Gå til innhold

Minimumskrav


GrommiZ

Anbefalte innlegg

Det er ikke så veldig mange utøvere (om noen) som er MOTSTANDERE av utstyrsfri løfting. Problemet her at man får en deling av en allerede liten idrett. Det er ikke for å holde noen utenfor. For meg og for mange andre er det ikke så farlig om man løfter med eller uten utstyr, problemet er at man får to sett norgesmestere, to sett med norgesrekorder, og med såpass mange vektklasser osv. blir dette å smøre et lite miljø veldig tynt utover.Og jeg tror det er heller dette enn motstand mot løfting uten utstyr som er essensen her :)

Jeg forstår frykten for "spredning" av medlemmene i en liten idrett. Men jeg tror flesteparten, om ikke alle, som gjør det bra i norge og internasjonalt ikke ville finne på å løfte uten utstyr da de ligger høyt på resultatlistene. De fleste som blir tatt inn i styrkeløft begynner vell også med utstyr etter det jeg har forstått.

Det blir ganske nøyaktig en dobling av vektklasser hvis de er like med og uten utstyr. Det må da være håndterlig for lederskapet i en idrett?

Jeg forstår ikke helt hva du mener med et egoistisk fokus. Det er helt opp til hver enkelt om man vil løfte med eller uten utstyr, eller for den saks skyld delta på NM så lenge man er kvalifisert. Problemet med å ha to NM er nettopp det, at det blir to NM. Går IPF mot utstyrsfri løfting, blir jo den opplagte reaksjonen å gå i samme retning i Norge.

Det er opp til hver enkelt om man vil løfte med eller uten utstyr ja, men det er flere høytidelige konkurranser hvis man løfter med utstyr.

Man kan jo også ha som regel at man enten løfter med eller uten utstyr. Ikke begge deler.

Man må jo selvsagt ha stort fokus på hva IPF gjør siden de styrer internasjonalt, men jeg synes ikke man skal nedprioritere utstyrsfritt fordet.

Jeg ønsker ikke å problematisere styrkeløft om de sliter med rekruttering, og jeg tror NSF gjør så godt de kan for å holde klokka gående. Jeg tror imidlertidlig utstyrsfritt NM vil fungere som et trekkplaster på interesserte, og det kan jo gi flere utstyrsløftere hvis de er misfornøyde med RAW-løftene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir ganske nøyaktig en dobling av vektklasser hvis de er like med og uten utstyr. Det må da være håndterlig for lederskapet i en idrett?

Det handler ikke om administrative utfordringer. Det handler om at det blir tåpelig å ha to norgesmestere i styrkeløft henholdsvis med og uten utstyr, når idrettene ellers er så like. Enten det ene eller det andre (men det er jo bare min personlige mening). På samme måte ble det jo tidligere både arrangert A- og B-NM, en praksis de senere gikk tilbake på.

Og som jeg skrev over: Du kan arrangere stevner opp til RM-status utstyrsfritt. Og jeg ville ikke blitt veldig overrasket om vi ikke fikk utstyrsfritt NM også, etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om administrative utfordringer. Det handler om at det blir tåpelig å ha to norgesmestere i styrkeløft henholdsvis med og uten utstyr, når idrettene ellers er så like. Enten det ene eller det andre (men det er jo bare min personlige mening). På samme måte ble det jo tidligere både arrangert A- og B-NM, en praksis de senere gikk tilbake på.

Og som jeg skrev over: Du kan arrangere stevner opp til RM-status utstyrsfritt. Og jeg ville ikke blitt veldig overrasket om vi ikke fikk utstyrsfritt NM også, etter hvert.

Jeg synes ikke det er tåpelig. Er fort over 100 kg som skiller med og uten utstyr i toppklasse, så jeg synes det er på sin plass med utstyrsfritt NM. Det tror ikke utstyrs-NM blir skadet av at utstrysfritt får samme status.

Jeg som ikke har noe med det å gjøre har bare gjerdet å sitte på i spenning. Jeg håper sakens utfall kommer begge saker til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dine 72 kg må jo 74 kg være helt perfekt? Er jo ikke nødvendig å fylle klassen sin helt :)

Jeg trodde 90kg var det laveste. Skyldes nok ingen research fra min side hehe :) eller tenkte på strongman klasser. Som jeg heller ikke vet mye om.

Hadde vært gøy med noe lokalt noe, ganske sikker på at jeg hadde fått skikkelig juling :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vis man ser på skjort er det vel ikke uvanlig med 50kg+ men dette kommer jo ann på. er man sterk i triceps henter man en del der.

knebøy drakt og bind 50-100kg ekstra

Mark er vel der man henter minst eneste er vel får dem som løfter sumo som kan hente litt.

jeg personlig hentet 25kg på ei skjorte som er for stor og ca 30kg på bare knebind i bøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vis man ser på skjort er det vel ikke uvanlig med 50kg+ men dette kommer jo ann på. er man sterk i triceps henter man en del der.

knebøy drakt og bind 50-100kg ekstra

Mark er vel der man henter minst eneste er vel får dem som løfter sumo som kan hente litt.

jeg personlig hentet 25kg på ei skjorte som er for stor og ca 30kg på bare knebind i bøy

Nå er dette svært individuelt og hvis folk tror man henter ut masse kg på utstyret med en gang tar man grundig feil! Det kommer ann på hvilke vektklasser da som regel de lavere klassene sliter med å få utbytte av skjorta osv. Her er det mange faktorer. Man på terpe og terpe teknikkmessig for å få tjene kg på utstyret over tid.

Selv har jeg vel 50-60kg mer med utstyr i bøy, 25kg i benkpress med skjorte og 10kg i markløft klassisk.

Har hatt flere personer som har kritisert utstyret og syntes det er latterlig at man bare skal tjene masse kg på utstyret så fort man tar det på seg. Har blant annet hatt flere byggere som har kommentert, men da de skulle prøve ente det med totalbom på vekter under raw pers og en annen slet blant annet med vekter 5kg over rawpers, men fikk omsider presset det opp.

Utstyret fører til en ny faktor som krever stor grad av rett teknikk til denne type løfting og man kan fort ryke ut på en konkurranse om man har fått trent lite med utstyret i en oppkjøring. Selv om man henter kg på utstyret krever det fortsatt å bli sterkere i området den gir minst hjelp så det går fint ann å bli sterkere med utstyr over tid uten at rawpersen din flytter seg ettersom man fokuserer på feks toppen i en benkpress og legger inn varianter for å styrke denne delen av løftet i treningen. Om utstyret blir eller blir byttet ut med raw er likegyldig for meg annet enn at det mest sannsynlig vil komme inn en gjeng strongman/byggere som har vært på diverse medikamenter som vil prøve seg og da er det viktig at Antidoping Norge kommer enda mer på banen og at klubbene sjekker historien til nye løftere. Jeg gidder rett og slett ikke konkurrere mot noen sprøyte/pillehuer som har tatt snarveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette svært individuelt og hvis folk tror man henter ut masse kg på utstyret med en gang tar man grundig feil! Det kommer ann på hvilke vektklasser da som regel de lavere klassene sliter med å få utbytte av skjorta osv. Her er det mange faktorer. Man på terpe og terpe teknikkmessig for å få tjene kg på utstyret over tid.

Selv har jeg vel 50-60kg mer med utstyr i bøy, 25kg i benkpress med skjorte og 10kg i markløft klassisk.

Har hatt flere personer som har kritisert utstyret og syntes det er latterlig at man bare skal tjene masse kg på utstyret så fort man tar det på seg. Har blant annet hatt flere byggere som har kommentert, men da de skulle prøve ente det med totalbom på vekter under raw pers og en annen slet blant annet med vekter 5kg over rawpers, men fikk omsider presset det opp.

Utstyret fører til en ny faktor som krever stor grad av rett teknikk til denne type løfting og man kan fort ryke ut på en konkurranse om man har fått trent lite med utstyret i en oppkjøring. Selv om man henter kg på utstyret krever det fortsatt å bli sterkere i området den gir minst hjelp så det går fint ann å bli sterkere med utstyr over tid uten at rawpersen din flytter seg ettersom man fokuserer på feks toppen i en benkpress og legger inn varianter for å styrke denne delen av løftet i treningen. Om utstyret blir eller blir byttet ut med raw er likegyldig for meg annet enn at det mest sannsynlig vil komme inn en gjeng strongman/byggere som har vært på diverse medikamenter som vil prøve seg og da er det viktig at Antidoping Norge kommer enda mer på banen og at klubbene sjekker historien til nye løftere. Jeg gidder rett og slett ikke konkurrere mot noen sprøyte/pillehuer som har tatt snarveien...

Her har du et godt poeng, utstyr krever mye trening og teknikk, og man er avhengig av at andre kan det og kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger du i forhold til kvalifikasjonskravet da Pinglo? Har tenkt litt på styrkeløft selv, trener med ei fra kk-67 iblandt.

Ikke prøvd med utstyr enda, ligger i underkant av 300 raw. Et lite stykke opp enda.. :)

Har løftet 360 på stevne med utstyr, tyngste rawløftene jeg har hatt til sammen er 285 kg totalt, men det er nok ikke en reell maks, siden jeg i utgangspunktet ikke makser utstyrsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...