Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til vektnedgang.


Autumn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny her på forumet, jeg ville registrere meg fordi jeg virkelig trenger tips og råd, jeg er frustrert!

Jeg er en ung jente som har slitt med overspising i en årekke. Jeg er bare blitt tyngre og tyngre, trent litt og gått ned litt de siste par årene, men jeg finner fort tilbake til dårlige vaner. Jeg blir rett og slett gal av mine egne tanker om sunnhet og kalorier hele dagen lang, så jeg sprekker fort!

Jeg har noen måneder gått på en gruppe for overspisinglidelse, noe som ikke hjalp meg noe! :( Så jeg gikk til legen min og fortalte om probleme mine, hvordan jeg trener usunn mat, for det meste godterier/chips osv bare for å komme meg gjennom dagen (depresjoner).

Legen min ga meg en rekke råd, det viktigste var å kutte ut potet, ris og pasta, ja og brød da! Men! Hvordan skal jeg klare det, det er en så stor del av kostholdet mitt. Jeg kunne spise litt fullkorns ris og pasta, men måtte for all del unngå poteten, den var vistnok djelevelen!

Er dette gode råd for en overspiser? Kurslederen min anbefaler å ikke ha "neimat" for det trigger overspising, og heller fokusere på faste måltider. Jeg søker som en gal på Internett om hva som er sunt og ikke, overalt hører jeg forsjellige ting! Hvem er det jeg skal høre på? SKal jeg kutte ut potet, ris, brød og pasta så sliter jeg, hva skal jeg da spise? Jeg blir fort matlei og jeg er veldig glad i mat! Og jeg vil velge et kosthold som jeg skal kunne leve med.

Jeg er så vant med å kose meg på kveldene, den tiden er værst. Beste jeg vet er å sette meg ned i sofaen med favorittseriene mine, en flakse pepsi max, skål med chips eller ostepop, smågodt og masse sjokolade. Ja dette er så usunt som det kan bli... men hva gjør jeg når jeg bare må ha den kosen på kvelden? jeg blir helt besatt!! Klarer ikke sove om jeg ikke har fått i meg alt det sukkeret. En på kurset mente jeg hadde sukkeravhengihet! Kan det stemme? Eller ligger det mer under? Kan noen hjelpe meg?

Jeg har en lang historier med depresjoner og angst. Nylig oppdaget jeg at jeg tror jeg begynnte å overspise da jeg mistet moren min for veldig mange år siden, jeg ble besatt åv slanking og ville nesten ikke spise, så gikk det over til overspising, og jeg var brått langt over 100 kg.

Er det noen som kan hjelpe meg setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å kutte ut Pepsi Max, men chips, ostepop, smågodt og sjokolade bør begrenses. De sistnevnte er mye verre enn potet, ris, pasta og brød. Ennå ett hakk opp på sunnhetsskalaen finner vi blant annet magert kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Hvorvidt du har en diagnose eller ikke som tilsier at du bør unngå potet osv. er ikke jeg kompetent til å svare på, men det høres i så fall litt snodig ut.

Det virker som du ikke tenker på annet enn mat. Periodisk faste à la LeanGains er kanskje verdt et forsøk, ettersom små, hyppige måltider fungerer dårlig for deg? Det er i hvert fall flere på forumet her som trives med det, og det kan hjelpe deg å unngå overspising, i tillegg til at du får skikkelig metthetsfølelse på kvelden når du først spiser.

Nå vet jeg ikke om du bor alene eller ei, men for meg som bor alene er det veldig lett å unngå usunn mat ved å rett og slett ikke kjøpe det :). Hvis jeg er sulten og ikke har chips i skapet, ja da blir det kylling eller havregryn i stedet. Jeg vil råde deg til å trene styrke og spise grønnsaker og sunn, proteinrik mat generelt. Finn ut hva du liker av sunn, næringsrik mat og fyll heller kjøleskapet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke alene, men med min samboer. Det jeg spiser, spiser han. Han har ikke mine problemer, og for noen dager siden da jeg kom med dette her med å kutte ut pasta, ris og poteter, og jeg forklarte at det også går ut over han, så gjorde dette han ingenting, veldig støttende.

Nei, faktisk så føler jeg at jeg kun tenker på mat, kalorier, slanking og vekt hele tiden, hjernen min blir sliten rett og slett. Jeg må finne en balanse men aner ikke hvordan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott å høre at du har en støttende mann - det hjelper alltid på!

For å kunne lykkes med en ting, må man ha motivasjon. Det nytter ikke å gjøre noe fordi det "er riktig" - du må ønske det selv. Noen ganger er det vanskelig å finne motivasjon og derfor kan det være lurt å skrive opp hvorfor du ønsker å bli kvitt overspisingen og komme deg i form. Noen føler kanskje det kan bli litt "teit", men det er jo ikke verre enn at man kan henge den opp på et sted som andre som regel ikke har tilgang til, f.eks. soverommet.

Deretter anbefaler jeg deg å kvitte deg med mat som trigger til overspising. Kvitt deg med godteri, brus og veldig kaloririke matvarer. Bytt disse inn i matvarer som er bra for deg! Magert kjøtt, grønnsaker, mager kesam/skyr, egg, etc. Og ja, pepsi max er helt ok. For mange er det redningen og hverdagens lille kos.

Så kan det være et alternativ å loggføre maten på diett.no. Her vil du se hva du faktisk inntar i løpet av en dag, og du vil også kunne se hvor det kanskje bør strammes litt inn.

Fokuser på å få i deg godt med proteiner. Proteiner er med på å bevare muskelmasse når man vil gå ned i vekt, og de er også med på å holde deg mett lengre.

Legg gjerne inn litt bevegelse i hverdagen. Bare det å gå kan ha veldig gunstig effekt. Man trenger ikke løpe marathon eller bo på et treningsstudio for å være sunn og sprek. Ikke alle har det ønsker om en supertrent kropp, og "nøyer" seg med en vanlig kropp som fungerer i hverdagen. Men uansett hva dine mål er, så anbefaler jeg deg å tenke på å begynne med styrketrening etterhvert som du får litt energi og motivasjonen øker. Akkurat nå bør nok hovedfokus ligge på å bli kvitt overspisingen og komme seg inn i mer normale rytmer. Men om du klarer å kombinere begge deler, så er det supert - men ikke et must.

Når det gjelder gåturer så anbefaler jeg deg å kjøpe deg et par gode sko og ta med en mp3-spiller/smarttelefon med musikkavspiller slik at du kan høre på litt god musikk mens du går. Jeg syntes i hvert fall det er veldig deilig å gå en tur med musikk på øret <3 Men det er individuelt da, andre liker å høre på fuglene kvitre ;) Jeg foretrekker både óg - litt variasjon er greit!

Lykke til! Er det noe mer du lurer på, så er det bare å spørre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt, ja det er ikke lett å ikke la vekta styre deg.

Forrige gang jeg prøvde å gå ned gikk jeg ned 3 kg første uka. Jeg hoppet opp og ned av glede!! <3

Neste uke igjen opp 200 gram! :( Jeg ble så sint og frustrert for jeg hadde jo gjort alt likt som forrige uke, og da sa det stopp. Hva var vitsen tenkte jeg.

Håper jeg kan høre fra noen andre også, tar alt av tips og hjelp jeg kan få her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du synes det er vanskelig i starten, been there and done that! Har vært akkurat samme sted som deg, men jeg fant heldigvis min egen vei ut av det. Jeg har i tillegg funnet ut at jeg ikke tåler gluten, og da ble jeg skikkelig lei meg! Men, det meste kan erstattes. Og jeg er enig i at ingenting skal være nei-mat, gjør det heller til en-dag-i-uken-mat i en sunn porsjon.... Middagene var det jeg syntes var verst å endre på, men nå kunne jeg ikke tenke meg å gjøre det annerledes. God mat fra bunnen av, mer energi, og sunn mat! Har kuttet ut halv/helfabrikata og lager sauser etc fra bunnen av selv. I stedet for ris og pasta så bruker jeg quinoa, linser, perlebygg, bønner og erter i forskjellige variasjoner. Et stykke fisk/kjøtt/fugl, også prøver jeg alltid å ha masse grønnsaker til. Fyll opp kjøleskapet med kaloriløse grønnsaker til kveldene, og lag f.eks dip av mager kesam. Jeg ble kvitt mine depresjoner og migrene etter at jeg la om på kostholdet mitt, men sier ikke at det skjer alle! Prøv deg frem med hvor mange måltider osv du trenger om dagen, men prøv å holde litt track på kalorier i starten så du får feelingen av hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-3+0,2=-2,8

Se det positive da, du har gått ned 1,4 kg i snitt per uke! Vekttap tar tid, det må du bare innstille deg på. Vekta kan være litt upålitelig også, spesielt når du måler med så korte mellomrom. Sjekk midjemålet, vekta, styrken og kondisjonen og ha som mål å forbedre deg på 3 av 4 i løpet av en måned heller? Du mister ikke 1 kilo over natta, tenk langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å IKKE veie deg så ofte. Det rekker langt med en gang i måneden. Vekten vil variere hele tiden uansett, og den er ikke ensbetydende med en slank kropp. Vekt er bare en av mange målinger som tilsammen sier noe om helsen, men du er ikke alene om å være opphengt i vekten. Det er et veldig vanlig "fenomen", særlig blant jenter.

Du sier selv også noe om at du mister litt motivasjonen når vekten viser mer en den gjorde sist - og det er i hvert fall en god grunn til å droppe den. At man føler seg bedre og ser bedre ut BØR være to likeså viktige målinger for hvordan det står til - fokuser mer på det!

Fokus på andre ting kan faktisk ha positiv effekt, også på vekten. Kanskje klarer du å gjøre ting du ikke klarte før eller at du nå gjør det enda bedre. Går lengre, jogger fortere, løfter tyngre, etc. Bedre humør, glødende ansikt, livsglede, etc., synd at folk ikke fokuserer mer på disse tingene enn et "dumt" tall...

Fra neste gang du veier deg så la det gå en måned før du veier deg en gang til. Fokuser på andre ting underveis, og prøv å finn glede i det du gjør. En livsstilsendring er ikke en bootcamp der du skal pine deg mest mulig for å oppnå mest mulig på kortest tid. Det er en endring du skal leve med resten av livet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å IKKE veie deg så ofte. Det rekker langt med en gang i måneden. Vekten vil variere hele tiden uansett, og den er ikke ensbetydende med en slank kropp. Vekt er bare en av mange målinger som tilsammen sier noe om helsen, men du er ikke alene om å være opphengt i vekten. Det er et veldig vanlig "fenomen", særlig blant jenter.

Du sier selv også noe om at du mister litt motivasjonen når vekten viser mer en den gjorde sist - og det er i hvert fall en god grunn til å droppe den. At man føler seg bedre og ser bedre ut BØR være to likeså viktige målinger for hvordan det står til - fokuser mer på det!

Fokus på andre ting kan faktisk ha positiv effekt, også på vekten. Kanskje klarer du å gjøre ting du ikke klarte før eller at du nå gjør det enda bedre. Går lengre, jogger fortere, løfter tyngre, etc. Bedre humør, glødende ansikt, livsglede, etc., synd at folk ikke fokuserer mer på disse tingene enn et "dumt" tall...

Fra neste gang du veier deg så la det gå en måned før du veier deg en gang til. Fokuser på andre ting underveis, og prøv å finn glede i det du gjør. En livsstilsendring er ikke en bootcamp der du skal pine deg mest mulig for å oppnå mest mulig på kortest tid. Det er en endring du skal leve med resten av livet ;)

Dette var gode råd, og har bestemt meg for å prøve dette, men tror samboer blir nødt til å gjemme vekta da ja! Er så fristende å gå på vekta når man vet man har vært flink med trening og kosthold. Man vil se resultater.

MEN, det er jo viktigere hvordan jeg føler meg, enn tallet på vekta.

Har noen tips til hva jeg kan spise gjennom en dag?

Problemet mitt er at jeg er så kresen i matveien :( det ødelegger mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man kresen, må man bare være ekstra kreativ ;) Jeg er veldig sær, men "løser" det ved å lage mine egne varianter :p

Hvordan spiser du idag? Hvilke matvarer/matretter foretrekker du? Spiser du få eller mange ganger i løpet av dagen? Har du tilgang på kjøleskap, fryser, stekeovn, etc. hele dagen? Greit å vite sånn ift. å gi tips til hva DU kan spise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man kresen, må man bare være ekstra kreativ ;) Jeg er veldig sær, men "løser" det ved å lage mine egne varianter :p

Hvordan spiser du idag? Hvilke matvarer/matretter foretrekker du? Spiser du få eller mange ganger i løpet av dagen? Har du tilgang på kjøleskap, fryser, stekeovn, etc. hele dagen? Greit å vite sånn ift. å gi tips til hva DU kan spise ;)

Ja, men å være kreativ er ikke min sterke side :p hehe

Tja.. prøver å spise mange måltider, heller en få, siden det er bedre for blodsukkeret og det hjelper meg med overspisingen til en viss grad.

Ting jeg ikke liker er yoghurt, havregrøt, cottage cheese, mager kesam kan jeg spise litt av selv om det ikke er kjempegodt da.

Har tilgang til alle tingene der du nevnte ja :)

Så er jeg mest glad i varm mat da, knekkebrød og brød syns jeg er utrolig kjedelig og jeg blir veldig fort lei det, men innimellom kan jeg spise det selfølgelig bare ikke hver dag.

Jeg spiser mye karbonadekjøttdeig, ris, pasta er jeg veldig glad i, kylling, lasagne, salater, grønnsaker (for det meste mais, isberg hode, agurk). Er ikke så glad i frukt, men ble jo anbefalt legen og kutte ut frukt, ihvertfall ikke spise mye, så det er ikke så farlig. Liker jo usunne ting som pizza, natchos og hamburger, men hamburgeren har jeg lært meg å lage til en viss grad sunn.

En av mine største svakheter er pølse, gjerne i brød eller til potetstappe. Pommfri elsker jeg også, ja jeg vet det er usunt, hehe. Kalkunpølser liker jeg, så det koker jeg av til da.... Det var litt av mitt hvertfall, lørdag og søndag er kosedager, fråtser ikke hele dagen, men koser meg litt ekstra på kvelden med chips og godis foran en god film, det gir jeg meg lov til ellers møter jeg veggen hver uke. Er jeg godtesyk så hjelper det å tenke på at i helgen kan jeg spise godteri igjen.

Tenkte å prøve meg på funlight gele også, men hvilken saus bruker jeg? Tenker vaniljesaus ikker så bra. Trenger tips til sunn kos i hverdagen! :) Når suget melder seg, og jeg blir nesten gal i hodet :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger i grunn ikke være SÅ kreativ, for det finnes mange kreative sjeler på nettet som kan være/er kreative allerede og som legger ut oppskrifter på nettet ;) Klarer du å google dem fram, så er du kommet langt!

Av de varene du spiser mye av, så er jo faktisk de fleste av dem bra! Og de som ikke er det, er veldig enkle å få til å bli bedre ;)

Karbonadedeig, kylling, salat og grønnsaker er bra mar. Ris og pasta bør begrenses dersom man skal ned i vekt, men det er fullt mulig å inkludere dem i små mangder dersom du føler behov ;)

Det som ofte også påvirker hvorvidt et måltid er sunt og/eller kaloririkt er også tilbehøret til maten; type dressing, marinader eller saus. Hamburgerdressing f.eks. er ofte veldig kaloririke, og til pommes frites spiser mange bernaisesaus - noe som fører til et skyhøy kaloriinnhold og lite næring.

Hvis du liker hamburger og pommes frites, anbefaler jeg karbonader med pommes frites laget av sellerirot! Fy fader så godt <3 Men jeg syntes at det er et ABSOLUTT must å koke sellerien skikkelig, slik at den særegne sellerismaken forsvinner, og man sitter igjen med en god, søt og rund smak av noe som minner litt om pommes frites! ;) Hamburger lager man lett av karbonadedeig, og dressing lager man enkelt ved bruk av mager kesam som hovedingrediens!

Fun light gele er veldig godt - særlig om man bruker fun light bringebær. Som saus brukte jeg skummet melk med stevia vanilla creme og sukrinmelis. Den blir tynn, men smaken er der i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ris prøver jeg å begrense og heller fylle på mer med grønnsaker, men litt ris må jeg ha. I ukedag har jeg fullkorns, mens koser jeg meg i helgen har jeg hvit ris (men bare en av dagene). Har kuttet ned til en halv potet cirka 1 gang i uka og vil prøve begrense inntaket av pasta, selv om det blir hardt for jeg elsker pasta! :)

Av sauser bruker jeg bare lett bernaise, brun saus eller en kremet kylling saus, og dem er relativ "sunne", jeg unner meg det, vil ikke være for streng :)

Hmm.. stevia vannilla creme hva er det? får man det på vanlig butikk eller?

Av dressing bruker jeg den 3 prosent fett, brukte hamburger dressing før, men når jeg fant ut den inneholder 22g fett så kutta jeg den ut ja!

Pomfri skal jeg unne meg en gang iblant, maks 1 gang i uka tenker jeg.

Har registrert meg på diett.no nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia vanilla creme fås på iHerb <3

Børge Fagerli anbefaler faktisk hvit ris fremfor brun, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hvorfor - har ikke satt meg så mye inn i det, men jeg vet at han kan det med kosthold og trening!

Anbefaler virkelig dressing laget av mager kesam - da får du en god del proteiner med på kjøpet :thumbsup:

Anbefaler deg også å bytte ut pommes frites med selleri-pommes frites - har du prøvd?

Når det gjelder sauser, så kommer det jo også litt an på hvor mye du bruker. Bruker man veldig mye, så plusser kaloriene seg veldig fort opp. I tillegg er det ikke så mye næring i dem heller. Og som om ikke det var nok, så inneholder posesauser mye tilsetningsstoffer. MSG sies å ha en sulthemmende effekt, noe som kan føre til at man spiser mer enn det man bør. Hvorvidt det stemmer, skal jeg ikke si for sikkert. Men det er mange som mener det. De mener også at det er nevrotoksisk, altså at det er som gift for nervene - igjen noe jeg ikke kan uttale meg om, da jeg ikke er et fagpersonell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Legen min ga meg en rekke råd, det viktigste var å kutte ut potet, ris og pasta, ja og brød da! Men! Hvordan skal jeg klare det, det er en så stor del av kostholdet mitt. Jeg kunne spise litt fullkorns ris og pasta, men måtte for all del unngå poteten, den var vistnok djelevelen!

Er dette gode råd for en overspiser? Kurslederen min anbefaler å ikke ha "neimat" for det trigger overspising, og heller fokusere på faste måltider. Jeg søker som en gal på Internett om hva som er sunt og ikke, overalt hører jeg forsjellige ting! Hvem er det jeg skal høre på? SKal jeg kutte ut potet, ris, brød og pasta så sliter jeg, hva skal jeg da spise? Jeg blir fort matlei og jeg er veldig glad i mat! Og jeg vil velge et kosthold som jeg skal kunne leve med.

Jeg er så vant med å kose meg på kveldene, den tiden er værst. Beste jeg vet er å sette meg ned i sofaen med favorittseriene mine, en flakse pepsi max, skål med chips eller ostepop, smågodt og masse sjokolade. Ja dette er så usunt som det kan bli... men hva gjør jeg når jeg bare må ha den kosen på kvelden? jeg blir helt besatt!! Klarer ikke sove om jeg ikke har fått i meg alt det sukkeret. En på kurset mente jeg hadde sukkeravhengihet! Kan det stemme? Eller ligger det mer under? Kan noen hjelpe meg?

Jeg har en lang historier med depresjoner og angst. Nylig oppdaget jeg at jeg tror jeg begynnte å overspise da jeg mistet moren min for veldig mange år siden, jeg ble besatt åv slanking og ville nesten ikke spise, så gikk det over til overspising, og jeg var brått langt over 100 kg.

Er det noen som kan hjelpe meg setter jeg stor pris på det!

Du er ikke alene om dette, det er veldig mange som har det slik - men du har innsett at det er ett problem og det er faktisk ett veldig godt steg i riktig retning.

Sukker blir fort en avhengighet, det søte blir fort en avhengighet, og det oppleves som en rus å innta dette. Sukkeravhengighet bør tas på alvor ettersom det er veldig skadelig å innta mye sukker. Det trigger lysten på mer og mer og mer og mer og mer. Det går an å bli kvitt det, men det krever standhaftighet og viljestyrke, og du må bestemme deg for om du virkelig vil det, for har du innerst inne ikke så veldig lyst og ikke er motivert nok så vil du også stikke kjepper i hjulene for deg selv uten å ane det. En ekstra motivasjon er at det finnes ganske mange solskinnshistorier om folk som har blitt kvitt psykiske plager ved å legge om kostholdet. Det virker også som at du bruker mat (sukkerholdige varer) for å trøste deg selv.

1. Du må endre tankegangen din fra "hvordan i all verden skal jeg klare dette", til "klart jeg kan"

Det handler mest om å endre livsstilen din. Jeg tror ikke en fullstendig omveltning av hele det systemet du er vant til er løsningen for deg. Dette tror jeg best bør gjøres gradvis ellers er sjansen tilstede for at du går på en smell.

Du må ikke ha den kosen på kvelden. Det sitter i hodet ditt. I første omgang ville jeg kuttet ut snopet og heller tatt litt pepsi max og ordentlig mat. Ta deg f.eks ett glass pepsi max og biff med grønnsaker og litt saus og kanskje en potet eller ris, evt hjemmelaget sukkerfri is, kesam med bær og søtning etc. Det er ikke helt optimalt når man erstatter ett søtsug med noe annet søtt. Derfor vil jeg helst at du prøver å spise mat de fleste kveldene, men det kan være tungt i begynnelsen og da er det bedre å erstatte snop med sunt snop en og annen kveld. Blir det altfor hardt er det utveien å redusere på snopet kveld etter kveld helt til du har kvittet deg med det. Ta deg tiden til å kjenne på om du trenger sukker eller det er hodet som vil ha det. Når du kjenner at du har sukkersug, prøv å drikk litt vann først og deretter spise noe som er litt fett. Dette stopper søtsug ganske lett. Hvis ikke - ta deg en frukt.

2. Jeg tror periodisk faste er tingen for deg. Du får ett begrenset spisevindu og du kan spise store måltider slik at du blir skikkelig mett. I tillegg er det mindre belastende å spise f.eks 3 måltider på 800 kcal enn det er å spise 6 måltider på 400 kcal for hodet. Erfaringsmessig gir kaloripresset seg og man slipper fysing og slikt etter middag.

Du kan spise poteter og ris, men la det utgjøre en mindredel av tallerkenen din. Pasta er korn og det bør man helst holde seg unna så langt det går. Istede for potet, ris og pasta kan du også bruke forskjellige grønnsaker, f.eks blomkålmos (nydelig godt btw), sellerirotmos, gratinerte jordskokk, kokte, dampa, woka grønnsaker etc. Må ikke glemme at alt blir bra med ost på, så gratiner ivei :D Du kan også bruke linser, bønner, quinoa, chickpeas etc.

Istede for å loggføre all mat (noe jeg ikke tror er veien for deg), bruk heller håndflater til du får dreisen på dette. En håndflate protein, 2-3 håndflater grønnsaker/bær, en halv håndflate andre karbohydrater og en halv håndflate fett (tilsvarer omtrent en spiseskje smør f.eks). Spiser du etter periodisk faste så doble dette. Når du føler deg mer sikker på deg selv og føler at du begynner å få kontroll på spisingen kan du begynne å loggføre litt.

3. Ikke vær redd for fett. Det er faktisk ganske bra for deg å spise litt fett, så lenge det ikke er transfett.

Vær litt mer opptatt av at maten ikke er prosessert. Du kan forsatt spise lasagne, det er bare å lage den med squash eller auberginerplater istede for pastaplater. Du kan fortsatt spise både ferdigpizza og hjemmelaget, sunn pizza. Det gjør overhode ingenting at du en gang i uka spiser to pizzastykker fra peppes (så lenge det ikke medfører cola, is, kaker etc på kjøpet altså :)). Hamburger er forresten ikke så veldig farlig. Klart, den fra gatekjøkkenet er stekt i noe ulumsk fett, men i det store og hele består den av kjøtt, grønnsaker og dressing. Kast vekk toppbrødet og du har halvert karbomengden. Funker jo greit om man ønsker å spise gatekjøkkenmat iblant. Chipsen er det litt verre med. Den chipsen du kjøper på butikken er dog ikke riktig så ille. Stek i ovn uten fett, så kan du spise litt chips av og til (merk, av og til, ikke ofte). Hjemmelagede burgere med chips eller chipserstatning er enda bedre. Vaniljesaus kan du lage selv, du kan lage den av vaniljeprotein og du kan lage den av lavkalorivaniljesaus. Lag sauser selv. Men bruk i begrensa mengder. Lag dressinger selv. Kutt ut lightprodukter.

4. Bruk litt tid på nettet til å søke etter sunnere varianter av mat du liker å spise. Kanskje du liker pastaretter, så da kan du prøve å bytte ut pastaen med strimlet squash etc.

5. Invester litt tid på kjøkkenet til å lage mat. Søndager er jo som oftest kjedelige dager, så det er en fin tid til å lage opp store porsjoner mat og sunt snack som du kan fryse ned. Det gjør det mye enklere å velge sunn mat framfor snop og junkfood når du slipper å bruke masse tid i hverdagen på å lage den, men heller kan varme den opp. Frysebokser får man billig på rema o.l.

6. Slapp av. Kos deg. Lær deg å implemtere nye vaner i livet ditt litt etter litt. Kjenn etter hvordan kroppen responderer på dette. Ikke forvent masse vektnedgang hele tiden. Den første tiden kommer du kanskje til å droppe store tall på vekta, husk at mye av dette er vann og det kan dabbe av etterhvert. Husk at tallet på vekta ikke sier noe om deg, og at badevekta egentlig er ett tåpelig mål på vekt, da kroppen kan finne på å holde på vekt selv om den skrumper inn eller eser ut. Bruk målebånd.

Børge Fagerli anbefaler faktisk hvit ris fremfor brun, men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hvorfor - har ikke satt meg så mye inn i det, men jeg vet at han kan det med kosthold og trening!

Det er fordi det er fytater i brun ris.

Edit: Redigerte fylaktiner til fytater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen spm til Velvet her, takk for mange supre tips :)

Jeg er jo veldig glad i godteri, og det er ikke noe jeg vil kutte helt ut av livet mitt, det vet jeg ikke er et realistisk mål heller for det er noe jeg ikke hadde klart, det hadde vært et stort savn, MEN, jeg vil begrense meg til 1 eller 2 dager i helgen. Og jeg vil prøve å ikke fråtse, jeg fortærer fort en halv kilo med smågodt, null problem.

Men, hvilket type måltid kan jeg spise på kveldene? Jeg er optatt av å ikke legge på meg av dette måltidet.

F.eks en kyllingfilet, ris og grønnsaker?

Og å spise noe som er fett, hva kan det f.eks være?

Det som er viktig for er å ha en livstil jeg kan leve med, jeg ønsker ikke å bruke et år på å gå ned i vekt og så gå tilbake til mine vaner, det er det lite poeng i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...