Gå til innhold

bloggfenomenet?


marte89

Anbefalte innlegg

Hvordan kan Sophie Elise, 17 år gammel, og bor hjemme, uten jobb, ha råd til GHD-stylingtools (det koster 2000 spenn for tang og 1200 for føna), hårbørster til 950 kroner, kjøpe extentions til 2000 kroner hver måned, å drikke hver helg, kjøoe nye klær hele tiden, har bare designersko og bruker gjennomsnittelig 4 bøtter selvbruning hver dag ha råd til dette? Hun kan umulig sponses av proffe stylingprodukter, sminke etc hele tiden.

Nei, hun blir nok sponsa hjemmefra helst for det meste, og det er litt trist av mange grunner.

Det hun signaliserer til unge jenter (deriblant min 14 år gamle søster) om at man MÅ ha dyre ting, for det tredje så er hun ett ekstremt dårlig forbilde for unge jenter, iogmed at hun skulker skolen, ikke står i matte i år, har skyhøyt fravær, helt greit å bruke barbiedop, helt greit å drikke, "bare spise snop" og pule rundt etc etc. Det verste er dog at denne jenta kommer til å få ett brutalt møte med virkeligheten når hun må kjøpe dopapir og og tannkrem i tillegg til alt stæsjet sitt, og en dag vil hun stå der og ikke vite om hun har råd til både brød og pålegg. Foreldrene har ett seriøst ansvar for å lære sine barn nøysomhet og viktighet av å prioritere etter pengeboka, ikke etter hjertens lyst.

Fotballfrue nevnte en gang at en dårlig bloggmnd gav 40K i inntekt, en bra gav 100K. Så det er en del penger å hente på bloggingen. :)

Jeg må si meg uenig i kritiseringen av Sophie. Tittet selv innom der nå og da og det er virkelig ikke det inntrykket jeg har fått av den jenta. Mulig at fjortenåringer ser det på en helt annen måte enn jeg, men i likhet med at foreldre burde sette grenser for barnas pengebruk, burde de også sette grenser for barnas bruk av Internett, om det er slik de blir påvirket av rosablogger. Selv oppfatter jeg Sophie som ærlig om sine opp- og nedturer, samt at matte er det eneste faget hun sliter med pga sykdommen sin. 5'er i norsk må da sies å være OK+, trass i fravær på skolen. Og bare pule rundt? Ryktespredning er en fin ting, om det skulle være sannheter i det, må da alle med et par år på baken kunne legge fra seg fristelsen om å spre dette videre.

Store muligheter for at du har rett når du sier at hun kommer til å få et brutalt møte med virkeligheten, men det er det utrolig mange andre som gjør og, uavhengig pengebruk. Mange som har OK pengebruk, men som ikke evner å ta vare på en husstand ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke så vanskelig å få penger til slikt om man er fra et møblert hjem. Husker selv den tiden. Hadde penger til kjøp og bruk av bil mens jeg gikk på vgs UTEN å jobbe, kjøpte meg PA-anlegg til 40 000 uten å ha en jobb på forhånd etc. Mange andre har nok også hatt det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre vent til dei vert smelt på tjukka, seier eg berre ;) Eg kunne ete så mykje eg ville og trene så lite eg ville fram til eg vart gravid med jentungen for seks år sidan. Eg vog 45 kg fordelt på mine 163 cm uansett kor mykje eg prøvde å legge på meg. 6 år, ein femåring og 15 kg seinare er situasjonen ein heilt annan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert nevnt før, men husk at de er ganske unge enda. Jeg kunne ha lørdagskveld 3 ganger i uka, trente ikke og merket ikke forandring på kroppen. Det året jeg runda 23 kunne jeg ikke gjøre det lenger :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...