Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kort svar : Nei.

Lengre svar, Dype knebøy aktiverer flre muskelfibre i kroppen som fører til bedre utvikling.

Les denne artikkelen, den forteller alt på en direkte og enkel måte:

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/when_it_comes_to_squats_easier_doesnt_work

Fordelen med dyp knebøy er at du må ha mye mindre vekt, og dermed en mye mindre belastning på ledd (ikke minst ryggen). Du aktiverer flere muskler og ikke minst rumpa samtidig blir flere av musklene med på å stabilisere kneet da de blir aktivert. I tilegg gir dyp knebøy bedre effekt på flere parameter enn halv knebøy, la oss se på en studie på dype knebøy vs. halve.

Lawrense V og medhjelpere (2000) så på effekten av dype vs. grunne knebøy og beinpress trening på evnene til å hoppe og relaterte faktorer. Det er først og fremst de relaterte faktorene vi skal se nærmere på her.

Gruppen ble delt i tre hvor en gruppe trente dype knebøy, en gruppe trente grunne knebøy og den siste gruppen var kontroll. Etter 9 uker viste studien at gruppen som trente dype knebøy var den enste gruppen som presterte bedre enn kontrollgruppen på grunne knebøy. ( Selv om de hadde trent dype). Kontroll gruppen trente også. At ikke gruppen som trente grunne knebøy slo kontroll gruppen på retesten syns jeg forklarer hvor mye bedre treningseffekt dype knebøy gir i forhold til grunne, dype knebøy slo de, grunne knebøy slo de ikke. Gruppen som trente dype knebøy hadde og signifikant bedre resultat på dype knebøy enn begge gruppene.

Studien konkluderte med at dype er en bedre teknikk for å øke prestasjon i både grunne og dype knebøy. Altså du forbedrer deg over ”hele linja”. Jeg pleier å la lumbalfleksjonen styre hvor langt ned jeg lar mine kunder og meg selv gå. Idet du ser at rumpa eller bekkene vipper ned eller under bør man stoppe ved det punktet. er dette punktet høyt over parallell bør man jobbe med mobiliteten i hofter og hamstring så man etterhvert kan gå dypere.

http://treningsfysiolog.com/2010/08/27/dype-vs-grunne-kneb%C3%B8y/

Annonse

Ja, med visse atterhald.

Sondre sa det ganske greit. Går du langt ned og får ein stor vipp i rumpa så mister du spenn i korsryggen og kan over tid på belastningsskader. Løysinga er å gå så langt ned som du kan utan å miste spennet og eventuelt jobbe med mobilitet om du vil gå lengre ned.

90 grader er ikkje knebøy, det er kvartbøy. Alle bør gå ned til parallell. Skal ein lengre ned er det som sagt lurt å ha kontroll på korsryggen. Det er ikkje feil å stoppe ved parallell på grunn av manglande mobilitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...