Gå til innhold

Vondt i overside og underside av underarm, senebetennelse/tennisalbue/lateral epicondylitt


runa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jente 22 år. Trappet opp styrketreninen etter jul, merket de siste gangene at underarmene "stivnet" helt særlig under bicepscurl og andre øvelser som involverer å holde rundt om noe (manualer, hantler,osv). Tiltagende smerter i dagene etterpå til tross for hvile. Kjenner det nå også i hvile. I tilleg får jeg med en gang smerter når jeg begynnerå skrive noe eller taste på pc, men da på oversiden av underarmene. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Studere og trenger armene. Og hva kan jeg trene av styrke? må jeg holde meg helt unna alt som jeg på "holde i". Avhengig v å trene og har blitt hekta på styrketrening! Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar!! hmm.. passet ikke med alt, men er veldig øm når jeg trykker rett på senefestet/condylen. Skal prøve med reimer og lett trening, samt en god porsjon tålmodighet og friskt mot;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme driten selv, og det som kan hjelpe er massering av områdene hvor det gjør vondt, og samtidig unngå å gjøre det som har forårsaket smertene... :/

I det siste har jeg også begynt å bruke tigerbalsam i kombinasjon med egenmassasje og det har hatt veldig god effekt. Bedre enn voltaren som jeg fikk på resept hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 9 måneder senere...

Jeg har samme problemet, men får bare vondt i underarmene på undersiden når jeg kjører biceps curl med JERNstang i frivektområdet. Når jeg kjører biceps curl på step-timer hvor stangen er tjukkere og av annet materiale så får jeg ikke vondt i hele tatt. Føles ut som om underarmen blir pumpet opp med blod, for den blir knallhard og dunker liksom. Umulig å dra i huden for den har blitt helt stram. Går over etter et kvarters tid, men er veldig ubehagelig.

Kan det komme av at jeg ikke er varm nok i kroppen? Siden jeg ikke merker noe som helst på step-timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det av og på en stund nå jeg også. Curling med stang er det som forårsaket det hele. Jeg fikk streng beskjed av naprapaten min om å holde meg unna alt som var av trening der armene er involvert i ca. 2-3 uker, eller til du kjenner at det går over. Selv om det var visse øvelser som ikke gjorde vondt, så skulle jeg ikke gjøre det. Den eneste måten å restituere senebetennelse på er å hvile. Alle former smertestillende Gel osv. burde man ikke bruke, rett og slett fordi du kan belaste armene feil, selv om du ikke kjenner smerten når Gel-en fungerer. Slutt med curling av stang, og kjør hantler. Da er ikke armene låst i en posisjon de ikke tåler. Har hatt det flere ganger, og prøvde å trene øvelser som ikke gjorde vondt, men det gikk aldri helt vekk før jeg sluttet. Da jeg startet med stang-curls igjen kom det tilbake etter hvert. Faren for at det blir "kronisk" kommer hvis du ikke stopper treninga, fikk jeg høre. Ang. skriving på PC, så er det lite man får gjort noe med, men ta pauser regelmessig, og hvis det er for ille, så bruk smertestillende Gel.

Du kan jo trene bein som bare det i noen uker nå! :D

Edit: Og ja, jeg hadde både vondt i håndledd, undersiden av underarmene, og oversiden i tillegg. Så det høres ut som samme som jeg slet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hatt det samme selv, gikk lenge med det og tenkte at det gikk over. Til tross at jeg innerst inne viste at det var senebetennelse, og jeg er sykepleier og vet at det er ganske dumt.. Til slutt klarte jeg nesten ikke bruke armene, og hadde smerter som skøyt ut fra håndledd og opp til albue. Etter en ukes kur med diclofenac/ voltaren og en ukes opphold på armene så var jeg bra. Men betennelser hadde spredd seg helt opp til nakken og da. Fikk symptomer igjen kort tid etter, men ved å skifte grep når jeg trener biceps har jeg vært smertefri. bruker nå ez-stang i stede for rett stang, og bruker og en del hammercurl. senebetennelse kan bli kronisk, så vært forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du nevner at det begynte etter at du trappet opp styrketreningen. Dette er veldig vanlig, (Skjedd med meg også) spesielt når man trapper opp styrketrening og treningsmengden øker. Det som skjer er at "fascien" altså membranen som dekker underarmmuskulatur ikke klarer å strekke seg nok eller vokse i takt med underarmmuskulatur. Den blir rett og slett stram. Dette kan gi som resultat dårligere blodforsyning i muskulatur, stramhet og smerter (Underarm føles stinn). Noen ganger kan dette forveksles med "musearm" eller lateralepicondylitt ( Men man må ikke utelukke at du også har fått musearm grunnet overbelastning). De beste metodene for å bli kvitt problemet er å tøye på overarmmuskulaturen (både overside og undersiden) samt prøve egen massasje. Det vil også være lurt å bruke reimer under pulløvelser.

Hvis dette fortsatt ikke hjelper så anbefaler jeg at du søker enten en fysioterapeut eller osteopat (Begge har mye kunnskap om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...