Gå til innhold

Knebøy ved Bekhterev


Thomas A.

Anbefalte innlegg

Hei alle kunnskapsrike fysiologer! :)

Har en kompis som skal igang med trening. Har levd ett stillesittende liv, men med fysiske jobber.

I høst fikk han diagnosen Bekhterev, "en kronisk betennelsesaktig leddsykdom som hovedsakelig angriper bekkenet, ryggen og brystkassen" http://www.bekhterev.no/

Mitt spørsmål er, tror dere det vil lønne seg med litt beinpress og curls/extentions av noen slag, før han gir seg på bøy/mark?

Jeg tror at han vil bli mye friskere nå som han begynner å trene, men jeg er usikker på dette med baseøvelser i hans tilfelle..

Skal selvsagt høre med legen, men interessant å høre deres tanker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har også diagnosen Bekhterev.

den fikk jeg i 2009 etter lange og tunge tider med smerter og sykemeldinger.. d var et helvette...

Jeg går på sprøyter som heter humira, som fungerer veldig bra. har ikke hvert plaget med noen smerter etter det.

klart jeg har merket at det er noe der, det er ingenting i forhold.

Jeg har trent ganske mye, blant annet vert med på Eirik Sandviks testperson program som varte i 12 uker.

Det var en bestemt diet for å øke muskel og forminske fett%.

Det var imot revatalogens annbefalninger, men jeg var bestemt på at dette skulle jeg klare:) og det gikk kjempe fint:)

Jeg har altid hatt en aktiv jobb og trent mye før jeg fikk sykdomen også.

men det er bra å begynne i det små, og jobbe seg oppover.

Jeg økte fra 100kg -160 i markløft.

Fra 90kg- 125 i frontbøy.

fra 95-125kg i benkpress.

Samt mye tabata trening!!:)

Her fra uke 1 og uke 12.

post-4312-14440830396525_thumb.jpg

Go 4 it!! :) men vær tålmodig og få teknikken på plass:)

post-4312-14440830396079_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Dette kommer han til å bli skikkelig inspirert av å høre! :)

kostholdet er endret, men kan sikkert optimaliseres i samråd med lege..

Tusen takk for svar!! :)

Hei.

Jeg har også diagnosen Bekhterev.

den fikk jeg i 2009 etter lange og tunge tider med smerter og sykemeldinger.. d var et helvette...

Jeg går på sprøyter som heter humira, som fungerer veldig bra. har ikke hvert plaget med noen smerter etter det.

klart jeg har merket at det er noe der, det er ingenting i forhold.

Jeg har trent ganske mye, blant annet vert med på Eirik Sandviks testperson program som varte i 12 uker.

Det var en bestemt diet for å øke muskel og forminske fett%.

Det var imot revatalogens annbefalninger, men jeg var bestemt på at dette skulle jeg klare:) og det gikk kjempe fint:)

Jeg har altid hatt en aktiv jobb og trent mye før jeg fikk sykdomen også.

men det er bra å begynne i det små, og jobbe seg oppover.

Jeg økte fra 100kg -160 i markløft.

Fra 90kg- 125 i frontbøy.

fra 95-125kg i benkpress.

Samt mye tabata trening!!:)

Her fra uke 1 og uke 12.

[ATTACH=full]8597[/ATTACH][ATTACH=full]8598[/ATTACH]

Go 4 it!! :) men vær tålmodig og få teknikken på plass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har også diagnosen Bekhterev.

den fikk jeg i 2009 etter lange og tunge tider med smerter og sykemeldinger.. d var et helvette...

Jeg går på sprøyter som heter humira, som fungerer veldig bra. har ikke hvert plaget med noen smerter etter det.

klart jeg har merket at det er noe der, det er ingenting i forhold.

Jeg har trent ganske mye, blant annet vert med på Eirik Sandviks testperson program som varte i 12 uker.

Det var en bestemt diet for å øke muskel og forminske fett%.

Det var imot revatalogens annbefalninger, men jeg var bestemt på at dette skulle jeg klare:) og det gikk kjempe fint:)

Jeg har altid hatt en aktiv jobb og trent mye før jeg fikk sykdomen også.

men det er bra å begynne i det små, og jobbe seg oppover.

Jeg økte fra 100kg -160 i markløft.

Fra 90kg- 125 i frontbøy.

fra 95-125kg i benkpress.

Samt mye tabata trening!!:)

Her fra uke 1 og uke 12.

Go 4 it!! :) men vær tålmodig og få teknikken på plass:)

Jeg står i fare for å få denne diagnosen og kjører hardt på baseøvelser uten problem. Sammen med et bra kosthold syntes jeg kroppen føles bedre ut. Eneste jeg har måtte kutte ut er brysttrening, siden jeg er mye plaget med brystet. Må jo ellers trene etter formen. Trener jeg hardt når jeg er for sliten, ender det som regel med at jeg sover mesteparten av dagen derpå.

Espenlysø: Hvordan føler du brysttreninga har vært på brystet? Blir du strammere slik at ekspansjonen blir dårligere? Eller er dette ikke noe problem for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr også mye å bare komme seg på trening, uansett om man har vondt så er det godt å røre på seg og få varmen i seg.

Treningssenterene har som oftes spa avdeling som også kommer godt til nytte pga varmen.

Hei Julie.

Huff, jeg unner ingen denne diagnosen..

det har vert smerter i brystet i perioder, men etter som jeg kom igang med treningen og kostholdet så har det ikke vert noe spesielle plager. Jeg kan kjenne at det er noe som ikke stemmer av å til men ikke sånn at det gjør vondt å trene pga smerter.

Nå går jeg også på sprøyter som heter humira som jeg får av revmatalogen. Jeg tror ikke jeg har klart meg uten, men aldri si aldri:)

Det finnes mange forskjellige måter å trene bryst på, start med lette øvelser med et høyt reps antall.

Prøv deg fram, om du så ikke skulle føle det blir bedre prøver du en ny øvelse.

http://www.eiriksandvik.com/ sine sider finner du øvelsesguide.

http://myrevolution.no/s/ovelser/bryst/ er det også masse øvelser.

Forde om du får smerter i brystet når du trener bryst, betyr det heller ikke at problemet ligger i brystet,

Det kan vere muskler som ikke er sterke nokk til å støtte brystmuskelen, eller at teknikken kan pugges lit.

Jeg kan ikke si noe for sikkert, jeg er ingen ekspert, men anbefale å ta kontakt med en som kan fysisk trening/styrkecoach

som kan hjelpe deg på vei.

Håper at det løser seg for deg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy!

Å kjøre knebøy er en øvelse som ikke er nødvendig å trene for en som har hatt en sillesittende jobb og aldri trent før.

Det er en øvelse som krever mye teknikk og stabilitet.

Start heller med å beherske egen kroppsvekt med:

Knebøy med kroppsvekt.

Alternerende split jumps

Utfall med frivekter enten framover eller bakover. Den krever lit balanse i begynnelsen, men den kommer seg:)

Mountain climbers.

Burpees

Swings

Goblet Squats.

Overkropp, bryst rygg skuldre lats trenes med frivekter og kroppsvekt.

Kjør også mye kjærne øvelser

Som Planke, sideplanke, Pallof press høre og venster,Rollouts. osv

Bare et tipps:)

Men igjen, jeg er ingen ekspert.

Hør med folk som kan trening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har ingen smerter i brystet, men har redusert ekspansjon av brystet. Brystet er så stramt at det er tungt å puste, 1-2 min i 12 km/h på mølla så hiver jeg etter pusten. Har kuttet ut brysttrening, tror det hjelper litt, men ikke mye.

Siden jeg ikke har diagnose så har jeg bare NSAIDs, som funker bra av og til. Håper på biologiske medisiner hvis jeg får diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie G:

Håper du ikke er syk på noen måte.

Men har du sjekket om du har anstrengelsesutløst Astma?

http://m.nhi.no/index.php?&action=roi&host=portal.nhi.no&url=http%3A%2F%2Fnhi.no%2Fsykdommer%2Flunger%2Fastma%2Fastma-anstrengelsesutlost-6602.html&target=1024x566

Jeg har ikke hatt problemer med lungene og smerter i bryste når jeg trener.

Bare når jeg får testa den dårlige kondisen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått vite av revmatologen at jeg har redusert ekspansjon av brystet, det ble målt første gang jeg var det. Har hatt astma også, men den er bortimot borte og jeg har ikke noen effekt av medisinene. Skal ta det opp med sykehuset, lurte bare hva slags effekt du hadde av treninga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg spist på 12 ukesprogrammet var:

Forkåst: 2bokser tunfisk, 150g havregrøt.kesam,nøtter.

Middag eter trening: 300g kjyllingkjøttdeig som jeg avfettet.

Og 150g rå ris som jeg kokte.150g bønner.

Kveldsmaten var den samme som frokåst.

I alt dette var det periodisk faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Har fått vite av revmatologen at jeg har redusert ekspansjon av brystet, det ble målt første gang jeg var det. Har hatt astma også, men den er bortimot borte og jeg har ikke noen effekt av medisinene. Skal ta det opp med sykehuset, lurte bare hva slags effekt du hadde av treninga. :)

Går det bra:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra:)?

Hei! Detfinitivt bedre, selv om det ikke er bra! :) Har ingen funn på MR enda, men det har jo bare gått ett år siden det forverra seg. Tror mye av smerten kommer fra muskelimbalanser og stramme muskler, men det er fortsatt noen ting jeg ikke klarer å forklare. Jeg føler i alle fall at ting er lettere å kontrollere nå, og med litt hjelp tror jeg ting kan bli ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Detfinitivt bedre, selv om det ikke er bra! :) Har ingen funn på MR enda, men det har jo bare gått ett år siden det forverra seg. Tror mye av smerten kommer fra muskelimbalanser og stramme muskler, men det er fortsatt noen ting jeg ikke klarer å forklare. Jeg føler i alle fall at ting er lettere å kontrollere nå, og med litt hjelp tror jeg ting kan bli ok :)

så bra at det er lys i tunellen:) det er godt og høre.

du lærer mye av kroppen din da:) håper det blir enda bedre:) du e flenk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...