Gå til innhold

Tips til forbedring på utholdenhetstest


Lula

Anbefalte innlegg

Begynner å stresse litt med å få opp kondisjonen. Skal på sesjon i mars/april og ønsker å gjøre det så bra som mulig for å bli tatt seriøst mtp hva jeg vil med førstegangstjenesten min. På forsvarets sider er visstnok dette den fysiske testen de bruker på sesjon:

post-2051-14440829427348_thumb.png

Her er karakterskalaen for resultatene:

post-2051-14440829427876_thumb.png

Jeg skulle teste denne idag og ble rett og slett flau. Jeg har ikke spesielt god kondisjon, siden jeg nesten utelukkende har trent styrke siste året, og kondisjonsmessig har det kun blitt fjell -og skiturer, og en sjelden gang en rolig joggetur. Men jobber mer strukturert med kondisjonen for tiden. Men da jeg skulle teste denne ble jeg jo helt skremt. Jeg klarte bare å gjennomføre til det 9.minuttet, altså karakter 3. Da var jeg sur i beina og orket ikke tanken på å skru opp farta enda mer. Var ikke så veldig "tungpustet", men følelsen i beina var helt for jævlig. Er dette en fysisk begrensning for meg, ettersom jeg er ganske lav (1.63ish) og i tillegg har korte bein ift overkroppen, eller er det bare en dårlig unnskyldning i såfall? :p Vil klare i allefall karakter 6 eller 7, men er litt bekymret for om jeg er dømt til å løpe treigt i oppoverbakker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/kom-i-form-treningstips.aspx

Denne er jo rettet til 3000-meter, men kan sikkert hjelpe! :) I sidebaren på høyresiden er det forskjellige treningsprogram utifra hvor godt trent du er. Dette er jo ikke spesialtrening til denne testen, men det hjelper i alle fall på kondisjonen!

Ellers ser det ut som om Fanthomas har gode tips! Vil forresten si at det neppe er noen fysisk begrensning. Jeg er 1.58, og tipper at jeg hadde klart meg til karakter 7 eller 8 nå for tiden :p (Ikke at jeg vet det, men det så spennende ut og skal teste på mølla i dag;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket programmet til forsvaret. Hmm, jeg liker ikke å kritisere andre sin meninger, for det er vanskelig å vite hvilke metoder de selv har lagt til grunn.

Men, jogging 20min rolig= for kort økt til at du vil få noen særlig fremgang.

Så i henhold til forsvaret ville jeg økt litt på treningsmengden, i stedet for 20min jogg løpt 40min, i stedet for 40min, løpt 60min.

I tillegg ville jeg hatt noen harde intervalløkter (anaerob), dette fordi at 3000m grenser til en øvelse hvor den anaerobe kvaliteten vil påvirke resultatet.

Ved anaerob trening (max innsats), bør man i tillegg til å løp "max" tenke teknikk i tillegg, så max er ikke ensbetydene med å bare gutse på. Løp "max" under kontrollerte forhold. På lik måte som man trenger teknikk for å trene knebøy/markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/kom-i-form-treningstips.aspx

Denne er jo rettet til 3000-meter, men kan sikkert hjelpe! :) I sidebaren på høyresiden er det forskjellige treningsprogram utifra hvor godt trent du er. Dette er jo ikke spesialtrening til denne testen, men det hjelper i alle fall på kondisjonen!

Ellers ser det ut som om Fanthomas har gode tips! Vil forresten si at det neppe er noen fysisk begrensning. Jeg er 1.58, og tipper at jeg hadde klart meg til karakter 7 eller 8 nå for tiden :p (Ikke at jeg vet det, men det så spennende ut og skal teste på mølla i dag;) )

Jeg trodde også det når jeg så testen, men når jeg stod på mølla og stilte inn stigningen så ble jeg litt paff. 10 prosent stigning er tungt å spurte i! Fikk du testet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket programmet til forsvaret. Hmm, jeg liker ikke å kritisere andre sin meninger, for det er vanskelig å vite hvilke metoder de selv har lagt til grunn.

Men, jogging 20min rolig= for kort økt til at du vil få noen særlig fremgang.

Så i henhold til forsvaret ville jeg økt litt på treningsmengden, i stedet for 20min jogg løpt 40min, i stedet for 40min, løpt 60min.

I tillegg ville jeg hatt noen harde intervalløkter (anaerob), dette fordi at 3000m grenser til en øvelse hvor den anaerobe kvaliteten vil påvirke resultatet.

Ved anaerob trening (max innsats), bør man i tillegg til å løp "max" tenke teknikk i tillegg, så max er ikke ensbetydene med å bare gutse på. Løp "max" under kontrollerte forhold. På lik måte som man trenger teknikk for å trene knebøy/markløft.

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde også det når jeg så testen, men når jeg stod på mølla og stilte inn stigningen så ble jeg litt paff. 10 prosent stigning er tungt å spurte i! Fikk du testet? :)

Ja, det forstod jeg ikke helt. Det med 10%! Når jeg så det først, så tenkte jeg at det hadde med stigning av hastighet å gjøre. Så jeg testet uten stigning i det hele tatt. Da gikk det fint, og jeg gjennomførte hele testen.

Men nå som du sier det med høydestigning, må vel det også prøves :p Men det høres jo helt sykt ut, er ikke 10% veldig mye? :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ikke testes på sesjonen allerede? Nekter å tro at de har tid og penger til å teste alle som er innom sesjon. I så fall har du jo litt bedre tid på deg, i det minste. Ettersom testen her er lagt opp med en bratt stigning, vil nok motbakkeintervaller være lurt å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ikke testes på sesjonen allerede? Nekter å tro at de har tid og penger til å teste alle som er innom sesjon. I så fall har du jo litt bedre tid på deg, i det minste. Ettersom testen her er lagt opp med en bratt stigning, vil nok motbakkeintervaller være lurt å ha med.

Jo, er visst noe nytt de har begynt med, for det står på sidene og jeg spurte på utdanningsmessa hvor de bekreftet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal testes i motbakke er det viktig at du trener i motbakke. Om ikke vil du løpe på deg syre tidlig som du ikke klarer å eliminere (sånn som du erfarte når du skulle prøve nå). Øv på det du skal bli god på;) Dog så er det også viktig å utvikle aerob utholdenhet, dvs langkjøringer.

Et annet tips er også å trene teknikk som Fanthomas var inne på. I motbakke, særlig når det blir bratt så er kneløft og isett på tå viktig. (isett = hvordan du lander på foten).

Lykke til med trening og test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...