Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til vektnedgang.


Autumn

Anbefalte innlegg

Bare noen spm til Velvet her, takk for mange supre tips :)

Jeg er jo veldig glad i godteri, og det er ikke noe jeg vil kutte helt ut av livet mitt, det vet jeg ikke er et realistisk mål heller for det er noe jeg ikke hadde klart, det hadde vært et stort savn, MEN, jeg vil begrense meg til 1 eller 2 dager i helgen. Og jeg vil prøve å ikke fråtse, jeg fortærer fort en halv kilo med smågodt, null problem.

Men, hvilket type måltid kan jeg spise på kveldene? Jeg er optatt av å ikke legge på meg av dette måltidet.

F.eks en kyllingfilet, ris og grønnsaker?

Og å spise noe som er fett, hva kan det f.eks være?

Det som er viktig for er å ha en livstil jeg kan leve med, jeg ønsker ikke å bruke et år på å gå ned i vekt og så gå tilbake til mine vaner, det er det lite poeng i.

Bare Velvet du ønsker svar fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er jo veldig glad i godteri, og det er ikke noe jeg vil kutte helt ut av livet mitt, det vet jeg ikke er et realistisk mål heller for det er noe jeg ikke hadde klart, det hadde vært et stort savn, MEN, jeg vil begrense meg til 1 eller 2 dager i helgen. Og jeg vil prøve å ikke fråtse, jeg fortærer fort en halv kilo med smågodt, null problem.

- Det er fullt mulig å unne seg litt godteri, selv om man skal ned i vekt. Anbefaler f.eks. litt sukkerfri sjokolade, f.eks. Cavaliér. Siden sjokoladen ikke gir de blodsukkerstigningene som vanlig sjokolade gjør, så føler i hvert fall ikke jeg den store trangen etter mer. En vanlig plate med Cavalier veier omtrent 85 gram. Deler du den i tre deler, vil hver av dem inneholder rundt 136 kcal.

Å legge inn litt sjokolade til i "kalori og næringsbudsjettet" er helt ok. Bare ikke erstatt det med de viktigste næringstoffene som proteiner og vitamin og mineralholdige matvarer som f.eks. grønnsaker.

Sukkerfrie pastiller er et annet alternativ. IFA er digg!

Men, hvilket type måltid kan jeg spise på kveldene? Jeg er optatt av å ikke legge på meg av dette måltidet.

F.eks en kyllingfilet, ris og grønnsaker?

Når du spiser det har liten betydning. Det er totalen som i det store og hele har aller mest å si. Foretrekker du å spise mest på kvelden, så er det ikke noe i veien for å legge det opp slik at hovedmåltidet inntas da. Det er helt opp til deg og dine preferanser!

Og å spise noe som er fett, hva kan det f.eks være?

Fet fisk, nøtter, avokado, tyrkisk/gresk yoghurt, etc...

Det som er viktig for er å ha en livstil jeg kan leve med, jeg ønsker ikke å bruke et år på å gå ned i vekt og så gå tilbake til mine vaner, det er det lite poeng i.

Helt sant! Sjansen for å lykkes er MYE høyere hvis man endrer sitt kosthold til noe som man kan leve med. ALT for mange velger å begynne på en eller annen diett og tror at bare de blir tynne nok, så kan de spise hva de vil :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo veldig glad i godteri, og det er ikke noe jeg vil kutte helt ut av livet mitt, det vet jeg ikke er et realistisk mål heller for det er noe jeg ikke hadde klart, det hadde vært et stort savn, MEN, jeg vil begrense meg til 1 eller 2 dager i helgen. Og jeg vil prøve å ikke fråtse, jeg fortærer fort en halv kilo med smågodt, null problem.

- Det er fullt mulig å unne seg litt godteri, selv om man skal ned i vekt. Anbefaler f.eks. litt sukkerfri sjokolade, f.eks. Cavaliér. Siden sjokoladen ikke gir de blodsukkerstigningene som vanlig sjokolade gjør, så føler i hvert fall ikke jeg den store trangen etter mer. En vanlig plate med Cavalier veier omtrent 85 gram. Deler du den i tre deler, vil hver av dem inneholder rundt 136 kcal.

Å legge inn litt sjokolade til i "kalori og næringsbudsjettet" er helt ok. Bare ikke erstatt det med de viktigste næringstoffene som proteiner og vitamin og mineralholdige matvarer som f.eks. grønnsaker.

Sukkerfrie pastiller er et annet alternativ. IFA er digg!

Men, hvilket type måltid kan jeg spise på kveldene? Jeg er optatt av å ikke legge på meg av dette måltidet.

F.eks en kyllingfilet, ris og grønnsaker?

Når du spiser det har liten betydning. Det er totalen som i det store og hele har aller mest å si. Foretrekker du å spise mest på kvelden, så er det ikke noe i veien for å legge det opp slik at hovedmåltidet inntas da. Det er helt opp til deg og dine preferanser!

Og å spise noe som er fett, hva kan det f.eks være?

Fet fisk, nøtter, avokado, tyrkisk/gresk yoghurt, etc...

Det som er viktig for er å ha en livstil jeg kan leve med, jeg ønsker ikke å bruke et år på å gå ned i vekt og så gå tilbake til mine vaner, det er det lite poeng i.

Helt sant! Sjansen for å lykkes er MYE høyere hvis man endrer sitt kosthold til noe som man kan leve med. ALT for mange velger å begynne på en eller annen diett og tror at bare de blir tynne nok, så kan de spise hva de vil :p

Takk for svar! :)

Cavaliér har jeg aldri hørt om tror jeg.... selges den i vanlig butikk? 'Av sukkertfrie pastiller er det sånn man kan spise hvor mye man vil uten å legge på seg, mener jo bare sånn 5-10 pastiller.

Ja, fra morningen til utpå ettermiddagen har jeg nesten ikke matlyst. Men kveld/natt har jeg STOR appetitt. Kansje fordi jeg er et b-menneske, et nattemenneske, viser vel når jeg er oppe klokka 5 om natta. Huff, jeg må få på plass døgnrytmen :)

Hvilke nøtter bør jeg spise? Og hvor mye gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Bare hyggelig å kunne være til hjelp ;)

Cavaliér har jeg aldri hørt om tror jeg.... selges den i vanlig butikk? 'Av sukkertfrie pastiller er det sånn man kan spise hvor mye man vil uten å legge på seg, mener jo bare sånn 5-10 pastiller.

Jeg har ikke sett Cavaliér i vanlig matbutikk i Norge - enda. Men på Meny pleier de å ha Atkins endulge crispy milk og den er VELDIG god (men litt dyr)! :p En sånn inneholder nesten det samme som 1/3 av en plate med Cavaliér.

Her i byen har de i hvert fall Cavaliér på SunKost, men den ligger ikke ute på nettbutikken deres, så det er mulig det er forskjellig fra butikk til butikk...

En pakke med sukkerfri IFA inneholder omtrent 40 kcal. Det inneholder dog ikke noe nærings, så det bør inntas helst for kosen sin skyld. Du må nesten avgjøre litt selv hvor mye du vil ha, men jeg tror fint du kan legge inn en pose IFA om dagen uten at det har så stor betydning. Som sagt, det er helheten som er viktigst :thumbsup:

Ja, fra morningen til utpå ettermiddagen har jeg nesten ikke matlyst. Men kveld/natt har jeg STOR appetitt. Kansje fordi jeg er et b-menneske, et nattemenneske, viser vel når jeg er oppe klokka 5 om natta. Huff, jeg må få på plass døgnrytmen :)

Hvis det er tilfellet, så er det veldig mange som anbefaler periodisk faste :thumbsup:

Hvilke nøtter bør jeg spise? Og hvor mye gram?

De aller fleste nøtter er bra, men de bør helst ikke være varmebehandlet. Jeg har ikke så alt for mye peiling på ernæring (på profesjonelt nivå), men en liten hånd om dagen har jeg hørt er en "grei" posjon. Nøtter er næringsrike, men de er også veldig kaloririke, så det holder lenge med små mengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det? Googlet det, men eneste resultatet jeg fikk var ditt innlegg på fitnessbloggen...

My bad. Det heter fytater :p

Fytater hemmer næringsopptaket av mikronæringsstoffer og derfor er hvit ris ett bedre valg. Men nå tenker Børge Fagerli gjerne på at ris ikke er mat i seg selv og ris egentlig bare burde brukes som påfylling glykogen, ingenting annet, og at man derfor gjerne burde velge hvit ris, ETTER at man har spist grønnsakene, bæra og frukten sin.

Bare noen spm til Velvet her, takk for mange supre tips :)

Jeg er jo veldig glad i godteri, og det er ikke noe jeg vil kutte helt ut av livet mitt, det vet jeg ikke er et realistisk mål heller for det er noe jeg ikke hadde klart, det hadde vært et stort savn, MEN, jeg vil begrense meg til 1 eller 2 dager i helgen. Og jeg vil prøve å ikke fråtse, jeg fortærer fort en halv kilo med smågodt, null problem.

Men, hvilket type måltid kan jeg spise på kveldene? Jeg er optatt av å ikke legge på meg av dette måltidet.

F.eks en kyllingfilet, ris og grønnsaker?

Og å spise noe som er fett, hva kan det f.eks være?

Det som er viktig for er å ha en livstil jeg kan leve med, jeg ønsker ikke å bruke et år på å gå ned i vekt og så gå tilbake til mine vaner, det er det lite poeng i.

Jeg er heller ikke villig til å gi slipp på godteri, så det handler mest om å finne en måte å implemtere godis i kostholdet sitt uten at det går ut over psyke og kropp. Om du fortærer en halv kilo godt på en kveld, så ville nok det første steget vært å kjøpe mindre godteri og "nøye" deg med å spise det. Ta deg tid til å spise godies, ikke sluke det ned. Kjenne litt på smaken og ta en liten kunstpause mellom hver gang du tar handa i godisskåla.

Du kan jo spise det du vil på kveldene av mat så lenge det ikke overgår dagens totale inntak (men om det overgår dagens totale inntak en dag er det ingen problem, det er nemlig ikke slik at du legger på deg av å spise 500 kcal for mye en dag. Det er hva du spiser over tid som teller). Personlig er jeg ikke glad i at måltidet før jeg legger meg skal være stort eller svært mettende. Jeg nekter også konsekvent å spise karbo på kveldene, selv om mange har gode effekter av dette. Jeg ville prøvd med ett ordentlig måltid, f.eks kylling, ris og grønnsaker og litt fett, biff og grønnsaker og en liten potet, kesam med bær, skyr med bær, sunne, men hjemmelaga iskremer etc.

Fett kan være 1/2 avocado, en spiseskje olje, en spiseskje nøtter, en dært majones, en spiseskje smør, 1/2dl piska (kremfløte takk) med søtning og bær, 1 laksefilet (spiser du feit fisk er det fett nok i seg selv), ett par striper 70% sjokolade etc. etc.

De sukkerfrie sjokoladene av type cavalier, sukkrfritt etc skal du være litt forsiktige med. For det første inneholder de altså maltitol, som er ett fiberliknende stoff, og er du riktig uheldig og spiser for mye av det har du gjerne ett halvt døgn på do i møte. Det gir altså trommelmage for de fleste. For det andre har den en GI som tilsier at omtrent 75% av maltitolen tas opp i kroppen for de som er riktig disponert for sånt.

Jeg velger mye heller 70% sjokolade, gjerne den fra freia med havsalt og nøtter. 34 gram sukker i hele plata og 550 kcal, MEN den inneholder også sunt fett, antioksidanter etc, så en stripe sånn sjokolade gjør deg altså mer godt enn den gjør vondt. Greia er vel å holde seg til en stripe eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke villig til å gi slipp på godteri, så det handler mest om å finne en måte å implemtere godis i kostholdet sitt uten at det går ut over psyke og kropp. Om du fortærer en halv kilo godt på en kveld, så ville nok det første steget vært å kjøpe mindre godteri og "nøye" deg med å spise det. Ta deg tid til å spise godies, ikke sluke det ned. Kjenne litt på smaken og ta en liten kunstpause mellom hver gang du tar handa i godisskåla. .

Vet, men ofte kan det være vanskelig å begrense seg, spesielt når man har vært uten godteri i flere dager, som jeg ikke er vandt med...men jeg prøver og bli bedre..

Du kan jo spise det du vil på kveldene av mat så lenge det ikke overgår dagens totale inntak (men om det overgår dagens totale

Jeg velger mye heller 70% sjokolade, gjerne den fra freia med havsalt og nøtter. 34 gram sukker i hele plata og 550 kcal, MEN den inneholder også sunt fett, antioksidanter etc, så en stripe sånn sjokolade gjør deg altså mer godt enn den gjør vondt. Greia er vel å holde seg til en stripe eller to.

Jeg kjøper også mørk sjokolade 70% fra freia, men den med havsalt og nøtter har jeg aldri prøvd. Jeg kjøper mørk sjokolade i ukedagene når suget melder seg fordi jeg vet at et par biter kanvære sunt. Så har ikke dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på ost jeg... er ikke så altfor glad i lettost, men bruker norvegia ost, er dette veldig uheldig om man vil ned i vekt??

Tips til dressing som er sunn, bruker nå den 3 prosent, men er det mulig å gjøre den sunnere?

Skal nå veie meg en gang i mnd, har skrevet ned alt mulig i dag. Vekt og mål som jeg skal føre helt frem til jul, har satt meg e delmål et til sommeren og et til jul, klarer jeg det?

Jeg skrev ei hel liste med motivasjonsfaktorer for å gå ned i vekt og få bedre helse, hele 27 punk!! Som da er personlig for meg. Utrolig, hver gang jeg vil dra til butikken og handle godis for 100-200 kr++++skal jeg dra frem den lista. Og lista for å ikke gå ned i vekt og forbli usunn? Den forble tom den, jo et punkt kunne jeg sikkert ført på "fordi det er det enkleste". Men ingen har sagt dette skal bli lett.

Men jeg vil ikke bli helt nazi på dette med kosthold. Jeg har hatt et usunt kosthold sååå lenge nå, og om jeg spiser en banan her og der, spiser godis en eller to ganger i uka (istedet for 7), spiser potet og ris så er det greit!! Jeg vil bare ha et normalt kosthold. Alt er en forbedring.

Huff merker jeg er emosjonell... for noen dager siden kom tårene., dette er tungt, jeg har slitt med vekten siden jeg var 13-14, jeg er i dag nesten 27, har grått så utrolig mye, men jeg er såå glad for at jeg fant dette forumet, jeg vil komme her for støtte tips og råd. Håper på å bli kjent med dere som kjenner dere litt igjen med min historie, det er bare og sende meg en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på ost jeg... er ikke så altfor glad i lettost, men bruker norvegia ost, er dette veldig uheldig om man vil ned i vekt??

Lettost (16-17% fett) inneholder mindre kalorier og mer proteiner enn vanlig (26-27% fett). Ost er relativt kaloririkt, men så lenge det blir regnet med i "kaloribudsjettet) og ikke går på bekostning av andre viktige næringsstoffer, så er det helt ok å ha det med!

Det er totalen som teller. Men mange tenker at så lenge de spiser mager ost, så er det bare å lasse på med osteskiver. Men da øker kaloriinnholdet ganske fort...

Tips til dressing som er sunn, bruker nå den 3 prosent, men er det mulig å gjøre den sunnere?

Å lage en sunn dressing selv er som regel mye bedre. Regner med det er Idun sin du bruker, og den er ikke spesielt bra på innhold. Den ene av dem har vann, tomatpure og sukker som de tre første ingrediensene. Mao, noe du lett kunne gjort sunnere selv!

Skal nå veie meg en gang i mnd, har skrevet ned alt mulig i dag. Vekt og mål som jeg skal føre helt frem til jul, har satt meg e delmål et til sommeren og et til jul, klarer jeg det?

Å ha et spesielt vektmål er ikke nødvendig etter min mening. Prøv å gjøre ditt beste for å gå ned i vekt på en sunn måte, og la det heller gå på bekostning av antall kilo. Vekten i seg selv er bare et av mange mål, og sier f.eks. ingenting om hvordan sammensetningen av muskler og fett er...

Jeg skrev ei hel liste med motivasjonsfaktorer for å gå ned i vekt og få bedre helse, hele 27 punk!! Som da er personlig for meg. Utrolig, hver gang jeg vil dra til butikken og handle godis for 100-200 kr++++skal jeg dra frem den lista. Og lista for å ikke gå ned i vekt og forbli usunn? Den forble tom den, jo et punkt kunne jeg sikkert ført på "fordi det er det enkleste". Men ingen har sagt dette skal bli lett.

Å lage en egen motivasjonsliste kan for mange være god løsning. Listen minner en på hvorfor en faktisk gjør det og alle de positve fordelene ved å endre livsstilen til det bedre.

Men jeg vil ikke bli helt nazi på dette med kosthold. Jeg har hatt et usunt kosthold sååå lenge nå, og om jeg spiser en banan her og der, spiser godis en eller to ganger i uka (istedet for 7), spiser potet og ris så er det greit!! Jeg vil bare ha et normalt kosthold. Alt er en forbedring.

Å bli super-overfanatisk er ikke nødvendig. Det er lov til å spise både banan, godis, potet og ris - i moderate mengder. Igjen er det totalen som teller, og kroppen har en viss tilpasningsevne. Det er ikke sånn at den legger på seg alt du har tapt om man spiser to ruter med sjokolade, noe mange ofte tror. For mange kan litt kos gjøre det lettere å "holde" ut, for andre er det totalt avhold som er det eneste riktige. Hva som funker for deg er det kun du som vet, og det er kanskje noe du må teste litt ut. Ofte tror man at en ting er best for en, men så viser det seg ikke å funke så godt som i teorien...

Huff merker jeg er emosjonell... for noen dager siden kom tårene., dette er tungt, jeg har slitt med vekten siden jeg var 13-14, jeg er i dag nesten 27, har grått så utrolig mye, men jeg er såå glad for at jeg fant dette forumet, jeg vil komme her for støtte tips og råd. Håper på å bli kjent med dere som kjenner dere litt igjen med min historie, det er bare og sende meg en melding.

Jeg er SIKKER på at du vil klare å nå målene dine om du virkelig vil. Det VIL bli nedturer og oppturer, men da gjelder det "henge med i svingene", og ikke bli med ned igjen dersom ting går litt galt.

Det å skynde seg sakte, fordi ting tar tid, er også en annen viktig ting. Mange som skal ned i vekt tror det finnes en mirakelkur, men den eneste virkelige mirakelkuren som finnes er en kombinasjon av hovedsaklig kosthold og litt bevegelse.

Jeg har selv vært med på mange oppturer og nedturer, og det er helt normalt at tårene triller. Dette er nok et sårt punkt for deg, og noe som har vært en belastning for deg i mange, mange år. Nå, når du rører ved det såre punktet, vil det være sårt og tårene har lett for å komme. Men du vil bli sterkere også på det punktet, og da vil forhåpentligvis bli flere gledestårer enn triste tårer.

For all del Thea, er det noe, så vit at vi er her for deg om det skulle være noe. Dvs. jeg kan jo bare svare for meg selv, men jeg vet at det er mange andre bra mennesker her. Bare send meg en personlig melding om det er noen tanker du vil lufte. Jeg er ingen fagperson, men jeg er et menneske med erfaringer på godt og vondt - både den ene og den andre veien. Heier på deg, for dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke alene, men med min samboer. Det jeg spiser, spiser han. Han har ikke mine problemer, og for noen dager siden da jeg kom med dette her med å kutte ut pasta, ris og poteter, og jeg forklarte at det også går ut over han, så gjorde dette han ingenting, veldig støttende.

Nei, faktisk så føler jeg at jeg kun tenker på mat, kalorier, slanking og vekt hele tiden, hjernen min blir sliten rett og slett. Jeg må finne en balanse men aner ikke hvordan..

jeg har slitt me det samme i en år rekker, eller for og hver helt nøyaktig siden jeg var 8 år, alt i fra bulimi anoreksi men de siste årene har jeg hatt overspisning som problem , å jeg vet så godt hvordan du har det!! jeg gjikk konstant runt og tenkte på MAT MAT MAT MAT!!! Første jeg gjore nor jeg våknet og siste jeg tenkte på før jeg sovnet, det gjikk i de villeste fantasiene og "diettene" om det og bare bli tynn jeg tenke på alt bare for og bli det!

men som jeg har sett og som jeg og vet det eneste er og trene og spise riktig! men det er att vi må gjøre det like enkelt så vi sier det!! :) jeg har kuttet ut all mat med hvete for det gjore meg så opplåst og uvell i hele kroppen, sliten ovs... og buttet ut med gluten fritt og slikt! :) samme som all mat som gjør en opplåst jeg føler liksom jeg får mer over skudd og energi av og holde meg unna dette!

det liksom er ikke noe problem nor en kommer inn i det, da blir det vane og det finnes så utrolig mye annet som er sunt og godt!

ja så kan jeg nevne att spirulina hjelpte meg nok litt på vei , jeg fikk ikke det stoore suget! :) og jeg kjennte mer att kroppen trivs mye ber med sunn mat! :)begynnte med faste tur dager i skogen og forskjellige løyper en føler seg så frisk etter på og jeg synnes og att styrke trening gir gode resultater og en kjenner på hele kroppen att "kroppen er en gigantisk byggeklosse" som en kan bygge på her og der! knall spenennde! ;) å det som hjelpe meg ut av "tvangen på tankene om mat" har rett og slett vert kondisjon og styrke trenning! :) å her inne har jeg funnet utrolig mangen gode sunne matoppskrifter,trennings metoder og motiasjoner !! :)

så dette forumet kan vere redningen! og det var min og tror det har vert mangen sin!! :)

håper du og kommer deg på rett vei så du slipper og ha de grusomme mat tankerne som gjør allt negativt i tankene! så det snur om for deg og der mat er posetivt og gøy! :)

og litt etter litt blir det likt med trenning! i begynnelsen er alt ett slit og ork! men det blir lettere og lettere og nor du ser resultater blir det og et kick i baken der vi ser att det hjelper! :):)

og til sist og ikke minst så bra din samboer støtter deg ! det hjelper utrolig mye for deg! og det er alltid gøyt og høre fra dem du er gla i att du er flink! for du er fink!! bare det og velge ut chips posen med gulerøtter og dip er og vere flink og bare det er en liten forskjell som kan gjøre en stor forskjell! :)

ops, ble litt mye her og endel skrive feiler :p men ja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt her, hvor mye proteiner, fett og karbohydrater bør jeg få i meg pr dag? (ikke lavkarbo). For bra vektnedgang.

1,5-2 ganger din egen kroppvekt i proteiner. Spiser du grønnsaker, bær og frukt, feit fisk og tar selolje/lakseolje er sammensetninga av karbene og fettet av mindre betydning - forutsatt at du spiser kvalitetsmat og ikke fiskepinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tviler jeg får i meg så mye proteiner :o

Hvor mange gram fett og karbohydrater?

"kvalitetmat" spiser jeg ikke hele tia, går i fiskepinner innimellom, bare ikke hver uke ;)

Hvor høy er du og hva veier du og hvor mye skal du ned? (mulig det står lengre opp, men jeg er lat :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er innstilling og trivsel! Det funker veldig dårlig å tvinge seg til å gjøre noe man ikke har lyst til. Det beste er å finne noe man trives med selv. Jeg har selv gått fra å veie over 130 kg til 97 kg nå, har enda litt å jobbe med før jeg er fornøyd, men det kommer seg. Etterhvert blir hele greia mer en hobby og interesse fremfor at det er en diett man skal følge så og så lenge, for å deretter sprekke. Det er viktig at man ikke blir altfor demotivert av at det kan gå litt tregt noen ganger heller, si at man går opp en halv kilo en uke i stedet for å gå ned en kilo som man hadde ønsket. Det beste da er å se tilbake på tiden som var å tenke etter om det var noen valg man kunne gjort på en annen måte.

Lykke til, dette klarer du! Jeg mener, har jeg fått det til, så får alle som har lyst det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på ost jeg... er ikke så altfor glad i lettost, men bruker norvegia ost, er dette veldig uheldig om man vil ned i vekt??

Lettost (16-17% fett) inneholder mindre kalorier og mer proteiner enn vanlig (26-27% fett). Ost er relativt kaloririkt, men så lenge det blir regnet med i "kaloribudsjettet) og ikke går på bekostning av andre viktige næringsstoffer, så er det helt ok å ha det med!

Det er totalen som teller. Men mange tenker at så lenge de spiser mager ost, så er det bare å lasse på med osteskiver. Men da øker kaloriinnholdet ganske fort...

Tips til dressing som er sunn, bruker nå den 3 prosent, men er det mulig å gjøre den sunnere?

Å lage en sunn dressing selv er som regel mye bedre. Regner med det er Idun sin du bruker, og den er ikke spesielt bra på innhold. Den ene av dem har vann, tomatpure og sukker som de tre første ingrediensene. Mao, noe du lett kunne gjort sunnere selv!

Skal nå veie meg en gang i mnd, har skrevet ned alt mulig i dag. Vekt og mål som jeg skal føre helt frem til jul, har satt meg e delmål et til sommeren og et til jul, klarer jeg det?

Å ha et spesielt vektmål er ikke nødvendig etter min mening. Prøv å gjøre ditt beste for å gå ned i vekt på en sunn måte, og la det heller gå på bekostning av antall kilo. Vekten i seg selv er bare et av mange mål, og sier f.eks. ingenting om hvordan sammensetningen av muskler og fett er...

Jeg skrev ei hel liste med motivasjonsfaktorer for å gå ned i vekt og få bedre helse, hele 27 punk!! Som da er personlig for meg. Utrolig, hver gang jeg vil dra til butikken og handle godis for 100-200 kr++++skal jeg dra frem den lista. Og lista for å ikke gå ned i vekt og forbli usunn? Den forble tom den, jo et punkt kunne jeg sikkert ført på "fordi det er det enkleste". Men ingen har sagt dette skal bli lett.

Å lage en egen motivasjonsliste kan for mange være god løsning. Listen minner en på hvorfor en faktisk gjør det og alle de positve fordelene ved å endre livsstilen til det bedre.

Men jeg vil ikke bli helt nazi på dette med kosthold. Jeg har hatt et usunt kosthold sååå lenge nå, og om jeg spiser en banan her og der, spiser godis en eller to ganger i uka (istedet for 7), spiser potet og ris så er det greit!! Jeg vil bare ha et normalt kosthold. Alt er en forbedring.

Å bli super-overfanatisk er ikke nødvendig. Det er lov til å spise både banan, godis, potet og ris - i moderate mengder. Igjen er det totalen som teller, og kroppen har en viss tilpasningsevne. Det er ikke sånn at den legger på seg alt du har tapt om man spiser to ruter med sjokolade, noe mange ofte tror. For mange kan litt kos gjøre det lettere å "holde" ut, for andre er det totalt avhold som er det eneste riktige. Hva som funker for deg er det kun du som vet, og det er kanskje noe du må teste litt ut. Ofte tror man at en ting er best for en, men så viser det seg ikke å funke så godt som i teorien...

Huff merker jeg er emosjonell... for noen dager siden kom tårene., dette er tungt, jeg har slitt med vekten siden jeg var 13-14, jeg er i dag nesten 27, har grått så utrolig mye, men jeg er såå glad for at jeg fant dette forumet, jeg vil komme her for støtte tips og råd. Håper på å bli kjent med dere som kjenner dere litt igjen med min historie, det er bare og sende meg en melding.

Jeg er SIKKER på at du vil klare å nå målene dine om du virkelig vil. Det VIL bli nedturer og oppturer, men da gjelder det "henge med i svingene", og ikke bli med ned igjen dersom ting går litt galt.

Det å skynde seg sakte, fordi ting tar tid, er også en annen viktig ting. Mange som skal ned i vekt tror det finnes en mirakelkur, men den eneste virkelige mirakelkuren som finnes er en kombinasjon av hovedsaklig kosthold og litt bevegelse.

Jeg har selv vært med på mange oppturer og nedturer, og det er helt normalt at tårene triller. Dette er nok et sårt punkt for deg, og noe som har vært en belastning for deg i mange, mange år. Nå, når du rører ved det såre punktet, vil det være sårt og tårene har lett for å komme. Men du vil bli sterkere også på det punktet, og da vil forhåpentligvis bli flere gledestårer enn triste tårer.

For all del Thea, er det noe, så vit at vi er her for deg om det skulle være noe. Dvs. jeg kan jo bare svare for meg selv, men jeg vet at det er mange andre bra mennesker her. Bare send meg en personlig melding om det er noen tanker du vil lufte. Jeg er ingen fagperson, men jeg er et menneske med erfaringer på godt og vondt - både den ene og den andre veien. Heier på deg, for dette klarer du!

Kjempefint innlegg, Lily! :)

Og hun har helt rett, Thea, alle heier på deg! Dette klarer du med glans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hva veier du og hvor mye skal du ned? (mulig det står lengre opp, men jeg er lat :p

Tør nok ikke si hvor mye jeg veier, men skal ned ganske mye ja! Etter 10 år med overspising så er det blitt en del kilo.

I dag fikk jeg i meg 130g karboydrater

69 gram protein (lå på 120g i går)

53 gram fett

Hvordan er dette?

Men det som er, er at jeg tror jeg spiser for lite rett og slett :(

ligger på 1200-1300 cirka og bør ha hvertfall 2000 minst.

Når jeg ikke spiser godteri,boller osv så er det vanskelig å komme seg opp i kalorier for meg. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør øke proteininntaket ditt. Kaloriene bør komme fra ca. 40% protein, 30% fett og 30% karbohydrat.Proteiner og fett bidrar dessuten til større metthetsfølelse enn karbohydrater.

Vanskelig å si om du spiser for lite med 1200 kcal. når du ikke sier hva du veier. Men en dame på 27, som er 1,75 høy og veier 100 kg har en BMR på 1803. Denne formelen regner ikke med aktivitet, så om du mosjonerer så vil denne naturligvis være høyere. Om du ikke trener ville jeg nok ikke hatt et underskudd større enn 500 pr. dag. Da skal du i teorien gå ned rundt 0,5 kg i uken. Om du mosjonerer i tilegg vil dette øke, men da trenger du sannsynligvis litt mer næring også, men dette avhenger igjen av hvor tung treningen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, jeg trener cirka 3 ganger i uka på treningsenter (1,5 timer hver gang på styrke og kondisjon), og svømmer en dag i uka (40 min).

Det vanskeligste for meg er kresenheten min :(

I kveld laget jeg meg funlight gele, veldig godt, og hjalp på godtesuget en smule :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...