Gå til innhold

Teknikk i skulderpress med hantlar


Schwarzenegger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Letteste måten å skade skuldra på i skulderpress spør du meg er ikke om du gjør det slik eller slik, men når du skal ha opp vektene fra låret til skuldra, spesielt på35-40kg + :)

Har du ei formeining om kva teknikk som er best/værst når du skal ha vektene opp? Det ultimate vil vel vera å få ein kompis til å hjelpa deg opp med vektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar de opp selv, hadde jeg hatt en til hjelpe å få de opp sko jeg klart å presset 45-50 kg, men det jeg pleier å gjøre er å sette benken opp vanlig å en stepbenk/plate med ca 15-25cm høyde til å ha beina på, da er det lettere å løfte begynnelsen med låret og resten med skulder styrken. Men har opp til flere ganger fått små skader av å løfte de opp når jeg ike brukte stepbenken til å ha beina på. Lurt å trene støttemusklatur i skuldrene, så den tåler litt bank. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter å ha terpa teknikk og komt fram til nåke som fungerer bra for meg, slo det meg forrige veke "koffor svaier folk (inkl. meg) ryggen under skulderpress? Eg har no begynt å kjøra øvelsen med heile ryggen inntil benken, og det er jo betydelig tyngre. Eg antar at det er fordi ein i større grad bruker skuldermuskulaturen (som er den vi faktisk vil treffa under øvelsen), i staden for at løftet blir ein mellomting mellom skråbenk og skulderpress. Opinions?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha terpa teknikk og komt fram til nåke som fungerer bra for meg, slo det meg forrige veke "koffor svaier folk (inkl. meg) ryggen under skulderpress? Eg har no begynt å kjøra øvelsen med heile ryggen inntil benken, og det er jo betydelig tyngre. Eg antar at det er fordi ein i større grad bruker skuldermuskulaturen (som er den vi faktisk vil treffa under øvelsen), i staden for at løftet blir ein mellomting mellom skråbenk og skulderpress. Opinions?

Jeg svaier også en del i militærpress/skulderpress. Jeg gjør det for å ha et godt "spenn" og løfte tungt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svaier også en del i militærpress/skulderpress. Jeg gjør det for å ha et godt "spenn" og løfte tungt!

Men er det å løfta tungt i seg sjølv et mål for deg? Eller er målet å belasta skuldermuskulaturen maksimalt? Slik eg har forstått det, involverer du (øvre?) bryst meir dess større svai du har (og dermed dess meir horisontal posisjon overkroppen kjem i), og øvelsen (mhp. skuldre) blir dermed ikkje optimal fordi du tar meir av belastningen bort frå den muskelgruppa du faktisk vil trefffa?

Eg seier ikkje at eg har rett her, men er interessert å høyra andre sine meiningar. Sjølv har eg alltid trent som deg, med ganske stor svai, rett og slett fordi eg følte eg fekk meir trykk og kunne ha på meir kg. Men no har eg altså slutta med det fordi eg meiner eg berre lurte meg sjølv ved å ha på meir kg, og at eg ved å ha rett rygg aktiverer skuldermuskulaturen langt bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge bevegelsen skjer mest mulig opp og ikke ut fra brystet så tar jeg fordelen med tunge vekter. Selv om jeg svaier mye i rygg så er jo skuldrene ned og bak samt at bevegelsene skjer rett opp fra skuldrene.i hvilken grad brystet overtar er jeg usikker på..

Jeg svarer generelt bra på tunge vekter, har alltid god progresjon på skuldre, derfor velger jeg å fortsette så lenge det lar seg gjøre. Har også lette dager med mindre svai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ian McCarthy har som vanlig svaret. Skuldrene jobber mest i nedre halvdel av løftet mens triceps jobber mest i siste halvdel ved lockout. For å trene skuldrene bør man derfor ikke kjøre en kvartbøy-variant av skulderpress. Ellers burde face pulls være påbudt og fronthev forbudt.

http://www.youtube.com/watch?v=jkOG9sFgYeA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bevegelsen skjer mest mulig opp og ikke ut fra brystet så tar jeg fordelen med tunge vekter.

Allright! Men dess meir du svaier, dess meir vil jo bevegelsen gå ut (opp) ifra brystet, get it? Så, for å bruka dine ord, for at bevegelsen skal gå mest mulig rett opp (frå skuldrene), så må ein jo ha ryggen klistra inntil benken + benken innstilt på perfekt 90* vinkel, og ikkje type 110* vinkel som ofte blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...