Gå til innhold

Jeg sulter ihjel!


mjk

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp med litt tips og råd på valg av kost som gjør at jeg, når jeg nå har bestemt meg for å gå litt ned i vekt, ikke sulter ihjel. Jeg er moderat aktiv, studerer og har deltidsjobb, og passer på min husbond til daglig. På en vanlig dag står jeg opp og spiser en god porsjon havregrøt kokt på helmelk, lunsjen blir fire timer senere ca 4 knekkebrød, svært ofte med makrell i tomat(med MASSE agurk og pepper på), og da går hele boksen. Her i heimen spiser vi middag i syv-åtte tiden, så mellom lunsj og middag kommer det ofte en lunsj nr to, på samme str som forrige. I mellom måltidene blir det fruktspising bestående av det som måtte befinne seg på fatet, noen gode doser med kaffe og vann, og av og til nøtter eller andre saker.

Siden jeg bor med en kokk, og det er jeg som står for matlagingen, har jeg blitt pent oppdratt til å lage mat fra bunnen, med gode råvarer, masse grønnsaker og mange gode smaker. Vi bruker mye fulg og fisk, noe blandingsprodukter bare fordi det er rimeligere, og jeg velger alltid fullkornsvarianter dersom vi har pasta eller ris. Kjøttmengde pleier å være på rundt 130-160 g avhengig av type kjøtt, og jeg elsker grønnsaker, så dette spiser jeg også mye av. Karbo-maten blir fyllmasse.

Når dere nå har lest hva jeg inntar av mat på en vanlig dag ser du kansje at det blir litt mye. Jeg er 165 cm og ca 70 kg, med fettprosent på ca 30. Altså alt for høy. Jeg trener en del(definert som mye for meg, men svært lite for ekstremister), mye styrke, og endel cardio, det er svært sjelden det går en dag uten trening, selv om all trening kansje ikke er like hard.

Så kommer endelig problemet; i dag skulle jeg altså forsøke å kutte litt på dette matinntaket, for å kunne minske en smule på fettprosenten. Jeg startet dagen med en yoghurt, spiste samme lunsj som beskrevet over(kl elleve). Kl ett begynte jeg å bli forferdelig svimmel, dytta inn med frukt for å stagge det jeg antok var blodsukkerfall, men ble bare mer og mer sliten. Vel hjemme fra jobb kl 17 ble det to kjappe egg i pannen, en tlf til samboeren om han kunne fikse middag og deretter endte dagen på sofaen der jeg sov til gubben kom med take away kl sju. Jeg sov og følte meg fullstendig full/beruset, og var ufattelig kvalm.Treningen var det bare å droppe, og nå ligger jeg våken kl to på natta, og er sulten.. Igjen!

Jeg ser det som åpenbart at det er noe feil i kosten siden jeg spiser så mye, har høy fettprosent, men når jeg skal legge om blir det fullstendig metabolsk kaos, og dagen går i vasken.

Har noen tips til hvordan jeg kan nå mitt mål om å redusere fettprosenten uten å dø av sult??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Så bare den lunchen m 4 knekkebrød og en boks makrell i tomat.. sier vi 50 kcal pr knekkebrød.. og så mellom 4 og 500 kcal i boksen med makrell.. Så er du snart oppe i 700 bare på1 måltid.. Helmelk i grøten kan kuttes, og hva er en solid dose havregryn? (jeg kjører max 50 g og en banan oppi.. :) (168 høy, 78 kg og trener hver dag omtrent)

Så nøtter: 2 poser av det , så er du oppe i dagsbehovet av kcal på en diett.. Veldig energitette, og veldig letteå spise relativt mye av :)

Kun 1 yoghurt til frokost, er bare sukker og litt proteiner.. Da blir du ikke mett lenge :)

Hvis du titter litt på f. eks cottage cheese, andre (magre fiskeslag) som tunfisk, torsk og sei, kyllingfilet, kokt skinke, lam/kalv/svin/karbonadedeig, omeletter, brokkoli, blomkål, minimais, tomater, salat og agurk (for å nevne noe) Så kan du sette sammen store, gode måltider, som ikke har på langt når så mange kcal som det du spiser nå :)

(ta det fra en som pleide å smekke innpå 6 firstprice baguetter til frokost el lunch.. elller begge.. ) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis grønnsaker og generelt proteinrik mat. Gjerne mer enn 200 gram protein daglig da det metter mer enn karbohydater og fett.

Jeg ville sjekket ut www.leangains.com hvis jeg var deg. Jeg kjører en periodisk faste diett for øyeblikket og det går kjempefint. Sultfølelsen merker jeg lite til, og jeg har redusert fettprosenten og bevart styrken (og vel så det). Det kan være litt rart de første dagene, men forhåpentligvis vil både du og sulthormonet ghrelin vende seg til den nye spiserytmen din. Kort oppsummert skal du faste i 14-16 timer hver dag og spise i 8-10 timer. Du trenger ikke kjøre cardio, men du må løfte vekter. Og du skal løfte tungt :). Jeg og mange andre her på forumet har gode erfaringer med det i hvert fall. Det er vel verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du spiser veldig energitett mat. Prøv f.eks med en omelett og noe frukt til frokost istedet for havregrøten (stek gjerne dobbel porsjon så du kan ta med resten til lunsjen istedet for knekkebrødene). Omeletten fyller du gjerne med litt grønnsaker for mer vitaminer og større metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tidligere talere har nok rett. Jeg har sjøl endret kosthodlet totalt, og fåt vanvittig effekt. Mye sukker i maten = blir raskt sulten igen. Idag unngår jeg også frukt, da jeg blir veldig sulten raskt etter å ha inntatt frukt ( antar det er fruktSUKKERET som er problemet )

Som andre nevner, proteiner og fett varer lengre i magen. Ikke vær redd for kjøtt, ost og meiriprodukter. Egg er fint, både stekte, kokte, omeletter og annet. Spiser sikkert 20 egg i uka. Ikke undervurder grønnsaker. Du kan spise 2 paprika uten at det nesten syns i antall Kcal, og blomkål og andre varer fra grønnsaksdisken er ikke BARE forbeholdt middagen.

Jeg vil ANBEFALE at du leser litt om å spise etter "lavkarbo" prinsipper. Ikke ekstremvarianten med bacon, fløte, ribbe og sånt tull, men den normale varianten, der man spiser " vettugt" men unngår karbohydrater i stort omfang. Svært mange rapporter tyder på at det er mye lettere å "begrense sultfølelsen" når man spiser etter disse prinsippene. For egen del har det definitivt hatt en virkning i så retning, jeg blir nesten ikke sulten i det hele tatt, om jeg strekker strikken så langt at jeg er i Ketolyse-fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de tipsene du har fått om å kutte en del i karbohydratene til fordel for proteiner, vil jeg komme med et par innspill.

Du bør først og fremst lese deg litt opp på basic kosthold/diett. Sett deg ned og skriv ned hva du spiser i løpet av en dag. Sjekk næringsverdien, og prøv å finn alternativer. Å kutte helmelk og yoghurt burde være selvsagte valg du hadde tatt allerede før du begynte. Dette er dessuten "gratis" da det finnes gode alternativer (skyr og vann) som ikke gjør noe fra eller til sultfølelsen din.

Dernest må du bestemme deg for at dette er noe du virkelig vil. Kroppen er et vanedyr, og selv om hodet er innstilt på en endring, er ikke nødvendigvis kroppen det. Du vil bli sulten og du vil bli slapp og sliten, men hvem bestemmer? Hodet eller magen? Så lenge hodet er bestemt nok, vil magen etter hvert komme etter.

Til slutt kan jeg også anbefale deg periodisk faste. Da slipper du å tulle med små spontanmåltid du kanskje ikke har så god kontroll på næringsverdien i, og du får spise deg god og mett. Selv følger jeg denne strategien (og det gjør mange her inne på bloggen) og selv om jeg på fridager ligger på rundt 2000 kcal (183 høy, 87 kilo tung) er jeg ikke nevneverdig sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig med alt som er skrevet ovenfor her; Finn deg matvarer med mindre næringstetthet og som gir mer metthetsfølelse:) grøt lages like godt på vann, og som Therese sier; Pass på porsjonsstørrelsen (etter min mening er en normal porsjon på 40 g "ingenting" etter øyemål, så her går man fort på en smell). Fokus på proteiner, mat som holder deg mett lenge, og masse frukt og grønt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hr e tips t mat:

-frokost/lunch/mellommåltid:

-skinkeommelett med masse grønnsaker

-kyllingsalat

-cottage cheese med sukrin og kanel

-avokado(veldig sunt fett)

-skyr (hvis du velger naturell kan du tilsette frosne bær f.eks)

-mager kesam med vanilje, tilsett fun light med ønsket smak og frosne skogsbær, blåbær eller lignende. (masse antioksidanter)

middag:

-fet fisk med grønnsaker

-kylling eller svinefilet m. grønnsaker

jeg poster jo noen oppskrifter på veggen min, men finn deg en mat/treningsblogg du liker, og følg/få tips der:)

dette er fin snacks:

du kan fryse ned din egen mix av mager kesamvanilje og ønsket fun light i sånne ispinneformer;) JUMMI!!!!

eller bare funlight;) men det er ingen proteiner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg holder meg på mellom 1600-1800 kcal pr dag, da fordeler jeg kcal slik: 5 måltider til dagen:

1: frokost 1/2 boks kesam med fun light og masse bær. (ca 200 kcal)

2. lunch 1. wok-rester eller middagsrester fra dagen før. (obs obs masse grønnsaker!) (ca 200 kcal)

3. lunch 2. 1/2 cottage cheese med sukrin og kanel eller salat med kylling (i nøden kjøper jeg meg et magert pålegg feks 100 g kalkun eller kokt skinke. (ca 200 kcal)

middag: ovnsstekt laks, kylling eller annet magert kjøtt med masse rosenkål, brokkoli, gulrøtter og løk. (ca 600 kcal)

kvelds: knekkebrød med philadelfia og røkelaks, makrell i tomat el.l evt havregrynsgrøt med sukrin, kanel, rosiner og bær. (ca 200 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

tusen takk for mange bra svar. i tiden etter innlegget har jeg fått vite at jeg har allergi(ikke intoleranse) mot både hveteprotein, melkeprotein, egg og faktisk fisk. tidligere har jeg både gått på lavkarbo(fisk og grønsaksvarianten, ikke baconkuren), glutenfritt, faste måltider og faktisk noe periodisk faste, bare med et litt større spisevindu en det som leangains anbefaler. alle disse ulike kostholdene har medført positive effekter i ulik grad, men nå når jeg vet hva jeg faktisk ikke kan ha har jeg endelig begynt å bli mett etter måltider. trolig kommer dette av en endret kostholdsplan i samsvar med lavere histaminproduksjon som følge av antihistiaminer og liten tilførsel av ukjente stoffer til immunforsvaret. ergo, enten jeg vil det eler ei så blir det lavkarbo-nesten vegetar-masse kosstilskudd-kosthold enten jeg vil eller ei. litt leangains i tilleg kommer nok godt med. jeg spiser kun når jeg er sulten nå, og kan fint spise bare to måltider på en dag. det er nokså deilig.

men jeg lurer da bare på en sak. litt redd for å få i meg for lite proteiner siden både egg, melk og spesielt hvit fisk utgår(ingen kan noen gang få meg bort fra laks). har noen forslag om bra koststilskudd på spesielt proteiner? har sett litt på BCAA, men noen av disse er basert på myseprotein(melk) og jeg skulle gjerne hartt et som er fremstilt av noe annet en dette. helst ikke soayprotein heller, siden soya inneholde store doser med giftstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve et erteprotein (f.eks M-Factor). Men be gjerne om en smaksprøve først, er ikke alle som takler smaken på erteprotein.

Ellers vil kanskje BCAA fungere likevel siden det er frie aminosyrer. Så selv om det er laget fra melk så er det ikke lenger whey eller kasein proteinstruktur og inneholder heller ikke laktose. Kanskje noen andre har noen erfaring om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store doser giftstoffer ? Det var da voldsomt.

Hvor har du informasjonen om dette henne ?

oida, gift er kansje litt vel sterke ord, tar det på min kappe :)

soyadebatten er vel debatt akkurat som lavkarbo/lavfett-debatten i norge. noen mener ufermentert soya kan inneholde mange typer giftstoffer, mens den fermenterte soyaen i f.eks soyasaus er helt ok å spise. motsatt side mener at soya inneholder så mange helsefordeler at vi bør spise mer.

hvis du vil lese utdypende om det kan det være fint å begynne f.eks på www.mercola.com, et nettsted som er forferdelig imot soya, og NHI.no som hadde en fin artikkel om helsefordelene med soya og hvilke stoffer i soyaen som kunne være østrogenforstyrrende for kvinner. verdt å merke seg debatten.

du merker enkelt debatten om soya ved å google litt om helsefordeler ved soya, der får du opp mye både nyttig og unyttig om soya. tanken bak er vel selve prosesseringen av soya, og ikke markonæringsstoffene i sin helhet. personlig stiller jeg mer litt mellom ekstremistene. jeg er ikke for å dytte innpå med soya, men det er heller ikke noen krise om det finnes til soya i maten, alt med måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...