Gå til innhold

Frekk prisøkning på Mager Kesam?


SamGold

Anbefalte innlegg

For meg og sikkert også for mange andre har mager kesam vært en god kilde til protein. Perfekt til et mellommåltid på farten i kombinasjon med noen nøtter og en banan. For eksempel. Størrelsen på 300 g har også vært perfekt.

Når de nye begrene på 420 g kom tenkte jeg egentlig positivt om det, men det var før jeg ble bevisst på prisen.

Husker jeg helt feil eller kostet ikke en vanlig boks mager kesam 300 g maksimalt 13 kr på Rema 1000? Den nye koster nå i hvert fall kr 30. Litt over om jeg husker riktig.

Det tilsvarer en prisstigning per gram på 165% om jeg har regnet riktig.

Er normalt ikke spesielt prisbevisst og slenger som regel i kurven uten å blunke, men la merke til denne her og den provoserte. :) Så sant det ikke er jeg som tar feil her da.

PS: Ser at kolonial.no selger denne for 13,90, så da blir det nok å bestille derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rema1000 solgte 420g til 19,90 inntil for en uke siden. Jeg har regnet med at prisøkningen har vært midlertidig og har derfor gått tilbake til cottage cheese. Handler igrunn alltid det som har lavest kilopris kombinert med høyt proteininnhold. Sjekker prisen på rema hver gang jeg er der, så kan oppdatere dersom jeg ser at de setter den ned igjen. Forøvrig hyggelig tips med kolonial.no - har jeg aldri hørt om før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det var kun 19,90 til å begynne med? Kan nok stemme fordi jeg husket jeg ikke reagerte med en gang jeg så det. Tror Joker hadde den til kr 35, så da satt jeg den faktisk tilbake. :D

Men mener på Rema var like over 30 sist jeg var innom. Skandaløst.

Kolonial har jeg hørt om men har alltid tenkt at det er mest for eldre folk og lignende. Men om man får mager kesam til 13,90 - så hvorfor ikke? :)

Jeg har blitt såpass vant til mager kesam at jeg kan spise denne rett fra boks og nesten til og med synes det er godt. Det går ikke med cottage cheese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 19,90 ja. De endra i forrige uke. Kjøpt 3 stk ene dagen til 19,90 og 2 dager senere var det plutselig 30... Men Rema1000 er jo generelt helt ville på å justere prisene opp og ned, så tenker det må bli billigere igjen en dag. Evt er mager kesam med vanilje fortsatt billig, 1g protein mindre og 4karbs mer per 100g enn vanlig mager kesam. Noe som ikke er krise med mindre man har en veldig streng diett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dessverre trekke tipset mitt tilbake da vaniljekesamen nå også har gått opp i pris. Så da er det cottage cheese du nesten må lære deg å like :) et lite tips der er steviadråper med smak eller å ha en sånn "squeeze" fra funlight å ha oppi. Selv synes jeg cottage cheese funker helt ok sammen med banan eller eplebiter. 

Men jeg undres virkelig over prisøkningen.. Det er jo billigere å produsere større kvanta av en vare så teoretisk sett burde prisen (kunne) gå ned. Lurer på om jeg rett og slett skal sende en undrende mail.. For de sukkerholdige kesam-produktene er jo fortsatt for billig for folks eget beste... (så det er å ta ut fett og la vær så mye sukker som tydeligvis er blitt dyrere.. ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Kiira Det er ikke noe rart i prisøkningen. Det samme skjedde med mager cottage cheese for en stund tilbake. Det som skjer er at bedriften ser mulighet for øke pris på et produkt som har blitt veldig mye mer populært de siste årene nå som folk har blitt mer bevisste på hvilke matvaner som de skal kjøpe. Agrumentasjonen for prisøkningen på mager cottage cheese var at de har "redesginet" boksene og derfor ha litt dyrere pris (som selvfølgelig er et argument for å skjule seg bak prisøkningen + høyere produksjonskostnader). Samtidig gjorde de cottage cheese til mindre pakninger (250g) og mager cottage cheese til 420gram (nå 400 gram). Det som var fellesnevneren for begge er et kraftig økning i kg pris, som er den virkelige indikatoren. 

Ta mager kesam f.eks, før kostet 300 gram 11 kr i butikken før der jeg handlet, dvs 11/0,3 = 36,67 kr per kg.

Nå som den nye mager kesamen har kommet i 420 gram for 30 kr er kg pris 30/0,420 = 71,43 kr per kg. 

Hvis man legger godviljen til for Rema blir det: 19,90 / 0,420 = 47,38 kr per kg

Kolonial.no = 13,90 / 0,420 = 33,09 kr (som faktisk er billigere før, men dette er før frakostnandene til kolonial.no er tatt inn betrakning). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på akkurat det samme da jeg handlet i dag! o_O:bored: Den kostet 30 kr (eller var det 32?) på Rema i dag. Vaniljekesamen var 15 kr, men jeg er sikker på at den vil øke i pris ganske snart. Er vel knapt et år siden den magre kesamen kostet 10-11 kr for 300 g. Synes også det er rart at den nye kesamen koster nesten 30 kr.

Det første som slo meg er at det må ha en sammenheng med priskrigene som var. Helt forventet at butikkene justerer opp prisene på andre varer i ettertid, men å doble prisen blir latterlig... Kan også hende, som @liftingpolarbear sier, at de ser sitt snitt og øker prisen på varer som har blitt veldig populære. 

(Sjokoladeplatene har også blitt 10 kr dyrere på veldig kort tid. Fuck it!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send sint mail, Kira! Både til Rema1000 og Tine! :) 

Hvis Kolonial selger det så billig - som står at samarbeider med Rema 1000 - betyr det at det ikke er Tine som skviser oss, men Rema?

Noe lignende skjedde vel tidligere med karbonadedeig som var 500 g. Plutselig var de 400 g og tror ikke prisen var særlig justert.

Kjøpte en Mager Kesam til 32 kr i går rett og slett fordi jeg "måtte" ha det der og da. Og ja, det så ut som vaniljekesamen ikke var noe særlig bedre. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv elsker jeg mager kesam, spiste før ca 3stk 300g bokser om dagen. Ble skuffet over nyttår da prisen steg fra 10,90 til 13,90 pr boks. Dette var jo ganske høy prisøkning i seg selv prosent vis. Og for meg utgjorde det 3000kr mer i året i kostnader på kesam... 

Så kom den nye boksen nå på 420g som de først solgte til 19,50kr på kiwi og rema 1000. Og da med en prisøkning igjen pr kg. Tenkte at dette var drøyt å skulle øke prisen enda mer allerede, men det værste hadde vist ikke skjedd enda. Gikk jo ikke mange dager/uker så er satte de opp prisen til 31kr. Det er jo helt drøyt og provoserte meg ganske kraftig. 

 

Jeg sendte mail til Tine og Kiwi.

Her er svaret fra Tine hvor jeg klagde litt på pris og størrelsen:

"Hei Magnus!

Takk for henvendelsen din. Våre forbrukere har etterspurt større beger, noe vi ønsker å tilby. Det er viktig å understreke at TINE ikke bestemmer prisen ut til forbruker. TINE har konkurransedyktige priser til kjedene, ikke til hver enkelt butikk, og det er de som i siste instans setter prisen på produktet til deg som forbruker.

Ha en fin dag videre!"

 

Svaret fra Kiwi har jeg vist greid å slette, men de sa at pga. relansering av produktet til Tine som da kom i ny størrelse og ny embalasje måtte de justere prisene ut ifra de nye innkjøpsprisene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, YouMakeMe skrev:

SamGold: Kritiserer folk for å klage på store problemer i livene sine. Syter selv over noen kroner mer i kesamutgifter. Patetisk.

Du er patetisk.

1 kg kesam daglig er forresten ikke sunt. 

Nå er det Magnus og ikke jeg som spiser opp mot 1 kg mager kesam.

Uansett, hvorfor er det ikke "sunt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er barnehageretorikk etterfulgt av en tragisk forsvarsposisjon. Slike folk gidder jeg ikke diskutere med.

 

Men et tips til deg er jo og se på han her: http://www.seher.no/kjendis/rune-spiser-skalk-til-lunsj-hver-dag-86935

Skalker til lunsj bør veie opp for de ekstra kronene du må ut med til hvit masse. 

 

Off topic men er så tydelig at du ikke har like høy selvtillit som du hele tiden skal fremstå som. Bare folk med lav selvtillit som trenger å skryte av hvor god selvtillit de har hele tiden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@YouMakeMe jeg er ikke så opptatt av dette med selvtillit hos personer jeg kun kjenner via Internett. Men jeg er opptatt av folkeskikk - og det har ihvertfall ikke du. 

@SamGold bra du sendte mail. Jeg har ikke kommet så langt pga travle dager. Uansett hva så tenker jeg at det er verdt et forsøk og at forbruker kan ha makt hvis man bare er mange nok. Hvis ikke så er det aldri feil i å øve seg i å skrive klagebrev sånn at man er godt forberedt til å bli småbarnsforeldrer og misfornøyd med matrutinene i barnehagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt.

"YouMakeMe" må virkelig ha høy selvtillit når han sjekker inn i tråden kun for å komme med personangrep mot meg og andre kesam-elskere.

Trist, men veldig morsomt for min del, så takk for latteren! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, kun hersketeknikk og latterligjøring fra din side. Vitner igjen om lav selvtillit. 

Er ikke personangrep mot kesamelskere, bare mot folk er spydig av folk som klager reele problemer for så å klage selv over noen kronestykker i prisoppgang. Du burde gå til psykolog for å komme deg over de tøffe opplevelsene du må ha opplevd i barndommen. Selvhjelpsbøker er ikke nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...