking. Etter dette begynner nye bakterier å florere enten fra kjøttet selv eller fra alle tingene kjøttet vil komme borti fx hendene dine, matboksen det blir lagt i, skjærefjøla som du deler det på, når kjøttet ligger i 37 grader ligger det i en komfortsone for bakteriene å utvikle seg fortest mulig. Derfor skal kjøttet oppbevares i under 4 grader fram til det skal inntas. Det er ikke kjempefarlig å la kjøtt ligge ute en liten stund, men anbefaler det ikke. men som sagt, ikke mer enn 4-5 timer.

Hviit/rødt kjøtt - ikke så lett bedervelig. 4-5timer. Helst kjøleskap under 4 grader.

Fisk - smålett bedervelig. 3-4 timer. helst kjøleskap under 4 grader.(laks er lett bedervelig)

Melkeprodukter - ikke anbefalt utenfor kjøle element under 4 grader. maks 1-2timer på høyfett produkter.

Egg - holder seg ganske greit, men ikke en hel dag, holder seg best hvis hardkokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg skal da kunne oppbevares "svalt" eller til og med i romtemperatur i perioder. Når man koker/knekker dem bryter man riktignok "forseglingen" på dem og lar bakterier slippe til, men jeg er ikke veldig bekymret.

Der jeg jobbet før hadde vi et kart over hvor fort bakterier gror ved hvilke temperaturer, og 4 grader er den magiske grensen, men det er ikke SÅ raskt ved 15-20 grader heller.

Dessuten tar det jo litt tid før maten når samme temperatur som det rundt, og den er gjerne innpakket også, så det isolerer vel litt.

Og for at farlige bakterier skal kunne gro, må farlige bakterier være til stede, og jeg tenker at de bakteriene som kan finnes i maten, utsettes jeg jevnlig for uansett. Så man får vel en viss toleranse.

I det hele tatt er jeg i teorien nokså avslappet (til alt unntatt kylling, som jeg har en inngrodd frykt for).

Har likevel investert i matboks med kjøleelement, finnes f eks til en rimelig pris her: http://www.coolstuff.no/Frozzypack-Matboks.

Den er liiitt dum synes jeg, ettersom kjøleelementet sitter i lokket. Det er for at selve boksen skal kunne gå i mikro, men at lokket er så tungt i forhold til boksen gjør det litt vanskelig å få av uten å søle innholdet i matboksen. Men ellers er den ganske smart. Skal jeg f eks ha med kokte egg, kan jeg legge en termos i fryseren en liten stund først og ha dem oppi den.

Avslappet i teorien, hysterisk i praksis :whistling: Men det er jo helt vanlig å ha med mat og oppbevare den i romtemp, alle gjør det. Ser du arbeidsplassen/skolen bli kollektivt matforgiftet hver ettermiddag? Nope. Norske forskrifter og anbefalinger er kjempestrenge.

(Visste du forresten at vi er et av landene med kortest tillatt holdbarhet på egg, selv om vi har ca de friskeste eggene i verden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

går ikke alltid galt med bakterieutviklingen, kan godt vær magen din har vent seg til den store baketkeriemengden og, men grunnen til vi oppbevarer ting kjølig er pga hvis bakterieutviklingen skulle gå en "dårlig" vei. Skjer ikke alltid, men alltid en risiko, hvis den gjør det er resultatet lett mageknip/luft i magen eller værst oppkast/feber/matforgiftning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere gjør når dere skal tine noe frossent som dere skal bruke dagen etterpå? Tiner dere i kjøleskap? For jeg tiner maten på benken over natten, for deretter og hive det i kjølen, som f.eks frossen kyllingfilet. Hvis jeg tiner i kjøleskap tar det jo mye lenger tid. Dette gjelder da pakker som er uåpnet.

Når det kommer til oppbevaring av mat så er jeg heldig som har kjøleskap på jobben og kort vei dit hjemmefra. Men jeg kan fint lage en pizza klokka fem seks på kvelden og spise left overs til kvelds eller til og med dagen etterpå. Hater kjøleskapkald pizza. Har aldri tatt skade av det. Hadde jeg ikke hatt kjøleskap på jobben ville jeg nok kjøpt en matboks med kjøleelement. Finnes i alle størrelser og mønstre på ebay f.eks.

Men dere uten kjøleskap på jobben, hva slags jobber er det? For om det finnes ett bakrom, lager- området kunne vel kanskje flere gått sammen å spleiset? Om ikke annet på ett minikjøleskap?

Men jeg ser for meg at ting som ligger i vann, saus o.l. er verre- har ingen begrunnelse for det egentlig.

Ellers spiser jeg ikke kokt egg, pasta, ris som har ligget ute mer enn en times tid. Det har noe med at kvaliteten faller betraktelig smakmessig og at jeg leste ett sted at dette var verstingene i forhold til bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar med maten min frossen på jobb, så tiner den i "romtemp" nå er jobben min ganske kald fra før av, er kun varme rundt ovnene pga stort lokalet.

Pizzaen ville jeg ikke bekymret meg om, minimal sjangs for at den blir dårlig hvis den står ute, men alikevel ikke å anbefale. Nå kommer jo dette fra års med opplæring i matsikkerhet, vi er ganske nazi i norge i forhold til andre land.

Når det kommer til tining, er tining av kjøtt noe som absolutt skal foretrekkes å tines i kjøleskap, for er det rått, er det ekstra farlig/lett bedervelig. Så på akkuratt dette punktet ville jeg ikke i det hele tatt tint noe ute på benken, evt tin i kjøleskap, og er det ikke helt tint til du skal steke det så tint det litt i mikroen. Rått kjøtt er veldig farlig i romtemp.

Mindre sjangs hvis det står i den tette innpakningen som du har kjøpt den i, ja, men alikevel... nei :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man mulighet bør mat alltid stå i sin mest optimale temperatur. Men fra morgen og frem til lunsjtider f.eks. tåler det meste. Lenger også. Jeg har ofte tidligere spist matpakker som kveldsmat fordi jeg ikke har hatt tid til å spise. Evt om man er i tvil kan kjøtt fryses etter steking for så å legges over i kjøleskap natten før det skal brukes, da holder det seg kjølig lenger utover neste dag.

En liten avsporing: Jeg tror man har godt av å ikke være så prippen på den slags, for personlig tror jeg at man blir mer robust av det. Ja, jeg spiser ting som faller ned på mitt eget gulv også. Og jeg kutter vekk dårlige biter av maten og spiser resten. Uviten spist muggen ost og brød også, smaker litt hårete i munnen etter man har oppdaget det riktignok. Men null problem, jeg lever fremdeles! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...