Gå til innhold

Kostholdsplan - ketose. Hva gjør jeg feil?


Wildberry

Anbefalte innlegg

Livet mitt har hatt en helomvending siste året. Har så og si økt aktiviteten med trening fra å omtrent ikke brydd meg om dette i lengre periode til å få en ny livsstil og fokus. Jeg har økt intensiteten på treningen gradvis og er nå opp i 2 timer pr dag, hvorav 1 time går med til spinning og 1 til 1,5 med fitnessband litt ettersom fordelt på økter utover dagen. Kostholdet mitt har bestått av svært lite karbohydrater. Hovedsakelig fisk, kylling, kjøttdeig eller annet fett kjøtt som lam el chatizo osv i hjemmelaget supper. Jeg spiser mye grønnsaker, som champinjong, løk, paprika, brokkoli, kålrot, gullerøtter, hvitløk, og endel krydder med feks en desj rømme siden av. Ellers går frokost og kvelds kan måltidene variere fra cottage cheese, ost, egg, frukt, bær, mandler. I løpet av dagen går det med 3-5 kopper kaffe m en desj fløte, proteinshake etter trening, ellers mye vann. Jeg styrer unna alt av brød, pasta, poteter, ris da jeg tidligere har trodd dette var noe som jeg la på meg av på grunn av høyt innhold karbo. Målet mitt har vært å forbrenne fettet vekk fortere. Jeg er forvirret, vekten har stått helt stille i en lengre periode. Jeg ser jo at musklene har økt men forventer å se mer ressultater i forhold til tiden jeg føler jeg har investert i all treningen, at fettprosenten skulle synke enda mer enn den har gjort må. Vet muskler veier mer enn fett men føler ikke dette kan være eneste grunn til svaret siden det har stått stille så lenge uten mer synlige ressultater. Jeg har lest meg frem til flere forumslinker og ser jo at jeg er ikke så gal på vidda i forhold til hva jeg tidligere har spist. Men jeg skjønner jo det må være at kostholdet mitt ikke er tilpasset rett i forhold til treningen kroppen min nå jobber med. Jeg har prøvd å få kroppen i ketose en stund nå men noe må jeg gjøre feil. Er det noen her inne som ser hva jeg kan endre i forhold det jeg spiser? Jeg trenger litt hjelp til å sette opp en rett kostholdsplan jeg kan følge til punkt og prikke, om det er noe av det jeg nå gjør som må evt endres på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar. Ser de begge har høyt innhold. Var ikke klar over det var så høyt. Men det som forundrer meg litt er at om jeg feks spiser de i suppe 1 dag i uken skal jo ikke det ha så stor påvirkning i forhold til resten av ukens kosthold. Om det er 5-6 andre dager av uken med mindre karbo inntak kommer jeg fortsatt ikke inn i ketose. Om jeg hadde vært i ketose hadde klart suppeinnholdet satt meg ut igjen... men skal klart finne annet innhold å bytte ut med.

En annen ting jeg kom til å tenke på er at jeg ikke har veid mengde grønnsaker før jeg lager mat, synes dette blir vanskelig men ser jo også at dette kan gjøre det lettere for å vite eksakt mengde man inntar daglig.

Noen som kan være behjelpelig med noen forslag på 2-3 varierte dager jeg kan følge utifra mengde jeg kan forholde meg til for å kickstarte ketosen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene dine og hjernen går på glukose, raffinert sukker består faktisk av glukose og sukrose, så karbohydrater er ikke feil i det hele tatt. Det er lett å se at du har lite energi ettersom du drikker flere kopper kaffe til dagen, du er blitt avhengig av stimulanter for å holde forbrenningen oppe. Mine tips vil være å spise 65-70% karbohydrater, 10-15% fett og 15-20% protein. Altså % av ditt tole kalori-inntak. Kutt ut all kaffe og koffein om faktisk er seriøs for å gjøre en forandring. Om du begynner å spise skikkelig og slutter med stimulanter, så vil jeg be deg stabilisere vekta i et par mnd, for å så senke antall kcal for å gå ned i vekt. En fin regel er å aldri gå ned mer enn 10% av kroppsvekten av gangen, og aldri raskere enn 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Zharoon skrev:

Musklene dine og hjernen går på glukose, raffinert sukker består faktisk av glukose og sukrose, så karbohydrater er ikke feil i det hele tatt. Det er lett å se at du har lite energi ettersom du drikker flere kopper kaffe til dagen, du er blitt avhengig av stimulanter for å holde forbrenningen oppe. Mine tips vil være å spise 65-70% karbohydrater, 10-15% fett og 15-20% protein. Altså % av ditt tole kalori-inntak. Kutt ut all kaffe og koffein om faktisk er seriøs for å gjøre en forandring. Om du begynner å spise skikkelig og slutter med stimulanter, så vil jeg be deg stabilisere vekta i et par mnd, for å så senke antall kcal for å gå ned i vekt. En fin regel er å aldri gå ned mer enn 10% av kroppsvekten av gangen, og aldri raskere enn 2 mnd.

3-5 kopper kaffe pr dag skal være ødeleggende for fremgang på trening / ødelegge forbrenningen ? 

Den påstanden er jeg genuint interessert i å se deg underbygge med noe håndfast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...