Gå til innhold

"Rykker til" når jeg sover.


strobe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg så en gang en forskningsrarpport på temaet, som omhandlet at dette kommer fra ur-instinktet på at en ikke skal sovne i utryge omgivelser, som nevnt over, og at man skal være på vakt, passe på. Uten at jeg lagret linken for kilde da.

Pleier å få det om jeg "snubler" i drømmen. Våkner og når kjæresten får slik. Synes bare det er morsomt egentlig, blir aldri så våken at jeg ikke sovner rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man legger seg ned for å sove så jobber den ene hjernehalvdelen med å få kroppen til å slappe av, men idet man slapper litt for godt av så kommer den andre halvdelen til unnsetning fordi den tror at du faller og dermed strammer den til musklene så man får disse rykningene. Kan det være at det samme skjer midt på natten? Man har jo ulike søvnperioder som skifter mellom dyp søvn, REM søvn osv. så kanskje i en sånn halvvåken tilstand så kommer disse tilbake. Morsomme greier egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok lite med drømming å gjøre, siden mennesker drømmer mest under REM-søvn, og under menneskelig REM-søvn er kroppen paralysert (i motsetning til f.eks hunder og katter). For eksempel drømmer man ikke når man går i søvne. Rykninger rett før man sovner er vanlig. Om man har rykninger flere ganger i løpet av natten ville jeg tatt en tur til legen, da dette kan ha negativ effekt på søvnkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

De rykningene du får ved innsovning, og de du får gjennom natten er litt forskjellige tror jeg. De du får rett før du sovner som gjør at du kan få følelsen av å falle er fordi kroppsmusklaturen er koblet ut, mens hjernen visuelt ser for seg bilder. Derfor kan kroppmusklaturen brått våkne opp igjen fordi hjernen et sekund har trodd at du er våken.

Har du prøvd med et tilskudd av magnesium? det kan hjelpe mot de rykningene du får iløpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd med et tilskudd av magnesium? det kan hjelpe mot de rykningene du får iløpet av natten.

Magnesium hjelper ikke ved hyptiske myokloniner. Jeg lurer virkelig på hvor denne magnesiumhypen kommer fra, for den begynner å gi meg kreftsvulster.

Dette har nok lite med drømming å gjøre, siden mennesker drømmer mest under REM-søvn, og under menneskelig REM-søvn er kroppen paralysert (i motsetning til f.eks hunder og katter). For eksempel drømmer man ikke når man går i søvne. Rykninger rett før man sovner er vanlig. Om man har rykninger flere ganger i løpet av natten ville jeg tatt en tur til legen, da dette kan ha negativ effekt på søvnkvalitet.

Hypnagoge hallusinasjoner vil de fleste oppfatte som drømmer, og dermed bruke drømmebegrepet, uten at det har noe med REM å gjøre :) Jeg har slike flere ganger om dagen til tider, og jeg påstår blindt hver gang at NÅ DRØMTE JEG SKIKKELIG, selv om jeg sov i type to minutter :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også rykninger når jeg sovner og på natten, men ikke sånn at jeg våkner av det. Har det alltid før jeg sovner, og noen ganger mens jeg sover - antageligvis mellom søvnfasene når jeg har minst dyp søvn. I de fasene med minst dyp søvn er det også lettest å våkne(så jeg må enten sove 3, 6 eller 9 timer f.eks.) og jeg drømmer også veldig sånn at jeg kan "styre" min egen drøm i de fasene.

Sparket eksen min en gang i leggen, og når han spurte "hva var det for?" så svarte jeg at jeg spilte fotball.. o_O Var i det stadiet av søvnen da at jeg reagerte på at det jeg svarte var jo helt rart, så brøt ut i latter og våknet selv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er fasinerende greier!

Sakser videre noen greier som kan være artig å lese :)

Myoclonus /mˈɒklənəs/ is a brief, involuntary twitching of a muscle or a group of muscles. It describes a medical sign and, generally, is not a diagnosis of a disease. Brief twitches are perfectly normal. The myoclonic twitches are usually caused by sudden muscle contractions; they also can result from brief lapses of contraction. Contractions are called positive myoclonus; relaxations are called negative myoclonus. The most common time for people to encounter them is while falling asleep (hypnic jerk), but myoclonic jerks are also a sign of a number of neurological disorders. Hiccups are also a kind of myoclonic jerk specifically affecting the diaphragm. When a spasm is caused by another person it is known as a "provoked spasm". Shuddering attacks with babies also fall in this category.

A hypnic jerk, hypnagogic jerk, sleep start, sleep twitch or night start, is an involuntary twitch which occurs during hypnagogia, just as a person is beginning to fall asleep, often causing him or her to awaken suddenly for a moment. Physically, hypnic jerks resemble the "jump" experienced by a person when startled,[1] often accompanied by a falling sensation.[2] A higher occurrence is reported in people with irregular sleep schedules.

According to the American Academy of Sleep Medicine there is a wide range of potential causes, including anxiety, caffeine, stress and strenuous activities in the evening.[4] Another theory often cited as a cause, is an evolutionary trait found in most primates; the brain misinterprets muscle relaxation and onset of sleep as a signal that the sleeper is falling out of a tree, consequently awaking suddenly. The reaction may have a selective value, prompting the sleeper to readjust position to ensure a fall did not occur.[5]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...