Gå til innhold

Mangler fremgang, mere mat?


crntbg

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med kostholdet videre.

Progresjon på trening står ganske stille. Hadde en kanakas bra økt til å være meg for to uker siden, da jeg "plutselig" klarte 10kg mere markløft.

Jeg er ikke no sterk. så rekorden er 70kg mark, som da var tre reps. Målet er jo å bli sterk. Har klart å akseptere kroppen min mye bedre nå, så vil heller få mer muskler og så ta det derfra.

Har foregått mye i livet, og venninnen min tror at siden mye ligger i huet, at mat blir vanskelig å få i seg, og øktene dårligere. Noe jeg selv også tror, da jeg aldri har slitet med å få i meg mat før alt dette startet.

Har prøvd å ligge i overskudd, men noen uker tilbake ble det stusselige 1000kcal dagen. Så klarte jeg en uke med 2300, da gikk jeg litt opp i vekt. Noe jeg ser på som egentlig bare bra.

Er 161høy, veier nå 54 (var i spania på fylletur en uke sida, så la på meg litt der). 

Kan progresjon være dårlig fordi kostholdet er så opp og ned? jobber en del, og da får jeg ikke i meg mye. Så alt i alt er kaloriene hver dag under 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 14.10.2016 at 8.06, Speilblankt skrev:

Kan nevne flere faktorer.

- Mindre godt fokus på trening fokus grunnet private hendelser i hverdagen.

- Uregelmessig kosthold.

- Fylletur i Spania....ikke tro at denne turen var bra for treningen din bare fordi du fikk i deg overskudd av kalorier via alkohol...

 

:)

Haha neinei, aldri sånn den turen var ment :PP 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.10.2016 at 10.11, crntbg skrev:

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med kostholdet videre.

Progresjon på trening står ganske stille. Hadde en kanakas bra økt til å være meg for to uker siden, da jeg "plutselig" klarte 10kg mere markløft.

Jeg er ikke no sterk. så rekorden er 70kg mark, som da var tre reps. Målet er jo å bli sterk. Har klart å akseptere kroppen min mye bedre nå, så vil heller få mer muskler og så ta det derfra.

Har foregått mye i livet, og venninnen min tror at siden mye ligger i huet, at mat blir vanskelig å få i seg, og øktene dårligere. Noe jeg selv også tror, da jeg aldri har slitet med å få i meg mat før alt dette startet.

Har prøvd å ligge i overskudd, men noen uker tilbake ble det stusselige 1000kcal dagen. Så klarte jeg en uke med 2300, da gikk jeg litt opp i vekt. Noe jeg ser på som egentlig bare bra.

Er 161høy, veier nå 54 (var i spania på fylletur en uke sida, så la på meg litt der). 

Kan progresjon være dårlig fordi kostholdet er så opp og ned? jobber en del, og da får jeg ikke i meg mye. Så alt i alt er kaloriene hver dag under 2000.

Går vekten din opp, ned eller står den stille?

Hvor mye protein, fett og karbohydrater spiser du?

For lite mat kan gjøre at du stagnerer, men det kan også for lite protein, for lite fett, for lite karb i forhold til aktivitetsnivå, dårlig treningsprogram, stress, søvn ++ - altså mange faktorer kan spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror progressjonen din er dårlig fordi du ikke har en plan for progresjonen din.

Se på dette før du begynner å overfokusere på mat og søvn. 

Hvis du følger et satt opp program med krav til deg selv i form av planlagt styrkeprogresjon så hjelper det i hvert fall meg masse med motivasjonen til å få seg nok søvn, ligge unna alkohol og spise bra.

 

Ta f.eks markløften din

Hvis du klarer 70 kg for 3 reps på 54kg, så ville jeg satt  neste mål til å være 90kg på roughly samme kroppsvekt.

Inn i excel ark med det.

* Hvis du er super dedikert og vet at du vil ikke drikke alkohol, få deg minst 8 timer søvn hver eneste dag og spise perfekt kosthold, da lager du ett program som tar deg fra 70kg til 90kg på 2 mnd.

* Hvis du er sånn halv dedikert, og ikke kommer til å legge deg nøyaktig samme tid hver kveld,eller spise 100 perfekt, så lager du ett program som tar deg fra 70kg til 90kg på 6 mnd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Akse skrev:

* Hvis du er sånn halv dedikert, og ikke kommer til å legge deg nøyaktig samme tid hver kveld,eller spise 100 perfekt, så lager du ett program som tar deg fra 70kg til 90kg på 6 mnd

At man ikke legger seg til samme tid hver kveld betyr hverken at man ikke er dedikert eller at man ikke kan ha like kjapp fremgang. Merkelig påstand.

Hvor mye søvn man behøver er også individuelt. Selv trenger jeg 7-8, men kan klare meg fint på 5-6, det har aldri hindret meg i å få gainzzz, har forøvrig en kamerat som sliter med periodevis insomnia, men bygger muskler gjør han som bare faen.

Det er ikke bare for alle og enhver å sørge for minst 8 timer søvn og legge seg samtidig hver eneste kveld, av tusen forskjellige årsaker. Du sier først at TS ikke skal overanalysere søvn - Deretter oppfordrer du til overanalysering av dette.

Det viktigste er at man faktisk får hvile og søvn, om du legger deg klokken 00 eller klokken 22 vil ikke utgjøre noen forskjell av betydning, heller ikke om du legger deg klokken 01 eller 02, og hey, det samme gjelder om du legger deg 22 den ene kvelden og 23 den neste osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutes ago, NoBro said:

At man ikke legger seg til samme tid hver kveld betyr hverken at man ikke er dedikert eller at man ikke kan ha like kjapp fremgang. Merkelig påstand.

Hvor mye søvn man behøver er også individuelt. Selv trenger jeg 7-8, men kan klare meg fint på 5-6, det har aldri hindret meg i å få gainzzz, har forøvrig en kamerat som sliter med periodevis insomnia, men bygger muskler gjør han som bare faen.

Det er ikke bare for alle og enhver å sørge for minst 8 timer søvn og legge seg samtidig hver eneste kveld, av tusen forskjellige årsaker. Du sier først at TS ikke skal overanalysere søvn - Deretter oppfordrer du til overanalysering av dette.

Det viktigste er at man faktisk får hvile og søvn, om du legger deg klokken 00 eller klokken 22 vil ikke utgjøre noen forskjell av betydning, heller ikke om du legger deg klokken 01 eller 02, og hey, det samme gjelder om du legger deg 22 den ene kvelden og 23 den neste osv.

Dette ble jo veldig kverulant!  

 

Selvfølgelig er "påstandene" overdrevet for å få frem poenget med hva man kan forvente seg av fremgang

Vise to forskjellig veier til samme mål.... Geeeeez!

Føkk off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Akse skrev:

Dette ble jo veldig kverulant!  

 

Selvfølgelig er "påstandene" overdrevet for å få frem poenget med hva man kan forvente seg av fremgang

Vise to forskjellig veier til samme mål.... Geeeeez!

Føkk off

Sinna ? Hoho.

Var lite som tydet på bevisst overdrevenhet der..Kosthold er jo en sentral faktor, men å legge seg til nøyaktig samme tid hver kveld ? Haha, det har neppe særlig betydning, ihvertfall når man prater om to veier til samme mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser veldig lite om hvordan du trener, Ts?

Variasjon i intensiteten på øktene og å fokusere mer på assisterende øvelser kan hjelpe. Personlig stagnerer jeg alltid hvis jeg alltid kjører samme antall reps/set uke etter uke.

Fylleturer, lite mat  og mye stress er ikke opptimalt for gains. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen har lært deg at å legge seg/stå opp til samme tid er en god vane for bra søvn, så kan jeg nå gratulere deg med ny lærdom som du kan ta med videre i livet.

Hvis du har så store problemer med at jeg bruker ordet  " nøyaktig " uten å skjønne at jeg prøver å få frem et poeng, så lurer jeg på om du har assbergers.

Dog holder jeg en knapp på at du bare er en kverulant siden du ikke reagerer på " spise 100% perfekt"? Hadde du hatt assbergers ville du vel kverulere på at "det ikke er mulig å spise 100% perfekt" 

Eller et dette neste innlegg?

//

Selv trenger jeg 70-80% prottis, men kan klare meg fint på 50-60%, det har aldri hindret meg i å få gainzzz, har forøvrig en kamerat som sliter med periodevis dårlig tilgang på prottis men bygger muskler gjør han som bare faen//

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Akse skrev:

Hvis ingen har lært deg at å legge seg/stå opp til samme tid er en god vane for bra søvn, så kan jeg nå gratulere deg med ny lærdom som du kan ta med videre i livet.

Hvis du har så store problemer med at jeg bruker ordet  " nøyaktig " uten å skjønne at jeg prøver å få frem et poeng, så lurer jeg på om du har assbergers.

Dog holder jeg en knapp på at du bare er en kverulant siden du ikke reagerer på " spise 100% perfekt"? Hadde du hatt assbergers ville du vel kverulere på at "det ikke er mulig å spise 100% perfekt" 

Eller et dette neste innlegg?

//

Selv trenger jeg 70-80% prottis, men kan klare meg fint på 50-60%, det har aldri hindret meg i å få gainzzz, har forøvrig en kamerat som sliter med periodevis dårlig tilgang på prottis men bygger muskler gjør han som bare faen//

 

 

 

Litt kverulering må alltids til når noen vektlegger små detaljer litt for mye.

Det å komme i god form er ikke så fordømt avansert som mange skal ha det til. Spis bra, tren bra, hvil bra (Les: Nok, at man legger seg og står opp de samme tidspunkt hver eneste dag kommer i beste fall i hundrede rekke)

Majoriteten lever ikke i en ideell verden hvor alt er lagt til rette for gains, de fleste av oss må gjøre det beste utifra det vi har, og for de fleste av oss holder det lenge - Slik detaljfokus blir først relevant når man hevde seg som heltids IFBB-proff. Sikkert ikke feil å stå opp/legge seg til samme tid hver dag, men det er en hel del andre ting som bør fokuseres på før man ofrer slikt en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn er viktig. Noen trenger mer enn andre. Man kan få gains selv om man sover lite, men kanskje mer gains om man sover mer? Kanskje ikke lite søvn påvirker treningen nå, men gir dårligere restitusjon, skader og mangel på fremgang på senere?

Hvor mye søvn vi trenger er også avhengig av generelt stressnivå.

Fremgang er som skrevet over avhengig av flere faktorer, der søvn er en av faktorene - som også er linket til stress og kosthold. Vi kan ikke bare skille disse faktorene helt uten videre og si at den ene faktoren er helt irrelevant så lenge de andre er under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Herlig folkens! Tusen takk for alle svar:) 

Akkurat nå er fokuset på å fikse de forbanna skuldrene mine og få immunforsvaret opp. Så øktene forover blir nok med lav intensitet, da jeg vil få skuldrene mye bedre igjen.

Men dette skal jeg virkelig ta med videre! Godt å se noen er aktive :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for å oppdatere litt:

- Sover type 6 timer hver dag, om jeg er heldig. Jeg er kjempetrøtt etter skolen og jobb, men med en gang jeg legger meg i senga er jeg lys våken. Har prøvd noen måneder uten mobil og, null forskjell

- Jeg stresser utrolig mye.

- Ofte har jeg veldig lite energi på trening, og føler ofte at jeg ikke klarer ting.

- Vekta har gått ned siden jeg har vært mye syk. Å spise mat har gjort utrolig vondt. Ligger på 49kg nå

 

Protein rundt 80g

fett blir fort 60-70g

resten karb

Matlysta har vært helt på bærtur også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, crntbg skrev:

Men for å oppdatere litt:

- Sover type 6 timer hver dag, om jeg er heldig. Jeg er kjempetrøtt etter skolen og jobb, men med en gang jeg legger meg i senga er jeg lys våken. Har prøvd noen måneder uten mobil og, null forskjell

- Jeg stresser utrolig mye.

- Ofte har jeg veldig lite energi på trening, og føler ofte at jeg ikke klarer ting.

- Vekta har gått ned siden jeg har vært mye syk. Å spise mat har gjort utrolig vondt. Ligger på 49kg nå

 

Protein rundt 80g

fett blir fort 60-70g

resten karb

Matlysta har vært helt på bærtur også

Den viktigste indikasjonen på om du får nok eller for lite søvn er energinivået ditt gjennom dagen, ikke bro`s på nettet som sier at "Du må legge deg før 22:00 hver kveld og sove ti timer for å gaine" - Føler du deg bra sover du etter all sannsynlighet nok, at du er trøtt tyder på at du får for lite - Ellers et kjent problem, har det sånn ofte selv, det kan være relatert til døgnrytmen, og det kan være relatert til at du er et b-menneske, eller et c-menneske. Er selv et c-menneske som forskyver døgnrytmen så fort jeg har fri, men det går greit å komme inn i skikkelig a-menneskerutiner når man må også. 

Vi lever i stressende tider, det er større krav til alle og enhver, jeg tror helt ærlig at du ikke finner særlig mange som ikke stresser en del i perioder, men noen stresser selvsagt mer enn andre av natur, andre har ekstremt stressende hverdager...Det gjelder vel å lære seg å takle det, og innse at man ikke kan løse alt på èn gang. 

Det tyder definitivt på for lite søvn, for lite restitusjon, og gjerne også på for lite mat. Å ha noen måltider i systemet før trening hjelper godt på for min del. 

Og da er det ingen tvil: Du har fått i deg for lite næring. Det er klart at man kan miste en del vann også under sykdom. Men her er det mere enn èn indikator på en kombinasjon av for lite søvn og for lite mat, rett og slett en bokoppskrift på å få dårlig energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NoBro skrev:

Den viktigste indikasjonen på om du får nok eller for lite søvn er energinivået ditt gjennom dagen, ikke bro`s på nettet som sier at "Du må legge deg før 22:00 hver kveld og sove ti timer for å gaine" - Føler du deg bra sover du etter all sannsynlighet nok, at du er trøtt tyder på at du får for lite - Ellers et kjent problem, har det sånn ofte selv, det kan være relatert til døgnrytmen, og det kan være relatert til at du er et b-menneske, eller et c-menneske. Er selv et c-menneske som forskyver døgnrytmen så fort jeg har fri, men det går greit å komme inn i skikkelig a-menneskerutiner når man må også. 

Vi lever i stressende tider, det er større krav til alle og enhver, jeg tror helt ærlig at du ikke finner særlig mange som ikke stresser en del i perioder, men noen stresser selvsagt mer enn andre av natur, andre har ekstremt stressende hverdager...Det gjelder vel å lære seg å takle det, og innse at man ikke kan løse alt på èn gang. 

Det tyder definitivt på for lite søvn, for lite restitusjon, og gjerne også på for lite mat. Å ha noen måltider i systemet før trening hjelper godt på for min del. 

Og da er det ingen tvil: Du har fått i deg for lite næring. Det er klart at man kan miste en del vann også under sykdom. Men her er det mere enn èn indikator på en kombinasjon av for lite søvn og for lite mat, rett og slett en bokoppskrift på å få dårlig energi. 

Jeg sliter med stressanfall, vel og merke. Problemet er altfor ille nå.

Får prøve å finne ut det med søvnen rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, crntbg skrev:

Jeg sliter med stressanfall, vel og merke. Problemet er altfor ille nå.

Får prøve å finne ut det med søvnen rett og slett

Høres ut som noe du burde ta opp med legen din (Hvis du ikke alt har gjort det)

Søvn er ekstremt individuelt, har en treningskamerat som har slitt med kronisk insomnia i lange perioder i 20 år, får han seg over 3 timer søvn på en natt er han lykkelig og som et fyrverkeri på trening - Han er clean og har tatt flere medaljer i fitness oppgjennom årene. Mens en annen igjen blir zombie og svak og trykkløs på trening om han ikke får minst 10 timer pr natt. 

Så ja, viktig at du finner den søvnrytmen og mengden som passer og er nødvendig for deg - Så er det det å gjøre teori om til praksis når det gjelder søvn da...er vel de færreste som faktisk klarer nettop det optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, NoBro skrev:

Høres ut som noe du burde ta opp med legen din (Hvis du ikke alt har gjort det)

Søvn er ekstremt individuelt, har en treningskamerat som har slitt med kronisk insomnia i lange perioder i 20 år, får han seg over 3 timer søvn på en natt er han lykkelig og som et fyrverkeri på trening - Han er clean og har tatt flere medaljer i fitness oppgjennom årene. Mens en annen igjen blir zombie og svak og trykkløs på trening om han ikke får minst 10 timer pr natt. 

Så ja, viktig at du finner den søvnrytmen og mengden som passer og er nødvendig for deg - Så er det det å gjøre teori om til praksis når det gjelder søvn da...er vel de færreste som faktisk klarer nettop det optimalt. 

Har vært hos legen så klart!

Ja får prøve å sjekke om jeg klarer 8 timer søvn hver dag. Kan hende det hadde hjulpet.

4 timer siden, Superspurv skrev:

Jeg anbafaler at du får deg ordentlige rutiner når det kommer til mat og trening, og ha relalistiske mål til treninga. Da rutinene sitter inne går resten automatisk.

Er du syk så er det såklart et unntak. Men du bør se iallefall noe progresjon hver 3. måned.

Herlig, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...