Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med smerter i hofter når jeg tar knebøy, noe som gjør at jeg faktisk ikke klarer å ta den..

Smertene er på fremsiden/innsiden av låret.

Det er vanskelig å forklare hvordan smerten er, men når jeg kommer ned, begynner jeg å kjenne det i hoftene hvor forklart :confused:

Hva er galt, og hva bør jeg gjøre? Skal jeg filme så dere kan se teknikk?

Fortsetter under...

Stor vinkel mellom føttene dine slik at hoftene spriker veldig ut? Prøvd dynamisk oppvarming? Tar du high eller low bar?

Tommelfingerregelen når noe gjør vondt er vel strengt talt å trene "rundt" det for å se om det går vekk, og oppsøke fysioterapaut (ikke lege) om det ikke gjør det. Film kan vel neppe skade.

Jeg har også kjent det i lysken ved knebøy. Muligens er det noe galt med teknikken? Merkelig nok kjenner jeg ingenting når jeg kjører frontbøy (som er mye lettere å gjøre teknisk riktig), så du kan jo prøve det. Du skal ikke gjøre øvelser som gjør vondt, da gjør du bare vondt verre. Enten må du prøve å fikse teknikken i knebøy, eller så må du kutte ut øvelsen. I så fall er frontbøy et glimrende alternativ som ikke gir meg lyskeproblemer i hvert fall.

Faktisk kjenner jeg det i lysken ved beinpress også når jeg kjører tungt med få repetisjoner. Det er vanskelig å føkke opp teknikken i beinpress, så jeg vet ikke helt hva det kan være... Jeg får vel bruke det som en pumpeøvelse og kjøre mange repetisjoner.

Jeg sliter med smerter i hofter når jeg tar knebøy, noe som gjør at jeg faktisk ikke klarer å ta den..

Det er vanskelig å forklare hvordan smerten er, men når jeg kommer ned, begynner jeg å kjenne det i hoftene hvor forklart :confused:

Som nevnt, gjør noe vondt og er problematisk så oppsøk kvalifisert hjelp (leger, terapauter etc).

Det du kan gjøre selv, som kan hjelpe, er å forbedre oppvarmingen din. Hvordan varmer du opp nå?

Anbefaler deg å kjøre gjennom dette som oppvarming:

Annonse

Du starter hele beveglesen feil. Du skal tenke deg at du setter deg ned som på en stol. Du starter nå bevegelsen ved å skyte knærne fremover. Gjør du dette når du setter deg ned på toalettet?

Videre har du hyperekstensjon i korsryggen - dette ser du i bunn av løftet der korsryggen får en liten knekk. Dette vil nok bedre seg nå som du har en del mobilitetsøvelser å fokusere på, men jeg vil i tillegg anbefale deg å kjøre en sitt der du fokuserer på å holde ryggen tight i bunnposisjon (rundt 1:12 i video som postes under).

I tillegg er det viktig å presse brystet opp og frem før du starter bevegelsen, samtidig som du skyver albuene under stangen - dette vil hjelpe deg med både driv og holdning igjennom utførelsen av øvelsen.

Det er veldig vanskelig å lære bort knebøy via et nettforum, derfor burde du først som sist sette deg ned med denne knebøyserien på youtube.

Lykke til! :)

Det er nok pga du ikke har varmet opp ordentlig :) Jeg pleier også å få det noen ganger, men det er lurt å varme opp med å f.eks løpe eller ro, også tar du å varmet opp med bare stanga på knebøy før du begynner å sette på vekter også. Og etter du har tatt stanga som antakeligvis ikke veier mer enn 10-20 kg, så kan du rullere hoftene litt, altså at du står å lager runding med hoftene, hvis du skjønner (haha). Så prøver du litt mer knebøy for å se om det fortsatt gjør vondt :)

Takk for veldig godt svar, eggz0r! Skal se alle! underholdning på bussen ;)

Karen: Jeg er egentlig overbevist om at det ikke har med oppvarming å gjøre, hvertfall ikke kardio og det å varme opp med lette vekter. Det må være dynamisk oppvarming for å mobilisere hoftene osv som kan hjelpe bra ;)

føler du deg stiv i hoftene ?

Annonse

Hmm, jeg vet ikke.. jeg kjenner liksom aldri noe til hoftene annet enn ved knebøy og hvis jeg står på en fot og holder andre foten rett opp, slik at låret er 90 grader ut fra kroppen.. da kjenner jeg det på samme måte som knebøy (noe som er logisk) :)

Hmm, jeg vet ikke.. jeg kjenner liksom aldri noe til hoftene annet enn ved knebøy og hvis jeg står på en fot og holder andre foten rett opp, slik at låret er 90 grader ut fra kroppen.. da kjenner jeg det på samme måte som knebøy (noe som er logisk) :)

ser litt hva du mener. Hva med andre beinøvelser? merker du det samme da?

Frontbøy, men den får jeg ikke til skikkelig, så vil ikke regne den med.. kjenner det ikke i beinpress, og heller ikke i utfall, så svaret er delvis nei..

selv kjører jg bare frontbøy og syntes d er enn mye lettere øvelse iht til rygg, dybde osv. Men igjen den er enn del tyngre. Da kan det være at det bare er små detaljer du må justere på. Feks du står litt skeivt og sånn?

selv kjører jg bare frontbøy og syntes d er enn mye lettere øvelse iht til rygg, dybde osv. Men igjen den er enn del tyngre. Da kan det være at det bare er små detaljer du må justere på. Feks du står litt skeivt og sånn?

Okey. Nja, frontbøy har jeg ikke prøvd så mye på da dette med å balansere stangen på skuldrene og presse albuene opp bare forvirret meg.. men kan gjerne prøve mer skikkelig :) men tenkte først å se de filmene som eggz0r skrev om over!

Okey. Nja, frontbøy har jeg ikke prøvd så mye på da dette med å balansere stangen på skuldrene og presse albuene opp bare forvirret meg.. men kan gjerne prøve mer skikkelig :) men tenkte først å se de filmene som eggz0r skrev om over!

Hvis olympisk grep føles rart kan du jo prøve kryssgrep.

Og flott at frontbøy funket for deg! Jeg er selv tilhenger av øvelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...