Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prøver for tiden å få min kjære mor med på treningsbølgen, noe som hun er særdeles innstilt på.

Her om dagen meldte hun seg inn på et treningsstudio (spenst) og ble satt opp på veiledningstime med en PT på senteret. Jeg hadde da sendt med henne Release My Potential grunnprogram fordi jeg syns det er en god start med fullkroppsprogram for henne. Damen på Spenst var tydligvis ikke enig. En av øvelsene som er i programmet er Markløft. Hun mente da bestemt at denne øvelsen skulle hun ikke ta pga stor risko for ryggskader, det hun derimot presterte å sette opp på hennes program var strakmark!

Mitt spørsmål er da følgende: Vil ikke strakmark være en større "risiko" for ryggplager pga teknikk o.l enn vanlig markløft? (hun er veldig sterk i bena)

Må si at det finnes mange dårlige instruktører der ute, etter hva min mor fortalte hun hadde sagt. Målet for min mor er da å gå ned i vekt primært og da selvfølgelig å styrke kroppen. I tilegg fikk hun isolasjonsøvelser kontra fullkroppsøvelsene i REP programmet.. Noen komentarer?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4616-markl%C3%B8ft-vs-strakmark/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strake markløft er best for hamstrings. Vanlige markløft er best for det meste annet...

Drit i Spenst-dama, kjør på med ditt opplegg.

Spørs vel på teknikken? Om du får knekk i ryggen under strake markløft vil det vel kunne gjere meir skade enn nytte? Om du kan halda spenn i korsryggen og ikkje går lengre enn det hamstrings er i stand til vil du nok over tid strekke dei og bli meir mobil.

Uansett så bør ein ikkje ta strakmark for å mobilisere hamstrings.

Korsryggen i ein tryggare posisjon på markløft, samt at ein får trent beina samtidig. Vinn vinn! :D

Med riktig teknikk kan nok strakmark gå bra, men eg ser ikkje heilt logikken i å ta strakmark i staden for markløft for å unngå ryggskader. Skader unngår du ved å bruke riktig teknikk, ikkje velja ein dårlegare versjon av markløft.

Annonse

Spørs vel på teknikken? Om du får knekk i ryggen under strake markløft vil det vel kunne gjere meir skade enn nytte? Om du kan halda spenn i korsryggen og ikkje går lengre enn det hamstrings er i stand til vil du nok over tid strekke dei og bli meir mobil.

Korsryggen i ein tryggare posisjon på markløft, samt at ein får trent beina samtidig. Vinn vinn! :D

Med riktig teknikk kan nok strakmark gå bra, men eg ser ikkje heilt logikken i å ta strakmark i staden for markløft for å unngå ryggskader. Skader unngår du ved å bruke riktig teknikk, ikkje velja ein dårlegare versjon av markløft.

Var logikken jeg ikke skjønte jeg heller. Ihvertfall når det er snakk om en dame uten mye treningserfaring i så måte.

Så da er det spenst PT`n som ikke kan faget sitt godt nok virker det som

Er jo ikke rart enkelte PT-er mener man kan skade ryggen i markløft. Han som sto ved siden av meg hadde rett og fin rygg helt frem til PT-en instruerte ham i å krumme ryggen (cat, ikke camel). Stakarn hadde kroppsform som et spørsmålstegn i topposisjon...så regner med at PT-varianten av markløft kan være ganske farlig ;)

Er jo ikke rart enkelte PT-er mener man kan skade ryggen i markløft. Han som sto ved siden av meg hadde rett og fin rygg helt frem til PT-en instruerte ham i å krumme ryggen (cat, ikke camel). Stakarn hadde kroppsform som et spørsmålstegn i topposisjon...så regner med at PT-varianten av markløft kan være ganske farlig ;)

wtf?

Er det da du avbryter og forklarer PT og kunde hvordan det egentlig skal gjøres?

wtf?

Er det da du avbryter og forklarer PT og kunde hvordan det egentlig skal gjøres?

Nei, jeg har prøvd å hjelpe karen før. Han står og ser på deg, nikker og sier ja, og så gjør han det som han gjorde det før. Jeg tror albuene hans kommer til å ryke i benkpress før ryggen ryker... :p

Med riktig teknikk kan nok strakmark gå bra, men jeg ser ikke heilt logikken i å ta strakmark i staden for markløft for å unngå ryggskader. Skader unngår du ved å bruke riktig teknikk, ikkje velja ein dårlegare versjon av markløft.

får trent beina uansett om du velger strak eller vanlig markløft. Hamstrings sammen med gluteus maximus som hovedsaklig jobber dynamisk, mens ryggmuskulaturen bare jobber isometrisk/statisk (ved rett teknikk vertfall) den reelle forskjellen mellom de er at ved strak mark blir momentet på ryggenmuskulaturen og gluteus mye større enn ved vanlig markløft. Det vil ved rette vekter føre til at styrken i ryggen (erector spinae) vil øke raskere enn ved vanlig markløft, og dermed være en veldig bra øvelse for å kurere og kvitte seg med ryggplager. Brukes det derimot for mye vekter, feil teknikk etc så vil jo det større momentet ha stor mulighet å forverre eller skape ryggproblemer. Da kommer vanlig mark inn, her er det mindre moment på korsrygg, men momentet blir overført til blant annet knær mer.

trent både strak og vanlig mark og har til slutt endt opp med vanlig mark, hovedsaklig fordi da kan jeg trene tyngre og oftere ettersom ryggen ikke blir kjørt til helvette hver trening :)

If done correctly, deadlifts can cure and fix back problems..

Strakmark er for meg, veien til store korsryggsmerter.

Jepp! Før jeg begynte med styrketrening hadde jeg vondt i ryggen hver dag! Nå tar jeg 90-100 kg i mark, og har aldri før vært så bra i ryggen!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...