Gå til innhold

Ned i vekt uten sulting


mims

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på atten år, jeg er 1.63m høy, og veier 75 kilo.

Jeg vil så veldig gjerne ned en 15 kilo, men jeg vil ikke sulte meg, og lavkarbo er uaktuelt på grunn av tidligere erfaringer. 
Jeg veide over 80 kilo før, men så gikk jeg ned til 60, ved å spise veldig lite og trene veldig mye. Dette var altså ikke noe jeg var fornøyd med. Det jeg lurer på, er: Går det an å gå ned i vekt uten å telle kalorier?
Hva bør jeg gjøre? Jeg vil ikke starte altfor hardt, for da gir jeg opp etter kort tid. Så har noen et par tips å gi ei rådvill jente?

Hva slags trening, hva slags mat? Ønsker så mye info som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening = styrketrening 2-3, blandet med litt cardio ett par ganger i uka

Mat = Skikkelige matvarer som kylling, egg, havregryn, cottage cheese, fisk, kjøtt,grønnsaker.

 

Det letteste er jo å bruke en app som Myfitnesspal eller Lifesum og "telle" det du spiser....det er fryktelig lettvint å holde oversikten med en sånn app,istedet for å spise på "feelingen"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned over 60 kg på litt under 14 mnd nå, UTEN å sulte meg...  Faktisk så har jeg aldri spist så mye og så god mat som i denne perioden...  Ingen diett, ingen lavkarbo eller sånnt tull...  Kun gode rene råvarer og mesteparten av maten laget helt fra bunnen av.  Kaloritelling vil jeg anbefale i alle fall en periode frem til du har utviklet et forhold mellom hvor kaloririk forskjellig mat er, logging av alt du putter i munnen er ett verktøy mot småspising og det å få struktur på spisevaner.. 

Styrketrening vil jeg anbefale, som nevnt 2-3 økter i uken, dette for å gi signaler til kroppen om at du trenger musklene dine slik at muskeltapet ved vektreduksjon blir minst mulig... Cardio er jo også fint, men om du har en aktiv hverdag uten for mye stillesitting, så holder det med en eller to økter i uken...

Bare husk at hversagsaktivitet gjennom en hel dag forbrenner mye mer en en time med trening...  Så ikke undervurder ting som trapper istedenfor heis osv.  gjør du mange slike små grep for og øke hversagsaktiviteten så forbrenner du fort mye mer hver dag uten at du egentlig må bruke så mye tid på det.... 

Husk også at det som er viktig er å finne der som funker for deg  og det kan ta litt tid, så vær tålmodig.  Det som funker meg eller andre trenger nødvendigvis ikke fungere like bra for deg!

Jeg kunne sikkert skrevet uendelig mye mer, men hater og skrive på mobilen hehe...  

lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Støtter hverdagsaktivitets tipset. Det å finne en aktiv hobby er insanely effektivt (for meg iallefall).

Masse grønnsaker til 2-3 av dagens måltider hjelper også.

Lavkarbo er oppskytt. Grovbrød, havregryn og grov pasta is boss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei. jeg veide selv 70 kg i januar og har gått ned 7 kg nå uten å gå sulten. Begynte med 4 styrketreninger i uken og intervaller etter overkroppsøktene. Spiste også havregrøt til frokost, kylling og grønnsaker til lunsj og middag, og god kvelds. Funker helt fint og noe man kan ha som livsstil og ikke bare en diett :) må sies at jeg har økt litt cardio nå etter jeg bygde muskler for å forbrenne litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...