Gå til innhold

Makro- og kostholds hjelp?


Linn40

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei dame på 40, som ønsker gå ned ca 10 kg i første omgang.

Om meg: 174 høy, 88 kg, utbrent og sykemeldt, går turer daglig men trener ikke (har ikke energi til det) . Lavt stoffskifte, anbefalt lavkarbo-kosthold av legen.

Har gått ned 8 kg allerede, ved å leve ketogent. (Makroer: 75f - 20p - 5k. Prosentvis) Ønsker en endring nå.

Jeg har barn og familie og syns etterhvert det ble litt slitsomt å leve slik. Jeg ønsker senke fettet (har vært nødt til å ta mct olje, pga litt for lav energi og fordi jeg slet med å få i meg nok fett) , øke proteinet og karbene noe, men det er her det stopper opp for meg. Nå har jeg gått jevnt og trutt ned i vekt på ketogent kosthold. Hvordan vil makroene se ut, dersom jeg skal øke litt på karber og proteiner? Og hvor mye bør jeg øke for at jeg skal føle meg vel og mett?

Jeg teller også kalorier, og har ligget på rundt 15-1600 daglig. Min BMR er 1600. Tror jeg minnes at TDEE er rundt 1900.

Kan noen hjelpe meg litt? Ønsker fortsatt et lavkarbokosthold, siden legen har anbefalt dette, og siden jeg merker at "tåkehodet" som stoffskiftet mitt gir meg, avtar når karbene senkes.

Håper noen kan hjelpe med en plan for videre vektnedgang. På forhånd takk :)

 

ps. Det skal sies at jeg har vurdert psmf, men ikke kommet så langt enda. Er redd det blir for ensformig? Gjerne innspill på dette og, og evt noen tips om hvordan makroene skal se ut på et slikt kosthold. Kunne vært artig å prøve et par uke kanskje....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kan hjelpe meg her? :sad:

Mulig jeg kompliserte ting litt i innlegget mitt. Alt jeg ber om er hjelp til å finne makroene mine, når jeg ønsker ned i vekt på et lavkarbo-kosthold, uten at jeg ligger så lavt som ketose......Jeg mister for mye energi på 15-20 karber, rett og slett.

Jeg er "god" på det med ketogen kost, men sliter med å finne nytt nivå å ligge på, og fortsatt ned i vekt. Jeg vil opp i karber, ned i fett og kanskje øke protein? Ønsker veldig gjerne innspill på hva som er lurt her....slik at jeg fortsetter nedover uten å føle meg så tappet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Utfordringen for rådgivende random forumtullinger er at med medisinske tilstander (som lavt stoffskifte) er vi fort rett og slett ikke kompetente til å gi forsvarlige råd.

Det sagt, så er vel 1900kcal ditt dagsbehov dersom du ligger i koma. Det gjør du jo beviselig ikke, så det reelle dagsbehovet ditt er nok en god del høyere. Hvis du sliter med å føle deg slapp og energiløs kan det jo dermed tenkes at du rett og slett spiser for lite mat. Eller så har det med stoffskiftet ditt å gjøre – dette er hva jeg mente med manglende kompetanse for random forumtullinger. :p

Ellers, hvis du som du sier ønsker å gå litt opp på karbs, men ikke helt til 15-20 prosent, kan du jo kanskje prøve å gå opp til 10? Og så redusere fett til 70? Og hvis du vil redusere fett ytterligere, gå til 60 fett og 30 protein? Det er vel egentlig ikke stort annet å gjøre enn å prøve seg litt fram.

Alternativt, hør med legen om du kan få henvisning til ernæringsfysiolog? Hvis noen skulle kvalifisere for slikt så må det vel være folk med stoffskifteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du svarte meg!! :) Er godt bare å få en tilbakemelding på at jeg ikke er helt på jordet ifht makroer....

 

Jeg har bestemt meg for, etter å ha lest mye på forumet her, å prøve PSMF etter påske til ønsket vekt er borte, og så gå over på lavkarbo. Så lander jeg på 60-30-10 tenker jeg. Prøve seg frem er lurt.

Takk for tips om henvisning til ernæringsfysiolog. Visste ikke at det er legen som henviser dit? trodde man bare tok kontakt privat, jeg. Men det var lurt, skal sjekke ut det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Linn40 skrev:

Tusen takk for at du svarte meg!! :) Er godt bare å få en tilbakemelding på at jeg ikke er helt på jordet ifht makroer....

 

Jeg har bestemt meg for, etter å ha lest mye på forumet her, å prøve PSMF etter påske til ønsket vekt er borte, og så gå over på lavkarbo. Så lander jeg på 60-30-10 tenker jeg. Prøve seg frem er lurt.

Takk for tips om henvisning til ernæringsfysiolog. Visste ikke at det er legen som henviser dit? trodde man bare tok kontakt privat, jeg. Men det var lurt, skal sjekke ut det.

:)

PSMF er en ekstremdiett, og absolutt ikke noe for en person som er sykmeldt og utbrent. Vil råde deg til å fortsette dietten du har nå med eventuelle små justeringer som foreslått av HenrikWL fram til du har drøftet saken med lege/ernæringsfysiolog.

PSMF frarådes!

PaulM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PaulM vil jeg nok fraråde PSMF dietten ja. Dette er en ekstremdiett som er ment brukt til morbid overvektige som må raskt ned i vekt før slankeoperasjon, under konstant oppfølging av helsepersonell. Kanskje spesielt for deg med lavt stoffskifte ville jeg for alt i verden unngått den. Jeg dør inni meg hver dag når jeg ser spretne fitnessberter rundt om kring på nettet snakke varmt om PSMF som om det ikke var ekstremsport å skulle gå i gang med den på egen hånd.

Du kan selvsagt oppsøke ernæringsfysiolog på egen hånd også, men det er gjerne lange køer og de prioriterer pasienter de får henvist over pasienter som oppsøker dem utenom. Med henvisning går det jo også på frikortet, så det er jo en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Om du har lavt stoffskifte som ikke er behandlet optimalt så er det veldig vanskelig å gå ned i vekt, så det er jo første prioritering. Jeg har også lavt stoffskifte, med hashimoto's, og skjoldbruskkjertelen trenger karbohydrater ( sammen med selen og jod) for å konvertere intaktive hormoner ( t4) til aktive (t3) og om medisiner, mineraler og karbohydrater ikke støtter opp mot det er det så å si klin umulig med vektnedgang, hatt mine erfaringer her.

Så til makroer ville jeg anbefalt 35% Karbohydrater 35% protein 30% fett, jeg tror ikke noe høyere karbohydratmengde ( eller lavere) er nødvendig om man ikke driver med noen form for trening 

Og sjekk at t3 er optimal, helst innenfor midten av referanseområdet til øverste og t4 mellom 0.5-1,5 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...