Gå til innhold

Går ikke (mer) ned i vekt!


-Lykke-

Anbefalte innlegg

Jeg har i to måneder forsøkt å kvitte meg med litt fett. Er 162 høy og per nå 60 kg (startet på 63 kilo). Jeg har altså gått ned 3 kilo, men etter disse tre kiloene stoppet det helt opp.

Har tidligere konkurrert i fitness, så føler jeg har god kontroll på maten. Veier absolutt alt. Er ikke så veldig nøye på makronene, men teller kalorier og sørger for å få i meg nok proteiner (100-120 g). Lå på 1600 kalorier de første ukene, men da vekta stoppa opp senket jeg det til 1200. Har spist 1200 kalorier dagen i to uker nå, men dette ble for lite for min del (og vekten har stått bom stille til tross for så lite kalorier). Så i går gikk jeg opp til 1500 igjen.

Jeg trener tung styrke 4-5 ganger i uka, og kardio (spinning) 2-3 ganger i uka. Har ellers en relativt stillesittende jobb, men har barn så er i litt bevegelse ellers. 

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor jeg ikke går videre ned? Har lyst til å gå ned til mellom 55-57 kilo. Da jeg konkurrerte i bikinifitness gikk jeg jevnt og trutt ned mens jeg spiste 1650 kalorier om dagen. Trente slik jeg gjør nå omtrent, men trente ikke kardio i det hele tatt. Jeg hadde minimalt å gå ned da jeg startet på dietten siden jeg allerede hadde relativt lav fettprosent. Gikk kun ned 3 kilo. Men opplevde ingen vanskeligheter med å gå ned.

Skal sies at jeg pga en krevende jobb det halvannet siste året har måttet ofret treningen en del. Har blitt 2 slappe økter med lite futt i uka. Men nå som jeg har kommet meg ut av denne jobben, har jeg endelig fått tid og overskudd til å trene som før. 

Så det er vel forskjellen fra sist jeg skulle ned i vekt. Jeg var bedre trent i utgangspunktet og hadde lavere fettprosent i utgangspunktet. Samboer mener kroppen er i sparebluss, men jeg tror egentlig ikke på dette med sparebluss da jeg har lest en del om det og at dette er en myte. Ellers mener han at jeg har bygget såpass med muskler og mistet fett, slik at vekta står stille. Men jeg får ikke det til å stemme helt det heller. For det tar jo langt mer tid å bygge muskler. Vet det også er mange som sier man ikke kan bygge i underskudd, men jeg bygget faktisk på meg ganske greit med muskler og styrke under siste dietten. Skal sies at jeg har økt voldsomt i styrke siden jeg startet ordentlig med treningen igjen, da. Og jeg er blitt mye mer markert i overkroppen (beina og rumpa holder alltid på fettet lengst hos meg). Men jeg tror ikke jeg kan ha bygget så mye muskler at det forklarer stagnasjonen til vekta. 

Jeg har fortsatt å gå ned noen få cm rundt midjen (eneste stedet jeg måler) etter at vekta stoppet opp. Men dette tror jeg bare er fordi jeg ikke spiser mat som får meg oppblåst, spiser jeg for eksempel hvete så eser jeg ut. Tipper de cm hadde kommet kjapt tilbake etter en skikkelig utskeielse med andre ord.

Har dere noen anbefalinger til meg? Er greit nok at jeg blir litt strammere og ser litt endringer, men har liksom som mål for sommeren å bli skikkelig ripped... 

Skal for øvrig dra til 24 fitness og få målt fettprosenten, så får jeg en liten pekepinn på hvordan jeg ligger an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, PaulM skrev:

Prøv å kutte ut spinning og trene sprintintervaller i stedet.

 

Paul

Der sa du noe. Skal teste det ut. Hva med maten? 1200 ble som sagt for lite mat for meg. Gikk opp til 1500 igjen nå. Hadde jeg enda gått ned litt på 1200 så kunne jeg bitt tenna sammen en liten periode, men. 

Rent teoretisk burde jeg gå ned ved å spise 1500 kcal dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, -Lykke- skrev:

Der sa du noe. Skal teste det ut. Hva med maten? 1200 ble som sagt for lite mat for meg. Gikk opp til 1500 igjen nå. Hadde jeg enda gått ned litt på 1200 så kunne jeg bitt tenna sammen en liten periode, men. 

Rent teoretisk burde jeg gå ned ved å spise 1500 kcal dagen.

Synes du skal prøve 1500 om dagen en stund framover og se hvordan det går. Fokuser på styrketreningen, og dersom du trener sprint og for eksempel HIIT og ikke cardio tror jeg du vil øke muskelmasse. Du vil kanskje ikke gå ned i vekt, men redusere fettmassen slik at du går inn på de rette stedene. Lurt om du måler på flere steder enn rundt midjen, f.eks rumpe og lår og brystkassen. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 synes eg høres forferdelig lite ut. En lite ting å tenke på er at du stresser veldig i forhold til vekten. Istedenfor å stresse mindre bare øker du belastningen kroppen blir utsatt for. Kortisol nivået øker og det blir nesten håpløst å miste fett. Ta heller noen kroppsmål f. Eks midje og rumpe. Går midjen ned og du holder de andre målene vil det være en indikasjon på at du mister fett og beholder eller øker musklmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2019 den 12.26, -Lykke- skrev:

Jeg har i to måneder forsøkt å kvitte meg med litt fett. Er 162 høy og per nå 60 kg (startet på 63 kilo). Jeg har altså gått ned 3 kilo, men etter disse tre kiloene stoppet det helt opp.

Har tidligere konkurrert i fitness, så føler jeg har god kontroll på maten. Veier absolutt alt. Er ikke så veldig nøye på makronene, men teller kalorier og sørger for å få i meg nok proteiner (100-120 g). Lå på 1600 kalorier de første ukene, men da vekta stoppa opp senket jeg det til 1200. Har spist 1200 kalorier dagen i to uker nå, men dette ble for lite for min del (og vekten har stått bom stille til tross for så lite kalorier). Så i går gikk jeg opp til 1500 igjen.

Jeg trener tung styrke 4-5 ganger i uka, og kardio (spinning) 2-3 ganger i uka. Har ellers en relativt stillesittende jobb, men har barn så er i litt bevegelse ellers. 

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor jeg ikke går videre ned? Har lyst til å gå ned til mellom 55-57 kilo. Da jeg konkurrerte i bikinifitness gikk jeg jevnt og trutt ned mens jeg spiste 1650 kalorier om dagen. Trente slik jeg gjør nå omtrent, men trente ikke kardio i det hele tatt. Jeg hadde minimalt å gå ned da jeg startet på dietten siden jeg allerede hadde relativt lav fettprosent. Gikk kun ned 3 kilo. Men opplevde ingen vanskeligheter med å gå ned.

Skal sies at jeg pga en krevende jobb det halvannet siste året har måttet ofret treningen en del. Har blitt 2 slappe økter med lite futt i uka. Men nå som jeg har kommet meg ut av denne jobben, har jeg endelig fått tid og overskudd til å trene som før. 

Så det er vel forskjellen fra sist jeg skulle ned i vekt. Jeg var bedre trent i utgangspunktet og hadde lavere fettprosent i utgangspunktet. Samboer mener kroppen er i sparebluss, men jeg tror egentlig ikke på dette med sparebluss da jeg har lest en del om det og at dette er en myte. Ellers mener han at jeg har bygget såpass med muskler og mistet fett, slik at vekta står stille. Men jeg får ikke det til å stemme helt det heller. For det tar jo langt mer tid å bygge muskler. Vet det også er mange som sier man ikke kan bygge i underskudd, men jeg bygget faktisk på meg ganske greit med muskler og styrke under siste dietten. Skal sies at jeg har økt voldsomt i styrke siden jeg startet ordentlig med treningen igjen, da. Og jeg er blitt mye mer markert i overkroppen (beina og rumpa holder alltid på fettet lengst hos meg). Men jeg tror ikke jeg kan ha bygget så mye muskler at det forklarer stagnasjonen til vekta. 

Jeg har fortsatt å gå ned noen få cm rundt midjen (eneste stedet jeg måler) etter at vekta stoppet opp. Men dette tror jeg bare er fordi jeg ikke spiser mat som får meg oppblåst, spiser jeg for eksempel hvete så eser jeg ut. Tipper de cm hadde kommet kjapt tilbake etter en skikkelig utskeielse med andre ord.

Har dere noen anbefalinger til meg? Er greit nok at jeg blir litt strammere og ser litt endringer, men har liksom som mål for sommeren å bli skikkelig ripped... 

Skal for øvrig dra til 24 fitness og få målt fettprosenten, så får jeg en liten pekepinn på hvordan jeg ligger an.

* Ettersom du har konkurrert i bikinifitness så er sannsynligheten stor for at du denne perioden betalte penger til din coach for et skreddersydd matopplegg og treningsopplegg (Arrester meg her om jeg tar feil) hvor du ble fortalt hva du skulle spise og når du skulle spise dette og hvordan du skulle trene. 

* Et slikt opplegg vil fungere så lenge man gidder å følge det, ettersom det hele er balansert rundt èn biokjemisk faktor: Kaloriunderskudd.

* Ulempen ved å gjør seg mere eller mindre avhengig av et slikt opplegg for å komme i form er at mange ser ut til å tro at det er veldig viktig at det er akkurat den maten (Ofte men ikke alltid: Kjedelig og tørr kylling, brun ris og brokkoli og kanskje litt tran) som må utgjøre det gitte kalori/makro-tallet fordi akkurat denne maten har en effekt du ikke ville ha fått av å variert kostholdet i mye større grad men innenfor samme gitte kalori/makro-tall.  Videre blir man ofte under slike opplegg en slave for måltidstiming, fordi coachen har sagt hvilke tidspunkt og hvor mange måltider man skal spise. Jeg sier ikke at du eksplisitt gjorde det akkurat slik og slik eller at din coach gjorde det akkurat slik og slik, men jeg har vært mange år i gamet, og kan si hvordan det stort sett har vært gjennom mange år innenfor kroppsbygging og fitness.

* Fordelen er at det funker, det er idiotsikkert, det garanterer kaloriunderskudd, og kombinert med et fornuftig matinntak og styrketrening kan det ikke slå feil. 

* Ulempen er at man ikke lærer å tenke selv. Man vil bruke lenger tid før man erfarer at det ikke spiller noen rolle HVA man spiser eller NÅR man spiser det, men AT man inntar et fornuftig antall kalorier/makroer sett oppimot målsetningen og hensikten med dietten og treningen. 

* Kan det være en mulighet at du underrapporterer kalorier, og i realiteten får i deg mere kalorier enn du tror du får? Jada, det er greit at du har konkurrert i fitness, jeg har sett mennesker som har vært i gamet i 20+ år begå denne feilen, det skjer de beste, og det er utrolig hvordan kalorier kan snike seg inn i deg nærmest uten at du er klar over det. 

* Det du nærmest garantert har rett i er at samboeren din prater tull når det gjelder såkalt "Sparebluss"  Dette er en myte. Se de hundre tusener av krigsfanger under WW2, tilnærmet 100% av disse var ekstremt undervektige, og de ble så og si ikke matet i det hele tatt, og når de ble det fikk de noen hundre kalorier om dagen å klare seg på i kombinasjon med tungt fysisk arbeid. 

* Det andre samboeren din tar feil i er at du har bygget muskler i kaloriunderskudd, altså brent fett og bygd muskler samtidig. Jeg nevnte i en annen tråd, for å sette denne myten i perspektiv, at kroppsbyggere på store mengder med dopingdmidler ikke greier å bygge muskler i kaloriunderskudd, da sier det seg selv at det er en umulig oppgave for mer vanlig dødelige. 

* Unntaket fra det ovennevnte eksempelet er imidlertid noen som nylig har begynt med styrketrening, eller noen som har vært ut av trening/kosthold en betydelig periode og vender tilbake til å bli mere seriøs. Disse kan en gitt og begrenset periode legge på seg muskler i kaloriunderskudd, men mengden er minimal. Det KAN være at det har skjedd med deg selvsagt, helt umulig for meg å si over internett, men indikatorer på dette vil være: 

Den perioden du nå har trent og spist seriøst igjen og gått ned 3kg: 

* Har midjemålet gått ned? 

* Har styrken vedvart/økt?

* Ser du mere definert ut i speilet? 

Ofte så sier speilet og prestasjonene langt mere enn hva badevekta sier. Men dette kan kun du svare på. 

Det er også viktig å huske på at kostholdet ditt vil på virke vann og saltretensjon i kroppen din. Bruker du kosttilskudd som øker intramuskulær vannretensjon eksempelvis kreatin? Det er mange ting som kan spille inn her som nevnt, og det er egentlig bare du som kan svare på disse tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...