Gå til innhold

Teknikk i skulderpress med hantlar


Schwarzenegger

Anbefalte innlegg

Ser at det er veldig mange teoriar der ute om korleis ein skal trena skulderpress med hantlar. Variasjonane går på:

- Om ein stopper ved 90 grader i albogeleddet, når hantlane er på nivå med øyrene, eller heilt nede i bunnposisjon ved skuldrene.

- Om ein stopper opp i nederste posisjon med ein markert pause/stopp, eller om ein "spretter" vektene opp igjen uten ein markert stopp. Er det slik at ein markert stopp i nederste posisjon vil føra til mindre uheldig belastning på skuldrene?

- Om ein skal ha albogane rett ut til sidene (parallelt med kroppen) i heile løftebanen, eller framover (i same posisjon som fronthev). Eg blei fortalt av ein PT at sistnemde er riktig, men har aldri sett nåken som tar skulderpress slik. Det vil vel då vera naturlig med hammer grip, har heller aldri sett det.

Personlig har eg alltid trent:

- Heilt ned i bunnposisjon

- Markert stopp i bunnposisjon

- Albogane ut til sidene i heile løftebanen

Eg set dermed spørsmål ved om dette er riktig (mest skånsomt for skuldrene, og minst risiko for skade) utføring av skulderpress?! Ettersom kilder på nettet seier både det eine og det andre, hadde vore ekstra interessant å høyra meininga til fagfolk; fysio, kiropraktor, PT osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støtter brotipet over her, men legger til at skaderisikoen er høyere jo lengre ned du går. Jeg ser ingen grunn til å trykke hantlene så langt ned som mulig da det ikke bidrar til å øke involveringen av den muskelen jeg ønsker å trene med den øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kul video, fresh sveis! Så Mr. Espelund, vil du sei at svaret på spm då er at skulderpress kan tilpassast individuelt? OG gjelder dei samme prinsippa for skulderpress med hantlar? Dersom nøytral albogeposisjon (ikkje ut til sidene) er fordelaktig, spesielt i bunnposisjon, vil det kanskje vera et smart alternativ å kjøra arnold press? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For skuldrene sin del bør du ha omtrent samme bevegelse som ved en skapular skulderpress. Dette vil i teorien også være den bevegelsen du er sterkest i. Manglende mobilitet og og ulik anatomi kan derimot være argumenter for å løfte annerledes - inntil man har korrigert for dette. På samme måte som at man ikke skal kjøre ass-to-grass i knebøy om ikke teknikken tillater det.

Hvordan du bør gjennomføre øvelsen avhenger av flere faktorer; både hva målsetningen er (styrke, muskelvekst, funksjonell styrke, etc) og ditt øvrige treningsprogram. På den siste fjerdedelen (lockout) så er det primært triceps som jobber. Ønsker du muskelvekst kan du derfor korte litt ned på bevegelsesbanen, uten at det hemmer effekten.

For skuldra, styrken og muskelveksten sin del ser jeg ingen gode holdepunkter for hvorfor man skal gå helt ned - ei heller hvorfor man skal ha en stopp i bunn-posisjon. Man ønsker å bevare spennet og løfte så mye som mulig. En eksplosiv konsentrisk fase følges opp av en kontrollert og stabil eksentrisk fase. Dette gir optimal effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for utfyllande og konstruktivt svar! Har du ei formeining om arnold press er bedre for dei som sliter med skulderplager, eller er det ett fett? :)

Jeg for min del kjører ofte begge to, kan avslutte med arnold press. Den treffer skulderen på en helt annen måte og det vil du også merke om du prøver den ut. Ellers støtter jeg svaret til Rober her oppe, MEGET bra og utfyllende svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuldern min smalt ille under Arnold for mange år siden, og er livredd øvelsen fortsatt. Men det trenger selvfølgelig ikke bety at det var årsaken.

Det er en øvelse man bør kjøre "lette" løft på. Tunge løft på denne er ikke bra for skulderen rett og slett :/ som sagt fin øvelse og avslutte med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...