Gå til innhold

Misinformasjon - knebøy og mark?


E

Anbefalte innlegg

Hei! Trener et program der knebøy og rumenske mark er på planen. Det som er, er at jeg får enorme smerter i nakken når jeg trener knebøy, og der jeg trener er det heller ingen PT'er som får vist meg teknikken. Har sett på youtube, men får likevel så store smerter at det er uutholdelig. Leste meg derfor opp på alternative øvelser, og leste at beinpress var et godt alternativ. Dette har jeg nå gjort, og elsker øvelsen! Øker stadig, og føler teknikken sitter. Men så, så jeg nettopp en video på youtube der han sa at dette visstnok er en flau tabbe, og en bør alltid trene knebøy? Hva gjør jeg da? Skal jeg droppe beinpress? Har ikke råd til å ta noen PT time på en annen plass heller for tiden. 

Så til spørsmål to. Jeg mestrer heller ikke rumenske markløft, kroppen min er sterk nok til vekten, men ikke hendene mine? Har prøvd omvendt grep og løftestropper, men dette fungerer også dårlig.. Så, har dere tips til alternative øvelser, eller evt noen løftestropper som fungerer veldig godt, og som ikke "klemmer" huden? 

Er ganske nybegynner når det kommer til trening, og blir så forvirret av all den forskjellige informasjonen der ute! Alle er PT'er, men ingen er enige.. 

Jente 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig trendig og si at man ALLTID skal trene knebøy, men det stemmer ikke. Det er en fantastisk øvelse... Når den blir gjort riktig, når den blir gjort feil kan den gjøre mer skade enn godt. Hvor plasserer du stanga? Om det er vondt der du har stanga kan du prøve å ta stange litt lavere på ryggen, prøv å klem skulderbladene sammen som du skulle klemme en penn imellom skulderbladene. Det finnes også mange andre gode alternativer, gobletsquat, frontbøy og bulgarsk utfall er noen alternativer som ikke burde gjøre vondt i nakken din. Det er ikke krise å bruke beinpress, men ville prioritert noen frivektsøvelser om du klart det :)

Flytende kalk er ett veldig godt produkt når man sliter med grepet. Om verken reimer eller noe annet fungerer kan du også prøve ettbens strakmark varianter, du vil ikke klare like mye vekt øvelsen blir da også lettere for hendene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange "ondter" ifm knebøy og har klart å tøylet dem på en ller annen måte. Mistenker at stangplasseringen kanskje er feil; high bar eller low bar?

En annen forklaring kan være at du bøyer hodet bak og ser opp når du kommer ned og skal opp igjen. Det kan helt klart gi nakkeproblemer. Nå er ikke jeg så forferdelig god i anatomi, men nakkevirvlene er jo forlengelse av ryggvirvlene. Sett i profil så skal/bør rygg- og nakkevirvlene være en rett linje under hele bevegelsen. 

Det er jo smak og behag, men her er en av de bedre videoene for stangplassering under knebøy:

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...