Gå til innhold

Minimumskrav


GrommiZ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja og nei.

Det du mest sannsynlig tenker på er noen slags minimumsvekter, eller liknende. Det finnes det ikke.For å delta på alle andre stevner enn NM er det nok å være medlem av en styrkeløftklubb, ha løst lisens (og dermed også skrevet under antidopingkontrakt) og at du har godkjent løfteutstyr. Det vil i praksis bety at du må kjøpe deg en styrkeløftsinglet, av denne typen eller noe liknende, og knestrømper om du ikke har slikt fra før.

055269_Clubline_Trikot_schwarz_2.jpg

Løfteutstyr: Treningssko, knestrømper, løftesinglet (brytedrakt) og t-skjorte. Ev. håndleddsbind/knevarmere/belte

Skal du løfte med utstyr legger du benkpresskjorte, og løftedrakt til knebøy og markløft + knebind på listen

For å få delta i NM, finner du kvalifiseringskravene under. Dette er antall kg man må løfte totalt for å kvalifisere seg (bortsett fra, ganske åpenbart, benk-nm).

Krav gjeldende fra 1.1.2011

http://styrkeloft.no/kvalifiseringskrav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato har vi ikke utstyrsfrie NM. Med andre ord kan man kvalifisere seg med eller uten utstyr, alt ettersom hva man velger. :)

Det jeg ikke skjønte var om tallene på listene var med eller uten utstyr. Når jeg ser etter er det forskjellige vektklasser på listene og. Er det de nye vektklassene? Isåfall, hvilken er det som gjelder?

Lurer på hvorfor NSF ikke har tatt initiativet selv til å opprette utstyrsfritt NM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper at grunnen til at NSF ikke har tatt initiativ er at de har lyst at utøverne av sporten skal kunne hevde seg i utlandet, og der foregår det meste med utstyr (?) og derfor velger å fokusere på det som blir mest likt det de møter i det store utland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at grunnen til at NSF ikke har tatt initiativ er at de har lyst at utøverne av sporten skal kunne hevde seg i utlandet, og der foregår det meste med utstyr (?) og derfor velger å fokusere på det som blir mest likt det de møter i det store utland

De tar altså mer hensyn til idretten enn utøverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar altså mer hensyn til idretten enn utøverne.

Det sa jeg ikke, jeg bare antok at det var grunnen til at det var fokus på konkurranser med utstyr. Pinglo eller Andre M kan nok svare mye bedre på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ;)

Hvis du vet svaret på de 2 spørsmålene mine ovenfor hadde jeg blitt meget glad hvis du kunne svare :)

Jeg mener at ble ble byttet om på vektklasser for en stund tilbake for å være mer lik slikt det er ellers i Europa, men igjen er jeg ikke 100% så noen får bekrefte/avkrefte.

Ser det står "krav gjeldende fra 1.1.2011" så er nok det som er gjeldene i dag, og løftene er det du må klare med eller uten utstyr.

Må ikke ha utstyr for å konkurrere annet en minimum som Pinglo spesifiserte (singlet m.m)

Når det gjelder selve resultatlistene og ikke kvalifiseringslistene så bruker utstyrsfritt å være merket med * eller noe for å skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kvalik kravene til NM, du kan jo konkurrere i regionsmesterskap osv til du klarer kravene til nasjonalt. Da det ikke er et minimumskrav der som pinglo nevner ovenfor "Det du mest sannsynlig tenker på er noen slags minimumsvekter, eller liknende. Det finnes det ikke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til kvalifiseringskravene dine: Det finnes ikke egne utstyrsfrie krav. Men du kan gjerne kvalifisere deg til NM utstyrsfritt likevel, om du klarer kravet :) Du kan selvsagt også løfte utstyrsfritt på NM.

Jeg tror jeg skjønner litt hvilken diskusjon du legger opp til så vi kan jo ta det første først.

Utstyrsfri løfting i Norge i 2012™

Per dags dato er stevnene med VM og EM-status i IPF med utstyr. Det er derfor naturlig at landslagsutøverne, og de som aspirerer mot landslag og internasjonale konkurranser, også trener med og konkurrerer med utstyr. I Norge fungerer det slik at man kan arrangere utstyrsfrie stevner opp til RM (Regionsmesterskap) status. Dette har allerede blitt gjort i Region vest i 2012. Om man stiller til konkurranse uten utstyr får man også dette protokollført som utstyrsfri løfting, og man har egne utstyrsfrie rankinger. Disse kan være misvisende, siden som tidligere nevnt, ikke alle de beste løfterne løfter utstyrsfritt. Utstyrsfritt NM ble foreslått på fjorårets forbundsting, men ble nedstemt. Flertallet av styrkeløftklubbene vil med andre ord (foreløpig) ikke ha utstyrsfrie NM.

Situasjonen i dag kan endre seg. Utstyrsfri løfting er på fremmarsj, og det kan godt være at styrkeløft om noen år ikke ser ut som styrkeløft i dag.

Til din "NSF tar mer hensyn til idrett enn utøvere" så synes jeg det er et ganske merkelig utsagn. Det er mange løftere som liker (elsker) å løfte med utstyr, inkludert undertegnede. Det er veldig mange som mener veldig mye om utstyrsbruk i styrkeløft, fellesnevneren er stort sett at ingen av dem er styrkeløftere, og de færreste har prøvd utstyr. Om man har sterke meninger om hvilken retning en idrett skal gå i, er veien å gå å involvere seg i idretten gjennom klubber og på forbundsnivå, ikke å diskutere det ihjel på internett.

Personlig så mener jeg at det er litt håpløst å skulle ha to sett med norgesmestere, to sett med norgesrekorder ++++ Styrkeløft er slik jeg ser det en for liten idrett til å skulle splitte den i to enda en gang. Både fordi jeg er motstander av medaljer på billigsalg, og fordi det fortsatt er utstyrsløfting som gjelder internasjonalt. Man bør på sikt gjøre et valg, utstyr eller ikke utstyr, og i tillegg mener jeg vi bør følge retningen IPF tar, siden vitsen med toppidrett er nettopp å kunne konkurrere og å vinne medaljer i mesterskap som EM og VM. Utstyrsfrie eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg kun løftet utstyrsfritt alle år jeg har trent, men det har ikke noe med valg å gjøre. Heller med mangel på mulighet, da jeg aldri har trent med noen som har slik utstyr. Hadde vært morsomt og prøvd med utstyr for å se på forskjellen.. Har kontakt med Askim styrkeløfterklubb og skal inn dit neste uke for å trene litt..

Når det gjelder minimumskrav, så tenkte jeg på om det var noen nedre grense på hvor mye man må løfte for og kunne delta i konkuranser.

Takk for utfyllende og bra svar Pinglo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi først er inne på tema.. Hvor mye mer er det vanlig å løfte med utstyr i forhold til uten utstyr?

Det er veldig vanskelig å gi noen konkrete tall, siden det varierer veldig hvor mye folk får på utstyret. Jeg får rundt 40 kg i bøy, kanskje 20 kg i mark (vanskelig å si, jeg har ikke makset ordentlig utstyrsfritt) og 10 kg i benk. Finnes folk som tjener opp til 90 kg på for eksempel benkskjorte, så det er en relativt unøyaktig vitenskap.

Det man kan sammenlikne med kanskje, er jo hva IPF legger til grunn at folk tjener på utstyret. I standardkrav til verdensrekorder utstyrsfritt som ligger her:

http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Championships/RAW_WORLD_RECORDS_01_01_2012.pdf

Så antar man at utstyrsfri bøy og benk skal være 75% av standardkravet med utstyr, og markløftkravet er 90% av standardkravet med utstyr (får mindre på utstyr i markløft enn i bøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg kun løftet utstyrsfritt alle år jeg har trent, men det har ikke noe med valg å gjøre. Heller med mangel på mulighet, da jeg aldri har trent med noen som har slik utstyr. Hadde vært morsomt og prøvd med utstyr for å se på forskjellen.. Har kontakt med Askim styrkeløfterklubb og skal inn dit neste uke for å trene litt..

Når det gjelder minimumskrav, så tenkte jeg på om det var noen nedre grense på hvor mye man må løfte for og kunne delta i konkuranser.

Takk for utfyllende og bra svar Pinglo :)

God tur til Askim! Veldig mange hyggelige løftere der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kvalifiseringskravene dine: Det finnes ikke egne utstyrsfrie krav. Men du kan gjerne kvalifisere deg til NM utstyrsfritt likevel, om du klarer kravet :) Du kan selvsagt også løfte utstyrsfritt på NM.

Jeg tror jeg skjønner litt hvilken diskusjon du legger opp til så vi kan jo ta det første først.

Utstyrsfri løfting i Norge i 2012™

Per dags dato er stevnene med VM og EM-status i IPF med utstyr. Det er derfor naturlig at landslagsutøverne, og de som aspirerer mot landslag og internasjonale konkurranser, også trener med og konkurrerer med utstyr. I Norge fungerer det slik at man kan arrangere utstyrsfrie stevner opp til RM (Regionsmesterskap) status. Dette har allerede blitt gjort i Region vest i 2012. Om man stiller til konkurranse uten utstyr får man også dette protokollført som utstyrsfri løfting, og man har egne utstyrsfrie rankinger. Disse kan være misvisende, siden som tidligere nevnt, ikke alle de beste løfterne løfter utstyrsfritt. Utstyrsfritt NM ble foreslått på fjorårets forbundsting, men ble nedstemt. Flertallet av styrkeløftklubbene vil med andre ord (foreløpig) ikke ha utstyrsfrie NM.

Situasjonen i dag kan endre seg. Utstyrsfri løfting er på fremmarsj, og det kan godt være at styrkeløft om noen år ikke ser ut som styrkeløft i dag.

Til din "NSF tar mer hensyn til idrett enn utøvere" så synes jeg det er et ganske merkelig utsagn. Det er mange løftere som liker (elsker) å løfte med utstyr, inkludert undertegnede. Det er veldig mange som mener veldig mye om utstyrsbruk i styrkeløft, fellesnevneren er stort sett at ingen av dem er styrkeløftere, og de færreste har prøvd utstyr. Om man har sterke meninger om hvilken retning en idrett skal gå i, er veien å gå å involvere seg i idretten gjennom klubber og på forbundsnivå, ikke å diskutere det ihjel på internett.

Personlig så mener jeg at det er litt håpløst å skulle ha to sett med norgesmestere, to sett med norgesrekorder ++++ Styrkeløft er slik jeg ser det en for liten idrett til å skulle splitte den i to enda en gang. Både fordi jeg er motstander av medaljer på billigsalg, og fordi det fortsatt er utstyrsløfting som gjelder internasjonalt. Man bør på sikt gjøre et valg, utstyr eller ikke utstyr, og i tillegg mener jeg vi bør følge retningen IPF tar, siden vitsen med toppidrett er nettopp å kunne konkurrere og å vinne medaljer i mesterskap som EM og VM. Utstyrsfrie eller ei.

Jeg vet hvilken diskusjon jeg kaster meg ut i ja. Jeg har sett hvordan det kan gå for sek på andre forum. Jeg har lyst på en saklig diskusjon, selv om jeg ikke har så mye å komme med :)

Det jeg mente med "De tar altså mer hensyn til idretten enn utøverne" var at de ikke tar hensyn til de som vil ha et utstyrsfritt NM.

Angående avstemning. Det kan hende at de klubbene som stemte "mot" utstyrsfritt hadde stemt "samme for meg" om de hadde hatt muligheten, så lenge de kan fortsette å konkurrere med utstyr.

En må selvsagt bevare utstyrsløftinga, men med en voksende interesse tror utstyrsfritt tror jeg NSF snart må bøye seg for den voksende vilje. Hvis hensikten med å unngå utstyrsfritt NM er å få flest mulig interessert i utstyrsløfting mener jeg de har et egoitisk fokus. Folk må få velge selv, og begge valgene burde være like prestisjepreget innenfor Norge. Jeg sier ikke NSF har dette som mål, men at den kan være en mulighet :)

Jeg ser ikke problemet med 2 norgesmestere innenfor styrkeløft. Med og uten utstyr er 2 helt forskjellige ting

Som vi ser kan du dette her mye bedre enn meg. Men jeg engasjerer meg for saken, og prøver å komme med gode argumenter så langt det er mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig mange utøvere (om noen) som er MOTSTANDERE av utstyrsfri løfting. Problemet her at man får en deling av en allerede liten idrett. Det er ikke for å holde noen utenfor. For meg og for mange andre er det ikke så farlig om man løfter med eller uten utstyr, problemet er at man får to sett norgesmestere, to sett med norgesrekorder, og med såpass mange vektklasser osv. blir dette å smøre et lite miljø veldig tynt utover.Og jeg tror det er heller dette enn motstand mot løfting uten utstyr som er essensen her :)

Hvis hensikten med å unngå utstyrsfritt NM er å få flest mulig interessert i utstyrsløfting mener jeg de har et egoitisk fokus.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med et egoistisk fokus. Det er helt opp til hver enkelt om man vil løfte med eller uten utstyr, eller for den saks skyld delta på NM så lenge man er kvalifisert. Problemet med å ha to NM er nettopp det, at det blir to NM. Går IPF mot utstyrsfri løfting, blir jo den opplagte reaksjonen å gå i samme retning i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...